Historical-patrimonial decolonial teaching in the development of digital competences of empowerment and participation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2070

Keywords:

History, Heritage, Decolonial, Motivation, Competencies, LKT-EPT

Abstract

Decolonial historical heritage teaching proposes the decolonization of knowledge and the teaching of history, capable of generating meaningful learning, in order to denaturalize Eurocentrism. This article was a systematic review whose purpose was to analyze the contributions of research works on heritage and decolonial historical teaching for the development of digital competencies of empowerment and participation. Eighteen (18) texts were collected from university repositories and indexed journals. It is concluded that from the teaching praxis, students’ critical thinking is stimulated through the use of learning technologies, knowledge, empowerment and participation, as well as to bridge the technology gap by teachers, calling on teachers to take imperatively the importance of digital skills to enhance knowledge.

Author Biography

Cristi Alexandra Astudillo Peralta, Institución Educativa Francisco José de Caldas Sede 2, Baranoa - Atlántico, Colombia

Colombian teacher since 2012, in Primary School I.E Francisco José de Caldas Baranoa- Atlántico. Degree in Education with emphasis in Social Sciences Universidad del Atlántico, Master in History from the Universidad del Norte, Doctorate in Education Universidad Pedagógica Experimental el Libertador (UPEL), Speaker at the International Meeting of the Academy of History and Literature, ADHILAC, Pontifical Catholic University of Sao Paulo, (PUC-SP. 2016) Speaker; IV meeting of Research for the Exchange of Knowledge UPEL (2020), Speaker II International Congress of Research and Innovation UPEL (2021). Projects; Accompanying Researcher Teacher in the Colciencias Ondas Programme, Human Sciences, History and Intangible Cultural Heritage and Ethics and Peacebuilding Values Lines of Research.

References

Acevedo, A. y Samacá, A. (2012). La política educativa para la enseñanza de la historia de Colombia (1948-1990): de los planes de estudio por asignaturas a la integración de las ciencias sociales. Revista Colombiana de Educación. n. 62, p. 221-244

Arana, D. y Gutiérrez, M. (2021). La enseñanza de la historia y las ciencias sociales en la educación primaria en Colombia: de las políticas curriculares a las prácticas educativas. Educar em Revista, Curitiba, v. 37. https://acortar.link/02T8Pu

Arias, D. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 52, p. 134-146.

Banerjee, I. (2010). Historia, historiografía y estudios subalternos. Revista de historia internacional, 11(41), 99-118. https://acortar.link/hvPn51

Bosch, J. (2009). De Cristóbal Colón hasta Fidel Castro: El Caribe Como Frontera Imperial. Santo Domingo: Fundación Juan Bosch.

Chakrabarty, D. (2008). Al margen de Europa. Barcelona: Tusquets.

Colomer, J. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Digitum Vol. 36 nº 1 · 2018, pp. 107-128 107. http://dx.doi.org/10.6018/j/324191

Cortés-Ocaña, M. (2013). La Integración de las TAC en Educación (Bachelor's thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/1846

González-Varas, I. (2000). Patrimonio cultural y turismo mundial. Madrid: Akal.

Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. Formas-Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer, 97-108. https://acortar.link/rccc73

Jiménez Palacios, R. (2020). Experimentación y análisis del uso de los videojuegos para la educación patrimonial. Estudio de caso en 1º de ESO.

Latorre, E.; Castro, K. y Potes, I. (2018). Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. pp. 96. https://acortar.link/vtujFa

Maldonado-Torres, N. (2020). El Caribe, la Colonialidad, y el giro decolonial. Latin American Research Review 55(3), pp. 560–573. DOI: https://doi.org/10.25222/larr.1005 - Repositorio en línea Universidad de Cambridge

Medina, M.; Millán, C. y Murillo, J. (2015). El uso de las TAC (Tecnologías para Aprendizaje y el Conocimiento) por parte de los docentes como herramientas de mediación pedagógicas. Universidad Gran Colombia. https://acortar.link/gKi9Rj

Méndez, A. P., y Medina, M. Á. N. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la educación primaria y su implementación mediante las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Universidad de Nebrija. (2022). appf.edu.https://www.appf.edu.es/que-son-las-tic-tac-y-tep-en-la-educacion/

Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de Educación (Ley 115). Gaceta oficial.

Mosqueda, R.; Rodríguez, R. y Olvera, M. (2017). El uso de las TIC, TAC, TEP, para desarrollar competencias empresariales y comunicativas en los estudiantes universitarios. Revista Tecsistecatl. http://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n21/tic-tac-tep.html

Orozco, J. (2004). Estándares, enseñanza de las ciencias y control político del saber. Nodos y Nudos. Revista Pedagógica. [s. l.], v. 2, n. 17, p. 4-15. Disponible en: https://acortar.link/dxzCFN

Osorio, J. (2015). El sistema-mundo de Wallerstein y su transformación: Una lectura crítica. Argumentos (México, D.F.), 28(77), 131-154. https://acortar.link/M0NnKX

Pacho, J. (2009). Ciencia y cultura globalizada, cuestiones de la epistemología cultural. Universidad del país vasco https://acortar.link/XdsEns

Pinto, A.; Díaz, J. y Alfaro, C. (2016). Modelo Espiral de Competencias Docentes TIC TACTEP aplicado al Desarrollo de Competencias Digitales. Revista Educativa Hekademos, 19, Año IX, junio. https://acortar.link/13Gz69

Ramallo, F. (2014). Enseñanzas de la historia y lecturas descoloniales: entrecruzamientos hacia los saberes de otros mundos posibles. Revista Entramados - Educación Y Sociedad, pp. 43-59.

Rodríguez, J. y Gallardo, O.; (15-18 de septiembre de 2020). Ponencia: Perfil docente con visión inclusiva: TIC-TAC-TEP y las habilidades docentes. ACOFI, Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta. https://acortar.link/JNYRZv

Sahlins, M. (1997). Islas de historia: La muerte del capitán Cook. Metáfora, antropología e historia. Barcelona: Gedisa

Sánchez Vásquez, N (2013) Debates y discursos en torno a las ciencias sociales escolares entre 1984 y 2010 en Colombia. Uni-pluri/versidad, Medellín, v. 13, n. 2, p. 69-80, 2013.

Soler, M. (2016). De las TIC a las TEP pasando por las TAC. Universitat Jaume I. https://acortar.link/g5ou7n

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación UNESCO (2022). Concepto de Patrimonio cultural. https://acortar.link/h5vdZd

Universidad de Nebrija. (2022). ¿Qué son las TIC, TAC, TEP? https://www.appf.edu.es/que-son-las-tic-tac-y-tep-en-la-educacion/

Velasco, M. (2017). Las TAC y los recursos para generar aprendizaje. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). Vol. 3, N.º 2 (edición especial), pp. 771-777. ISSN: 0719-6202. https://acortar.link/XPKMH6

Published

2023-07-23

How to Cite

Cristi Alexandra Astudillo Peralta. (2023). Historical-patrimonial decolonial teaching in the development of digital competences of empowerment and participation. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 98–112. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2070

Issue

Section

Review Articles