Emotional intelligence for meaningful learning
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1908Keywords:
Learning Significant, Empathy, Emotional Intelligence, MotivationAbstract
Emotional intelligence (EI) is a construct as interesting as it is controversial. Despite the appearance of multiple books, magazines and investigations on its importance, scientific evaluations are outlined that support its beneficial effects in the classroom. This article offers a scientific vision of the EI concept for significant learning (SA), a systematic review analysis was carried out that allowed the selection of 20 articles considering self-knowledge, self-regulation, motivation, empathy and social skills for EI and learning styles and pedagogical development in the classroom for AS. The review allowed the understanding and assessment of its influence in the last three years, the number of investigations related to the subject being significant, which indicated greater awareness and knowledge related to the attention to the components of behavior in the cognitive, affective and social aspects, As a result, a complete vision was obtained about the fact that self-knowledge and empathy are the categories of greatest attention in EI and social skills in AS, in addition to corroborating that new findings are currently being disseminated that contribute to the creation of content on emotional education around the world.
References
Andrade, Ch. y González, L. (2022). Inteligencia emocional y su influencia en la vida académica de los adolescentes. Tesis de Maestría. Universidad Politécnica Salesiana http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22080
Angarita, D y Chacón A. (2019). Inteligencia emocional y dimensiones de la empatía en estudiantes de psicología UNAB, extensión Unisangil como factores para el desarrollo del perfil psicológico desde las competencias. Universidad Autónoma de Bucaramanga, Colombia. Tesis de maestría. https://n9.cl/ic021
Aparicio, L., Castellanos, S., y Mosquera, M. (2020). La Neuroeducación para el potenciamiento de la capacidad metacognitiva y de inteligencia emocional, en pro del desarrollo socio afectivo y aprendizaje significativo de los estudiantes de básica primaria del Gimnasio Campestre San Rafael. Tesis de maestría. Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá – Colombia. https://n9.cl/19gsr
Ausubel, D. (1983). Teoría del Aprendizaje Significativo. México: Editorial Trillas.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI)1. Psicothema, 18(Suplemento), 13–25. https://n9.cl/oue99
Barrientos, A. (2016). Habilidades sociales y emocionales del profesorado de educación infantil relacionadas con la gestión del clima de aula. Universidad Complutense de Madrid. Tesis Doctoral. https://eprints.ucm.es/id/eprint/40450/1/T38117.pdf
Basualto D, Quintanilla A y Rivera. (2020). Inteligencia emocional en el proceso de aprendizaje y adquisición de una lengua inglesa en estudiantes de educación media. Universidad de viña del mar. Chile. Tesis de maestría. https://n9.cl/b1pxp
Bisquerra, R. (2018). Educación Emocional para educadores y familias. Editorial Trillas. Barcelona. España.
Broc Cavero, M. Á. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. REOP - Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 30(1), 75–92. https://n9.cl/fmnjm
Castellanos-Sotelo, L. S., Coy-Pineda, G. M., y Ramírez-Riaño, D. M. (2019). Inteligencia emocional, una estrategia pedagógica para mejorar la convivencia escolar. Educación y Ciencia, (23), 237–250. https://n9.cl/fu21cu
Cecchini, J.;, J.A.; Carfriedo, A.; Fernández Ríos, J.; Méndez-Giménez, A.; González, C.; Sánchez-Martínez, B. y Rodríguez-González, P.; (2021). Un estudio longitudinal sobre síntomas depresivos y actividad física durante el confinamiento español. Revista Internacional de psicología clínica y de la salud. Universidad Autónoma de México. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260020300752
Congreso de la República de Colombia. Secretaría General del Senado (2021). Proyecto de ley 438. http://www.secretariasenado.gov.co
Costa Rodríguez, C; Palma Leal, X, y Salgado Farias, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estud. pedagóg. vol.47, n.1 pp.219-233. https://n9.cl/8lrei
Díaz, N. S., Rendos, M. V. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes entre 16 a 18 años de edad. Tesis de Licenciatura en Psicopedagogía, Universidad Católica Argentina, Facultad Teresa de Ávila. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/8598
Fernández M, Ortega A, Tafur Y, (2020). La inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico. Universidad de la Costa, facultad de ciencias humanas y sociales, Universidad del Norte, Barranquilla. Tesis Doctoral Colombia https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/7897
Fernández, M., y Montenegro, B. (2021). Estilos educativos de crianza y la Inteligencia emocional en estudiantes de educación secundaria de la Institución educativa Cristo Rey-Cajamarca. Universidad de la Rioja. Tesis doctoral. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/1536
Ferrándiz, C. y Prieto M. (2004): Validez y fiabilidad de los instrumentos de evaluación de las inteligencias múltiples en los primeros niveles instruccionales. Psicothema (1), 7-13.
