Pedagogy of resilience and spirituality for institutionalised children and adolescents

Authors

  • José Gregorio Liendo Rodríguez Asociación Civil Proyecto Abba, Venezuela, Rep. Dominicana Fundación Red de Misericordia. Santiago de los Caballeros, Republica Dominicana https://orcid.org/0000-0002-8600-527X

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2069

Keywords:

Social Pedagogy, Resilience, Spiritual Growth, Participatory Action Research, Institutionalized Children and Adolescents

Abstract

The education that is based on theoretical and practical social intervention is Social Pedagogy. This approach uses a program built with the objective to strengthen the resilience and spiritual growth of institutionalized children and adolescents to contribute to their adaptation and emotional recovery because when living in an institution secondary resilience is built. The methodology of Participatory Action Research intervening at the institutional level was used as a basis for the implementation of the intervention that was applied to fourteen boys and twelve girls between the ages of ten and fourteen years old who live in the Foundation Red de Misericordia in Santiago de los Caballeros. It was applied through a quantitative and qualitative mixed design. The result showed advances in institutional adaptation, strengthening of resilience capacities, and children’s spiritual growth.

Author Biography

José Gregorio Liendo Rodríguez, Asociación Civil Proyecto Abba, Venezuela, Rep. Dominicana Fundación Red de Misericordia. Santiago de los Caballeros, Republica Dominicana

Degree in Psychology from the Universidad Central de Venezuela. Master in Theory and Practice of Prosociality and Logotherapy Applications, Universidad Autónoma de Barcelona in Spain and Doctor in Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. He is a certified Logotherapist from the Colombian Institute of Logotherapy. He has worked as a psychologist specialising in working with children and adolescents for more than 20 years, starting in the Mayor's Office of Caracas, and currently as a psychologist advisor to the Red de Misericordia Foundation in Santiago de los Caballeros in the Dominican Republic. Affiliated to the line of research in Social Pedagogy of the Doctorate in Education of the UPEL-IPC, the Federation of Psychologists of Venezuela FPV 5.045 and the Dominican College of Psychologists 21-19022.

References

Bakermans-Kranenburg,M., Steele,H., Zeanah,C. Muhamedrahimov,R., Voriia,P., Dobroka-Krol,N., Steele,M., Van Ijzendoorn,M., Juffer,F. y Gunnar,M. (2011).Attachmennt and Emotional Development in Institutional Care: Characteristics and Catch Up. Monographs of the Society for Research in Child development. 76 (4) , 62-91. doi:10.1111/j.1540-5834.2011.00628.x

Baroudy, J. y Dantagnan, M. (2011). La fiesta mágica y realista de la resiliencia infantil. Editorial Gedisa S.A.: Barcelona, España.

Bernal, T. y Melendro, M. (2014). Vínculos de adolescentes en medida de restablecimiento de derecho. Revista Diversitas, 10 (2). 193-206. https://acortar.link/tmyEw2

Bustos, M (2013). Factores de resiliencia en adolescentes residentes en un centro de protección de Valparaíso, Revista de Psicología, Universidad Viña del Mar. 2 (4) 85- 108

Cabrera, J. (2005). El hospitalismo según René Spitz. Monografía realizada para la obtención del título de psicóloga clínica. Universidad del Azuay, Ecuador. https://acortar.link/cW8lGm

Cárdenas, D., Contreras, D., y Echeverri, N. (2010). Vínculos y resiliencia en una adolescente en situación de protección: estudio de caso (Trabajo de grado). Universidad Santo Tomás. Bogotá.

Caride, J. (2002). Construir la profesión: La Educación Social como proyecto ético y tarea cívica. En Pedagogía Social: Revista Interuniversitaria. N.-9. 2002. 91-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=994956

Castañeda, P., y Guevara, A. (2005). Estudio de casos sobre factores resilientes en menores ubicados en hogares sustitutos (Tesis de Pregrado). Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Cendales, L (1998). El proceso de investigación Participativa en: Investigación Acción Participativa, Aportes y Desafíos. Editorial Dimensión educativa, Colombia.

Coles, R. (1997). La inteligencia moral de los niños. Cómo criar niños con valores morales. Randon House Inc: New York.

CDN (1990). Convención sobre los derechos del Niño. Unicef, comité español. Imprenta Nuevo Siglo. Madrid. https://acortar.link/4pIss

Cyrulnik, B. (2001). Los Patitos Feos La Resiliencia: Una infancia infeliz no determina la vida. Ediciones Odile Jacob: París, Francia.

Cyrulnik, B. (2003). El murmullo de los fantasmas: Volver a la vida después del trauma. Ediciones Gedisa S.A.: Barcelona, España.

Cyrulnik, B (2018). La Psicoterapia de Dios. Barcelona, España: Editorial Gedisa.

Finet, C., Vermeer, H., Juffer, F., Bosmans, G. y Bijttebier, P. (2016). Childrens cognitive development after adoption. En F. Genesse and A.Delcenserie (Ed), Starting Over – The Languaje Development in Internationally-Adopted Children (pp.37-62). Montreal,Canada: trends in Languaje Acquisition Research.

Gallego, S., de los Bueis f., Ortega-Verdaguer A. y otros (2016). Contribuciones y Confusiones de la Espiritualidad en Salud Mental. Gaceta de Psiquiatría Universitaria, año 12, volumen 12 n.- 4. p. 353-358.

García B. S. (2008). Análisis de la competencia lingüística y de la adaptación personal, social, escolar y familiar de niños institucionalizados en centros de acogida. Tesis Doctoral. Universidad de Extermadura, España.

