Reflections on managerial bioethics in the university educational fabric
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2359Keywords:
Management bioethics, University education, University managementAbstract
This essay is presented with the purpose of thinking about managerial bioethics within the university educational context, outlining a corollary of ideas prior to the examination of different topics, where the most relevant aspects were reviewed, in addition to considering the Complexity Paradigm, Complex Management and Social Ecology, as references related to the subject. With this, it is possible to conceive university management from a macro vision, aligned to the principles of autonomy, non-maleficence, beneficence and justice, which to be effective must be materialized in the socio-educational context, coated with its epistemic, axiological and ontological load, providing the multiple character observed, with principled, rationalist, personalist, ethical and humanistic particularities.
References
Arcaya, J. (2019). Gerencia Bioética Empresarial: Un constructo teórico en la segunda década del siglo XXI. [Tesis Doctoral. Universidad Yacambú]. Barquisimeto, Venezuela.
Barbera, N., Flórez, E., Hernández, E., Vega, A. y Chirinos, Y. (2019). Bioética gerencial, Nueva forma de dirigir las organizaciones universitarias. Chirinos, Y. (Edit.). Tendencias en la Investigación Universitaria Vol. VII: Una visión desde Latinoamérica. (211-224). Colección Unión Global. https://acortar.link/KVAUVI
Beauchamp, T. y Childress, J. (1999). Principios de Ética Biomédica. Barcelona: Masson.
Chirinos, M. (2017). La Gerencia como fenómeno y la Complejidad: Sistemas de conexiones. Utopía y Praxis Latinoamericana, 22 (78), 119-133.
Ciurana, E. (1997). Edgar Morín. Introducción al pensamiento complejo. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Góngora, R. y Pérez, A. (2018). Ecología Social, Cultura Organizacional y Valores Humanos: revisión conceptual y su implicación en la práctica social. Universidad & Ciencia, 7 (2). https://acortar.link/2kbPYU
Herrscher, E. (2003). Pensamiento Sistémico. Argentina: Granica Editorial.
Ley Orgánica de Educación. (2009). [LOE]. Art.32-33. 15 de agosto de 2009. (República Bolivariana de Venezuela).
Martínez, E. y Arteaga, N. (2019). Gestión del Conocimiento Perspectiva Multidisciplinaria. Volumen 11. Colombia: Colección unión global. ISBN: 978-980-7494-79-3
Morín, E. (2003). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona, España: Gedisa.
Mújica, M. (2007). Estudio contextualizado de la Administración en Venezuela. Venezuela: Universidad de Carabobo.
Organización de Naciones Unidas. (2015). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Cumbre de las Naciones Unidas sobre el Desarrollo Sostenible, 25 de septiembre de 2015. https://acortar.link/zMVEw
Ospina, D., Burgos, S. y Madera, J. (2017). La gerencia educativa y la gestión del cambio. Diálogos de Saberes, (46), 187–200.
Pérez, N. (2020). Gerencia Educativa: Transformación e Innovación. Educare, 24 (2), 273–292. https://acortar.link/6IYJrf
Piñero, M. y Rivera, M. (2012). Universidad, investigación y complejidad: lineamientos para un escenario de redes de investigación. UPEL –IPB. Revista Tecnología, Gerencia y Educación, 12 (24), 180-202.
Ríos, P. (2004). La aventura de aprender. Caracas: Cognitus, C.A.
UNESCO. (2019). Educación Superior. Documento de Eje de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://acortar.link/HQlY9
Wilches, A. (2011). La Propuesta Bioética de Van Rensseleaer Potter, cuatro décadas después. Opción, 27 (66), 70-84.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.