Gardner, H. (1983). The Theory of Multiple Intelligences. Nueva York, Basic Books. (Versión castellana, 2001): Estructuras de la Mente. La Teoría de las Inteligencias Múltiples. México, FCE). Frames of mind. Editorial Libros. New York.
Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. Nueva York, Bantam Books. (Versión castellana, 1999): Inteligencia emocional. Editorial Kairós Barcelona España.
Gutiérrez, A.M. y Buitrago, S.J. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis&Saber. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
Henao, J. (2018). El proceso de enseñanza desde el prisma de las emociones de los docentes. Escuela Normal Superior de Caldas, Colombia. Tesis de maestría. https://n9.cl/gxfyq
Moliní, F., y Moreno-Jiménez, A. (2022). Análisis de la evaluación por los alumnos de un método didáctico para fomentar destrezas innovadoras. Universidad autónoma de Madrid, España. Revista de Investigación en Ciencia de la Educación Volumen 6, Nro. 24 / junio 2022 / Edición Extraordinaria. ISSN: 2616-7964 / ISSN-L: 2616-7964 / https://n9.cl/jfv16
Nieva, J., y Martínez, O. (2019). Confluencias y rupturas entre el aprendizaje significativo de Ausubel y el aprendizaje desarrollador. Revista Cubana de Educación Superior. https://n9.cl/d750s
Ortiz, F. y Núñez, A. (2021). Inteligencia emocional: evaluación y estrategias en tiempos de pandemia. Universidad Nacional de Chimborazo. Revista Miscelánea. https://retosdelacienciaec.com/Revistas/index.php/retos/article/view/356
Pazmiño, M. (2022). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación primaria de una escuela fiscal de Quito en situación de pandemia por COVID 19. Universidad Pedagógica del Ecuador. Trabajo de grado. https://n9.cl/nn3f9
Peña, M. (2021). Inteligencia emocional, bienestar y acoso escolar en estudiantes de educación primaria y secundaria. Universidad de Granada. Journal of Sport. https://recyt.fecyt.es/index.php/JSHR/article/view/87372
Salovey, P. y Mayer, J. (1993). Emotional intelligence. Imagination, Cognition, and Personality. 185-211. Número 12, vol. I.
Sporzon, G., y López-López, M. C. (2021). Evaluación de la inteligencia emocional y la conducta prosocial y su correlación en alumnado de Educación Primaria. Universidad de Navarra. España. Revista Internacional de Educación. http://hdl.handle.net/10481/67923
Tobón, S., y Diaz, C. (2021) Inteligencia emocional y práctica clínica en tiempos de pandemia. Universidad Pedagógica Nacional. CES MEDICINA. https://n9.cl/1sb1d5
Usán, P., y Salavera, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de educación secundaria obligatoria. Universidad de Zaragoza, España. Actualidades en psicología, 32(125), 95-112. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6631794
Valenzuela-Santoyo, A., y Portillo-Peñuelas, S. A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el rendimiento académico. Universidad Nacional de Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 22 (3), 228-242. https://www.scielo.sa.cr/pdf/ree/v22n3/1409-4258-ree-22-03-228.pdf
Vásquez, N., Cubas, E., y Carrero, S. (2021). La Inteligencia Emocional y el Rendimiento Académico en los estudiantes del Primero de Secundaria de la Institución Educativa Jorge Basadre de Cutervo. Universidad Nacional de Perú. Tesis Doctoral. https://repositorio.une.edu.pe/handle/20.500.14039/6295
Vásquez, N. (2019). Inteligencia emocional y dificultades interpersonales en estudiantes del nivel secundario de una institución educativa. Cajamarca. Universidad Privada Antonio Guillermo Urrelo. Repositorio Institucional. http://repositorio.upagu.edu.pe/handle/UPAGU/1131
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.