Critical thinking and scientific inquiry from the perspective of a critical thinker
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2355Keywords:
Scientific Research, Critical Thinker, Critical thinking, Systematic reviewAbstract
The purpose of this article was to know how critical thinking is applied in scientific research, during the teaching and learning process, from the perspective of a critical thinker. To achieve what was proposed, a descriptive systematic review of the information was carried out, through the search of 20 free access scientific articles, published in the Dialnet, Scielo and Publindex databases. As selection criteria, empirical studies housed in full-text databases, having been published in the period from 2016 to 2023 and addressing the topic of critical thinking and scientific research, were considered. The results indicated that the development of critical thinking applied to research empowers teachers in this form of teaching by ensuring that the student develops meaningful learning based on its autonomy. It was concluded that the ability to think critically makes people gain greater knowledge and their critical level of decision is more accurate, allowing researchers that the results of their work are increasingly accurate, aimed at solving problems.
References
Árraga, M. (2002). Estilos de pensamiento, enfoques epistemológicos y estrategias de aprendizaje. Revista Encuentro Educacional, 9(3), 318-332. https://acortar.link/2YoYp3
Bailin, S., Case, R., Coombs, J. R., y Daniels, L. B. (1999). Conceptualizing critical thinking. Journal of curriculum studies, 31(3), 285-302. https://acortar.link/EJImpZ
Bermúdez Mendieta, J. (2021). El aprendizaje basado en problemas para mejorar el pensamiento crítico: revisión sistemática. Innova Research Journal, 6(2), 77-89.
Betancourt, S. (15/09/2010). Evaluación del pensamiento crítico en estudiantes de secundaria de la ciudad de San Juan de Pasto. [Conferencista] Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. Buenos Aires. Argentina. https://acortar.link/HE3LcX
Bezanilla, M., Poblete, M., Fernández, D., Arranz, S y Campo, L. (2018). El Pensamiento Crítico desde la Perspectiva de los Docentes Universitarios. Revista Estudios pedagógicos (Valdivia), 44(1), 89-113. https://acortar.link/KhIIys
Casierra, W. y Aguilar, D. (2023). La filosofía como herramienta pedagógica para desarrollar el pensamiento crítico en adolescentes de 12 a 14 años. Revista Societas, 25(1),327–362. https://acortar.link/jTlpY6
Córdova, E. (2021). Pensamiento crítico y el proceso de la investigación científica en estudiantes aspirantes a la elaboración de tesis en la Universidad Seminario Evangélico de Lima, 2021 [Universidad de San Martín de Porres]. Repositorio Académico USMP. https://acortar.link/Er3jpD
Díaz, M. (2022). Desarrollo de habilidades en pensamiento crítico a partir de la propuesta de lectura minuciosa y escritura sustantiva en las clases de ciencias sociales. Revista Lenguaje, 50(2S), 458-484.
Facione, P. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? Revista Insight assessment, 22, 23-56. https://acortar.link/Nnq5Fr
Gonzáles, R. y Otero, C. (2021). Perspectivas y retos del pensamiento crítico: nivel de desarrollo en estudiantes de pregrado. Revista Universidad y Sociedad, 13(5), 124-133. Epub 02 de octubre de 2021. https://acortar.link/PEuUMi
Graham, L., y Metaxas, P. T. (2003). Of course, it's true; I saw it on the Internet! critical thinking in the Internet era. Communications of the ACM, 46(5), 70-75.
Herrera, L. C. (2019). El pensamiento crítico en la investigación social. Cuadernos Nacionales, (25), 9-13.
Ledesma, C., y Sevairos, J. (2023). Uso de herramientas digitales para el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 509–517. https://acortar.link/cek1IJ
López Mendoza, M., Moreno Moreno, E. M., Uyaguari Flores, J. F., y Barrera Mendoza, M. P. (2023). El desarrollo del pensamiento crítico en el aula: testimonios de docentes ecuatorianos de excelencia. Revista Areté, 8(15), 161-180.
López, B., García, I., Hernández, M., López, B., López, M. y Barbies, A. (2016). El pensamiento crítico-analítico en estudiantes del área de Biología de la Universidad de Guayaquil, Ecuador. Revista EDUMECENTRO, 8(3), 38-51.
Mackay Castro, R., Franco Cortazar, D. E., y Villacis Pérez, P. W. (2018). El pensamiento crítico aplicado a la investigación. Revista Universidad y Sociedad, 10(1), 336-342.
Mebarka, B. (24 de enero de 2021). El desarrollo del pensamiento crítico y las competencias del Siglo XXI mediante el uso de la clase invertida y el portfolio en la asignatura de comprensión y expresión escrita. Hispanismo del Magred https://acortar.link/GGX6h4
Méndez, B., Huárez, P. y Olavarría, C. (25 de enero de 2017). Construcción colectiva de estrategias metodológicas para el desarrollo del pensamiento crítico. Silo.Tips. https://acortar.link/r2cNvW
Mota, K. (2019). Tics como herramientas pedagógicas y el pensamiento crítico de los docentes de la escuela José Joaquín de Olmedo, [Maestría, Universidad César Vallejo] https://acortar.link/BVR7Vg
Muñoz, C., y Ruiz, A. (2022). Programa estratégico lector para desarrollar el pensamiento crítico-creativo en estudiantes de secundaria. Revista Innova Educación, 4(2), 159-175.
Norabuena, M, Picón, G. (2022), Pensamiento crítico y rendimiento académico en los estudiantes de la escuela de arqueología de la Universidad Santiago Antúnez de Mayolo Ancash –2019 II. [Maestría] Universidad Peruana de Ciencias e Informática. https://acortar.link/OXHKPb
Núñez, L; Gallardo, D; Aliaga, A; Diaz, J. (2021). Estrategias didácticas en el desarrollo del pensamiento crítico en estudiantes de educación básica. Revista Eleuthera, 22(2), 31-50.
Rentería, Y. y Madrid, E. (2021). Estrategias pedagógicas para fortalecer la capacidad critico-analítica de los estudiantes de la Institución Educativa Alfredo Posada Correa. [Maestría] Universidad los Libertadores https://acortar.link/Fh4bhb
Salazar, R. (2020). Pensamiento crítico y rendimiento académico en estudiantes del curso de realidad nacional e internacional de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión-2018. [Maestría] Universidad Peruana Cayetano Heredia. https://acortar.link/upRi03
Salinas, T., Abad, D. y Bastidas, C. (2022) Tres beneficios de la lectura desde una mirada investigativa: Pensamiento crítico, expresión oral y salud mental. Revista Polo del Conocimiento, 7(10), 338-352. https://acortar.link/pkfjOU
Shaw, R. D. (2014). How Critical Is Critical Thinking. Music Educators Journal. Vol 101. N 2. https://onx.la/9ea4a
Soto Uriol, D. D. S., y Chacón Cueva, J. J. C. (2022). Estrategias metodológicas para promover el pensamiento crítico en los estudiantes. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 3006-3021. https://acortar.link/m8ag2I
Urrútia, G., y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Revista Medicina clínica. 135(11), 507-511. https://acortar.link/DkfWJc
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.