Didactic mediation in values for nonviolence in the context of secondary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1829Keywords:
Didactic mediation, Education, Human rights, Values, School violenceAbstract
Education for peace requires promoting coexistence in diversity. In this sense, it was proposed to describe the didactic mediation of teachers towards the practice of values for nonviolence in the Robinsonian Technical School "Monsignor Gregorio Adam", Naguanagua, Carabobo, Venezuela. We worked with the holopraxic method and a type of descriptive research. As the main result, it was obtained that didactic mediation is located in a high category. By delving into the dynamic elements of coexistence, it is concluded that teachers plan activities to promote respect; are committed to fostering a tolerant classroom climate under the premises of assertive communication; But the coordination of activities for nonviolence requires attention because it is insufficient, according to the scale of interpretation applied. Given this discrepancy, it is recommended to delve into the subject, in search of explanations of why school peace is altered.
References
Ausubel, D., Novak, J y Hanessian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México, Trillas.
Boroel, B., y Arámburo V. (2016). El posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 463-482. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200463&lng=es&tlng=es
Del Salto, M. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. Revista Medisan N° 19, Vol. 11. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v19n11/san161911.pdf.
Díaz, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2ª. Ed. México: Mc Graw Hill.
Educrea (2021) Estrategias efectivas: Resolución de conflictos. Educrea. Chile https://educrea.cl/estrategias-efectivas-resolucion-de-conflictos/
Faivovich, B. (2018). Inspirar a través de la congruencia. https://acortar.link/Goxc8o
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2019). La violencia en las escuelas. https://www.unicef.org/es/end-violence/en-las-escuelas
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef, 1019). El manifiesto de la juventud. https://www.unicef.org/es/el-manifiesto-de-la-juventud-endviolence
Fuentes, D. (2019). La función mediadora del docente y la intervención educativa. Revista Multiensayos. Vol. 5, N° 9. https://multiensayos.unan.edu.ni https://doi.org/10.5377/multiensayos.v5i9.9428
Herrera, O. y Frausto, M. (2021). Violencia escolar y mediación pedagógica en estudiantes de educación básica. Revista Innova Educación. Vol. 3 N° 2. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/issued/view/11
Jiménez, D. (2019. Violencia escolar en educación primaria: una percepción de la realidad construida por sus propios actores. Revista de Investigación. Vol. 43 N° 96. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376168555006
Murillo, N., y Perozo, S. (2020). La convivencia escolar en la institución educativa La Libertad de la comuna 8 del municipio de Medellín – Colombia. Revista Impacto científico. Vol. 15. N°2. Diciembre 2020. pp. 274-296. Núcleo Luz-Costa Oriental del Lago. Maracaibo, Venezuela.
Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia, y la cultura. (Unesco, 2018). Nuevos datos revelan que en el mundo uno de cada tres adolescentes sufre de acoso escolar. https://www.unesco.org/es/articles/nuevos-datos-revelan-que-en-el-mundo-uno-de-cada-tres-adolescentes-sufre-acoso-escolar
Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia, y la cultura. (Unesco, 2021). Más allá de los números. Poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. París.
Pérez, G. (2017). Manifestaciones y Factores de la Violencia en el Escenario Escolar. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín
Pinho de Oliveira, M. (2020). La educación para la paz en las instituciones escolares. Consideraciones al contexto venezolano. Ciencia E Interculturalidad, 27(02), 42-51. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/rci.v27i02.10430
Ruiz, A. (2019). Protocolo para entender, prevenir y reducir la violencia entre pares en las instituciones educativas. Caracas: Defensoría del Pueblo. Fundación Javier Vives Suriá. Ministerio del Poder popular para la Educación. Unicef.
Sarduy, Y., y Peñate, A. (2019). Educación en Derechos Humanos: una alternativa en la prevención de la violencia escolar. Reflexiones para un debate. Revista Estudios del Desarrollo social: Cuba y América Latina. https://www.researchgate.net/publication/358864059
Trucco, D., y Inestroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. Comisión Económica para América Latina y del Caribe (Cepal). Impreso en Naciones Unidas. Santiago.
Velarde, E. (2008). La teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. [Revista en línea]. Investigación educativa. Vol. 12 N° 22, 203-221. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe
Uranga, M., Alvídrez, D., Rentería, S. y Gonzáles, R. (2016). La práctica del valor del respeto en un grupo de quinto grado de Educación Primaria. Revista Ra Ximhai. Vol. 2 N° 6. Universidad Autónoma Indígena de México: https://www.redalyc.org/
Uzcátegui, A. (2017). La escuela como institución vulnerable en Venezuela. Revista Trahs. Trayectorias humanas transcontinentales. https://www.unilim.fr/trahs/162
Velarde, E. (2008). La teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. Investigación educativa. Vol. 12 N° 22, 203-221. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe
Vygotsky, l. (1997). El aprendizaje escolar. Madrid, Aique
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.