Historical-patrimonial decolonial teaching in the development of digital competences of empowerment and participation
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2070Keywords:
History, Heritage, Decolonial, Motivation, Competencies, LKT-EPTAbstract
Decolonial historical heritage teaching proposes the decolonization of knowledge and the teaching of history, capable of generating meaningful learning, in order to denaturalize Eurocentrism. This article was a systematic review whose purpose was to analyze the contributions of research works on heritage and decolonial historical teaching for the development of digital competencies of empowerment and participation. Eighteen (18) texts were collected from university repositories and indexed journals. It is concluded that from the teaching praxis, students’ critical thinking is stimulated through the use of learning technologies, knowledge, empowerment and participation, as well as to bridge the technology gap by teachers, calling on teachers to take imperatively the importance of digital skills to enhance knowledge.
References
Acevedo, A. y Samacá, A. (2012). La política educativa para la enseñanza de la historia de Colombia (1948-1990): de los planes de estudio por asignaturas a la integración de las ciencias sociales. Revista Colombiana de Educación. n. 62, p. 221-244
Arana, D. y Gutiérrez, M. (2021). La enseñanza de la historia y las ciencias sociales en la educación primaria en Colombia: de las políticas curriculares a las prácticas educativas. Educar em Revista, Curitiba, v. 37. https://acortar.link/02T8Pu
Arias, D. (2015). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 52, p. 134-146.
Banerjee, I. (2010). Historia, historiografía y estudios subalternos. Revista de historia internacional, 11(41), 99-118. https://acortar.link/hvPn51
Bosch, J. (2009). De Cristóbal Colón hasta Fidel Castro: El Caribe Como Frontera Imperial. Santo Domingo: Fundación Juan Bosch.
Chakrabarty, D. (2008). Al margen de Europa. Barcelona: Tusquets.
Colomer, J. (2018). Competencia digital en futuros docentes de Ciencias Sociales en Educación Primaria: análisis desde el modelo TPACK. Digitum Vol. 36 nº 1 · 2018, pp. 107-128 107. http://dx.doi.org/10.6018/j/324191
Cortés-Ocaña, M. (2013). La Integración de las TAC en Educación (Bachelor's thesis). https://reunir.unir.net/handle/123456789/1846
González-Varas, I. (2000). Patrimonio cultural y turismo mundial. Madrid: Akal.
Grosfoguel, R. (2011). La descolonización del conocimiento: diálogo crítico entre la visión descolonial de Frantz Fanon y la sociología descolonial de Boaventura de Sousa Santos. Formas-Otras: Saber, nombrar, narrar, hacer, 97-108. https://acortar.link/rccc73
Jiménez Palacios, R. (2020). Experimentación y análisis del uso de los videojuegos para la educación patrimonial. Estudio de caso en 1º de ESO.
Latorre, E.; Castro, K. y Potes, I. (2018). Las TIC, las TAC y las TEP: innovación educativa en la era conceptual. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. pp. 96. https://acortar.link/vtujFa
Maldonado-Torres, N. (2020). El Caribe, la Colonialidad, y el giro decolonial. Latin American Research Review 55(3), pp. 560–573. DOI: https://doi.org/10.25222/larr.1005 - Repositorio en línea Universidad de Cambridge
Medina, M.; Millán, C. y Murillo, J. (2015). El uso de las TAC (Tecnologías para Aprendizaje y el Conocimiento) por parte de los docentes como herramientas de mediación pedagógicas. Universidad Gran Colombia. https://acortar.link/gKi9Rj
Méndez, A. P., y Medina, M. Á. N. (2022). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la educación primaria y su implementación mediante las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Universidad de Nebrija. (2022). appf.edu.https://www.appf.edu.es/que-son-las-tic-tac-y-tep-en-la-educacion/
Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de Educación (Ley 115). Gaceta oficial.
Mosqueda, R.; Rodríguez, R. y Olvera, M. (2017). El uso de las TIC, TAC, TEP, para desarrollar competencias empresariales y comunicativas en los estudiantes universitarios. Revista Tecsistecatl. http://www.eumed.net/rev/tecsistecatl/n21/tic-tac-tep.html
Orozco, J. (2004). Estándares, enseñanza de las ciencias y control político del saber. Nodos y Nudos. Revista Pedagógica. [s. l.], v. 2, n. 17, p. 4-15. Disponible en: https://acortar.link/dxzCFN
Osorio, J. (2015). El sistema-mundo de Wallerstein y su transformación: Una lectura crítica. Argumentos (México, D.F.), 28(77), 131-154. https://acortar.link/M0NnKX
Pacho, J. (2009). Ciencia y cultura globalizada, cuestiones de la epistemología cultural. Universidad del país vasco https://acortar.link/XdsEns
Pinto, A.; Díaz, J. y Alfaro, C. (2016). Modelo Espiral de Competencias Docentes TIC TACTEP aplicado al Desarrollo de Competencias Digitales. Revista Educativa Hekademos, 19, Año IX, junio. https://acortar.link/13Gz69
Ramallo, F. (2014). Enseñanzas de la historia y lecturas descoloniales: entrecruzamientos hacia los saberes de otros mundos posibles. Revista Entramados - Educación Y Sociedad, pp. 43-59.
Rodríguez, J. y Gallardo, O.; (15-18 de septiembre de 2020). Ponencia: Perfil docente con visión inclusiva: TIC-TAC-TEP y las habilidades docentes. ACOFI, Universidad Francisco de Paula Santander. Cúcuta. https://acortar.link/JNYRZv
Sahlins, M. (1997). Islas de historia: La muerte del capitán Cook. Metáfora, antropología e historia. Barcelona: Gedisa
Sánchez Vásquez, N (2013) Debates y discursos en torno a las ciencias sociales escolares entre 1984 y 2010 en Colombia. Uni-pluri/versidad, Medellín, v. 13, n. 2, p. 69-80, 2013.
Soler, M. (2016). De las TIC a las TEP pasando por las TAC. Universitat Jaume I. https://acortar.link/g5ou7n
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación UNESCO (2022). Concepto de Patrimonio cultural. https://acortar.link/h5vdZd
Universidad de Nebrija. (2022). ¿Qué son las TIC, TAC, TEP? https://www.appf.edu.es/que-son-las-tic-tac-y-tep-en-la-educacion/
Velasco, M. (2017). Las TAC y los recursos para generar aprendizaje. Infancia, Educación y Aprendizaje (IEYA). Vol. 3, N.º 2 (edición especial), pp. 771-777. ISSN: 0719-6202. https://acortar.link/XPKMH6
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.