Competencias ciudadanas para una sociedad globalizada: nuevo desafío para las instituciones educativas de Colombia
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi47.2351Keywords:
Civic competencies, Citizenship, Globalization, EducationAbstract
One of the contemporary educational challenges is to have clarity about the citizenship education necessary for social performance. The objective of this article was to analyze current theoretical references of the Colombian context linked to civic competencies to provide guidance in civic education that this society permeated by globalization demands. A documentary study was carried out based on electronic sources through search engines such as: Dialnet, Google Scholar, Redalyc and Scielo. Twenty scientific articles were chosen. The analysis criteria were: citizenship competencies in the current Colombian context; obstacles and challenges in forming citizen skills and; Citizen Skills for a globalized society. It was found that, although this topic has a vast legal, theoretical and curricular foundation in Colombia, students have difficulties with its consolidation and appropriation. It is concluded that global citizenship requires skills aimed at economic, social, and environmental development, the consolidation of peace, and social reconstruction.
References
Aguilar Forero, A. y Velásquez, A. M. (2018). Educación para la ciudadanía mundial en Colombia. Oportunidades y desafíos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23 (78), 937-961. https://qlk.app/F8MC
Useche, D. A. y Padilla Beltrán. L. A. (2016). Uno de los desafíos de la educación superior; competencias ciudadanas para el postconflicto en Colombia, marco legal. Revista Interamericana De Educación, Pedagogía y Estudios Culturales, 9 (2). https://acortar.link/6De7O7
Álvarez Ossa, M. E. y Henao Franco, F, J. (2019). Formación en competencias ciudadanas y cultura política. Revista de Educación y Pensamiento, 25-28. https://acortar.link/CUmLBT
Álvarez Ossa, M. E., Henao Franco, F. J., García Giraldo, J. P., Dávila Grisalez, A. Giraldo Isaza, Y. y Juspian Marín, J. A. (2021). Prácticas pedagógicas interculturales y formación de competencias ciudadanas en la educación rural. Revista Boletín Redipe, 10 (11). 78-98. https://acortar.link/UCyuDE
Álvarez, R., Valencia Serna, A. y López. H. (2019). Competencias ciudadanas en sedes regionales de la Universidad del Valle: avances y dificultades en el proyecto de formación ciudadana. Revista Boletín Redipe, (4), 44-71.
Bayona Moreno, L. M. y Ahumada Méndez. L. S. (2022). Ausencia de competencias emocionales y ciudadanas en la educación básica secundaria colombiana. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6 (4), 727-742.
Benjumea, D., Galvis, J. D. y Orrego Noreña, J. F. (2018). Formación ciudadana. Sentido que le dan los docentes en una institución educativa de la ciudad de Manizales. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, (11), 67-96.
Cabrera Jiménez, M. F. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior. Educación y Humanismo, 22 (38), 1-24. https://qlk.app/cz8u
Espínola, Viola y Osler, Audrey y Starkey, Hugh y Reimers, Fernando y Reimers, Eleonora y Cox, Cristian y Jaramillo, Rosario y Gómez Morín, Lorenzo. (2005). Educación para la ciudadanía y la democracia para un mundo globalizado: Una perspectiva comparativa. Banco Interamericano de Desarrollo; https://qlk.app/yyKz
Estepa, R. (2021). Formación en competencias ciudadanas como principio básico de los derechos humanos en los escenarios educativos del departamento de Casanare- de Colombia. Dialéctica, 348-366. https://qlk.app/yZt4
Gómez Barrera, A. (2020). Formación ciudadana en Colombia: balance de la cuestión, retos y tensiones. Praxis, 17 (1), 99-110.
González Valencia, G. A. y Santisteban Fernández, A. (2016). La formación ciudadana en la educación obligatoria en Colombia: entre la tradición y la transformación. Educación y Educadores, 19 (1), 89-102.
Herrera Mantilla, J. S. y Tuay Sigua, R, N, (2022). Formación ciudadana en Colombia: Práctica pedagógica en docentes de básica primaria. Revista Caminos Educativos, 9 (1), 25-39. https://acortar.link/LaMKih
Lujan, D. A., Lemmel Vélez, K., Ríos, R. y Mejía, B. A. (2021). Análisis de resultados área de competencias ciudadanas en seis instituciones educativas de la ciudad de Medellín (Colombia). Revista Espacios, 42 (01), 1-13.
Maldonado, M. E. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14 (1), 39-50.
Magendzo Kolstrein, A. y Arias Albañil, R. A. (2015). Informe Regional 2015: Educación ciudadana y formación docente en países de América Latina. Sistema Regional de Evaluación y Desarrollo de Competencias Ciudadanas (SREDECC) y el Plan de Acción para el Desarrollo de Competencias Ciudadanas desde la Escuela en América Latina (PADCCEAL). https://acortar.link/2RnX2C
Ministerio de Educación Nacional – MEN (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. https://acortar.link/yRYb2R
Ministerio de Educación Nacional –MEN. (2018). Lineamientos de Formación de Educadores para la Ciudadanía Proyecto “Desarrollo e integración curricular de la Educación para la Ciudadanía Mundial. https://acortar.link/rUsqej
Mesa, M. (2019). La educación para la ciudadanía global: una apuesta por la democracia. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8 (1), 15-26.
Montaña, D. y López, A. (2021). Competencias ciudadanas y sus políticas educativas en Hispanoamérica y Colombia. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1 (1), 1-17. https://acortar.link/oDvse2
Monterrosa, N. (2020). Competencias ciudadanas: Ejes presentes en el sector estudiantil colombiano. Telos, 22 (2), 376-384.
Paba Medina, M. C., Acosta Medina, J. K. y Torres Barreto, M. L. (2020). Priorización de competencias ciudadanas en un contexto gamificado. Panorama, 14 (27). https://acortar.link/aUTyky
Roa Morantes, N. M. (2022). Incidencia de la Enseñanza para la Comprensión en las Competencias Ciudadanas. Revista Scientific, 7(23), 193-211.
Rojas Padilla, S. M. y Padilla Beltrán, L. A. (2015). Importancia de aprender a ser ciudadano: un reto para la formación de la educación superior en Colombia. Ciencia y Poder Aéreo, 10 (1), 237-248. https://acortar.link/xuqDT9
UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://acortar.link/aBxTi6
UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros. Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la comisión internacional sobre los futuros de la educación. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://acortar.link/sLIfXK
Vargas Rojas, S. M. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, 1(81),61-82. https://acortar.link/55GxsI
Vargas Sánchez, A, D. y Barajas Ávila, J. I. (2021). Competencias ciudadanas con juegos digitales para niños y niñas. ·International Journal of New Education, (8), 5-22.
Vegas Rojas, P. L. y Padilla Beltrán, L. A. (2014). Ciudadanía global y educación. Ciencia y Poder Aéreo, 9. https://acortar.link/RgHN60
Zambrano, E. L. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20 (1), 69-82.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.