Gianino Gadea, L. (2012). La resiliencia en niños institucionalizados y no institucionalizados. Avances En Psicología, 20(2), 79–90. https://acortar.link/4mU1k7

Groark, C., MacCall, R., Fish,L. y Whole Child International Evaluation Team (2011).Characteristics of environments, caregivers, and children in three central American orphanages, Infant Mental Health Journal, 32 (2) 232-250. doi:10010002/imhj.20292

Guevara-López, U., Covarrubias-Gómez, A, Delille-Fuentes, R., Hernández-Ortiz, A, Carrillo-Esper, R. y Moyao-García D (2005). Parámetros de práctica para el manejo del dolor agudo perioperatorio. Revista cirugía y cirujanos. Volumen 73, No. 3, mayo-junio 2005, México. https://acortar.link/y9plaL

Guillen J., Alcívar E. y otros (2022). Educación en valores y resiliencia desde una perspectiva interdisciplinaria. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico. Universidad Nacional José Rafael María Baralt. Maracaibo: Venezuela. N.-16, Julio-Diciembre 2.022.

Hernández S. y Lozano M. (2016) Procesos Resilientes en niños y niñas Institucionalizados en condición de Adoptabilidad. Tesis para optar al título de psicólogo de la Universidad Santo Tomas de Colombia. https://acortar.link/UeXPyy

Jaar H. y Córdova V. (2017). Prevención de la carencia afectiva crónica: Nuevos paradigmas en el modelo de familia de acogida temporal. Revista Chilena de Neuropsiquiatría, 55 (1), 44-51. doi: 10.4067/S0717-92272017000100006

Kemmis, S. y McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación acción. Editorial Laertes. Barcelona

McCall, R. (2012). The development and care of institutionally reared children. The Leiden conference without permanent parents. Child Development Perspectives, 6 (2) , 174-181. doi:10.1111/j.1750-8606.2011.00231.x

Matta Lozano S. (2021). Manejo del estrés laboral y su influencia en la resiliencia de la compañía distribuidora de respuestos F1 en la ciudad de Bogotá. Proyecto de práctica de la línea de investigación en psicología organizacional de la Universidad Politécnico Gran Colombiano. Bogotá. https://acortar.link/Hb4eVQ

Morales A. L. (2021). La espiritualidad en la niñez. Voces Desde El Trabajo Social, 8 (1), 42-67. https://doi.org/10.31919/voces.v8i1.218

Moretti, P. y Torrecilla, N. (2019) Desarrollo en las infancias institucionalizadas y en familias de acogida temporal: Una revisión bibliográfica. Revista del Centro Interamericano de Investigaciones Psicológicas y Afines de Argentina. vol. 36, núm. 2, pp. 263-281, 2019. https://acortar.link/XYHnar

Organización Mundial de la Salud (2014). 67 Asamblea Mundial de la Salud. Publicaciones de la Organización Mundial de la Salud: Ginebra. https://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA67-REC1/A67_2014_REC1-sp.pd

Ortegón E., Pacheco, F. y Prieto, A. (2005) Metodología del marco lógico para la planificación, el seguimiento y la evaluación de proyectos y programas. Manuales de la Cepal. Publicación de las Naciones Unidas. Santiago de Chile: Chile https://acortar.link/oXRnb

Palomo, M. (1995). El niño hospitalizado: características, evolución y tratamiento. Editorial Pirámide: Madrid.

Palummo J. (2013). La situación de niños, niñas y adolescentes en las instituciones de protección y cuidado de América Latina y el Caribe. Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. Oficina Regional para América Latina y el Caribe, Panamá.

Pérez, A. (2014). Nivel de resiliencia en mujeres adolescentes institucionalizadas en el orfanato valle de los ángeles. Tesis de grado. Universidad Rafael Landívar, Guatemala de la asunción.

Peri, F. y Pérez, Z. (1999) Visión y Significado de la Espiritualidad en la Educación. Sinopsis Educativa Revista Venezolana de Investigación Año 1999 Nº Especial noviembre 2019 pp 74 – 89

Quintero D. y Obando V (2019). Estrategias de supervivencia y resiliencia en niños y niñas con alta permanencia en calle. Tesis para optar al título de psicólogo. Universidad ICESI: Santiago de Cali:Colombia. https://acortar.link/cqrtmK

Rodríguez J. (2016) Situación de los niños, niñas y adolescentes privados de cuidados parentales en México. Entretextos, 8 (22) 5316. http://entretextos.leon.uia.mx/

Seligman, M. (2017). La auténtica felicidad. Ediciones B.S.A.: Barcelona, España.

Sierra Matamoros F., Sánchez Pedraza, R e Ibáñez C. (2013) Adaptación transcultural de la escala Daily Spiritual Experience Scale para su uso en Colombia. Instituto Nacional de Cancerología, Bogotá, Colombia. Revista Colombiana de Cancerología. 2013;17(4):149-157. https://acortar.link/8wXpuY

Sirven T y Rigal L. (2005). Investigación Acción Participativa: Un desafío de nuestros tiempos. Impreso por Proyecto Paramo Andino. Ecuador. https://acortar.link/mJCZ2i

Underwood, L (2006). Ordinary Spiritual Experience: Qualitative Research, Interpretive Guidelines, and Population Distribution for the Daily Spiritual Experience Scale. Archive for the Psichology of Religion. 28 (1): 181-218.

Vanistendael S (2022). Una definición sencilla de la resiliencia por Stefan Vanistendael. Oficina Internacional Católica de la Infancia (BICE). https://acortar.link/oNkff3

Published

2023-07-23

How to Cite

José Gregorio Liendo Rodríguez. (2023). Pedagogy of resilience and spirituality for institutionalised children and adolescents. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 67–97. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2069