Didactic mediation in values for nonviolence in the context of secondary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1829

Keywords:

Didactic mediation, Education, Human rights, Values, School violence

Abstract

Education for peace requires promoting coexistence in diversity. In this sense, it was proposed to describe the didactic mediation of teachers towards the practice of values for nonviolence in the Robinsonian Technical School "Monsignor Gregorio Adam", Naguanagua, Carabobo, Venezuela. We worked with the holopraxic method and a type of descriptive research. As the main result, it was obtained that didactic mediation is located in a high category. By delving into the dynamic elements of coexistence, it is concluded that teachers plan activities to promote respect; are committed to fostering a tolerant classroom climate under the premises of assertive communication;  But the coordination of activities for nonviolence requires attention because it is insufficient, according to the scale of interpretation applied. Given this discrepancy, it is recommended to delve into the subject, in search of explanations of why school peace is altered.

Author Biographies

Yosmary A. Márquez R, Universidad de Carabobo, Venezuela

Specialist in Human Rights. National Open University. Academic work experience at Colegio Universitario Padre Isaías Ojeda. Father Isaías Ojeda. Direction and facilitation of the permanent chair of prevention of bullying in educational (Bullying) in primary, secondary and university educational institutions, attached to the National and university, attached to the National Association of Private Educational Institutions in Venezuela. Venezuela. Lawyer in private practice specializing in Civil, Commercial and Labor Law.Labor Law. Diploma in Labor Procedural Law. CEATE-University of
Carabobo

Oly Margarita Vicuña, Ciea Sypal, Venezuela

Bachelor's Degree in Education, Universidad Simón Rodríguez. Master in Educational Management, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Doctor in Educational Sciences, Universidad Rómulo Gallegos. Postdoctoral studies in Syntagmatic Processes of Science. Euroamerican Learning
University. Teaching, research and development activities in research and methodology and education programs, Ciea-Sypal. Most recent lecturer participation: Tutoring process and methodological quality. Cycle of conferences: Tutoring, counseling and research direction. Ciea-Sypal- Juan de Castellanos University Foundation. March 10, 2021. Coordinator of research line in methodological quality. Ciea-Sypal

References

Ausubel, D., Novak, J y Hanessian, H. (1983). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México, Trillas.

Boroel, B., y Arámburo V. (2016). El posicionamiento del docente ante la formación en valores en la educación superior. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 463-482. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672016000200463&lng=es&tlng=es

Del Salto, M. (2015). Educación en valores: propuesta de una estrategia. Revista Medisan N° 19, Vol. 11. http://scielo.sld.cu/pdf/san/v19n11/san161911.pdf.

Díaz, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. 2ª. Ed. México: Mc Graw Hill.

Educrea (2021) Estrategias efectivas: Resolución de conflictos. Educrea. Chile https://educrea.cl/estrategias-efectivas-resolucion-de-conflictos/

Faivovich, B. (2018). Inspirar a través de la congruencia. https://acortar.link/Goxc8o

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (2019). La violencia en las escuelas. https://www.unicef.org/es/end-violence/en-las-escuelas

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (Unicef, 1019). El manifiesto de la juventud. https://www.unicef.org/es/el-manifiesto-de-la-juventud-endviolence

Fuentes, D. (2019). La función mediadora del docente y la intervención educativa. Revista Multiensayos. Vol. 5, N° 9. https://multiensayos.unan.edu.ni https://doi.org/10.5377/multiensayos.v5i9.9428

Herrera, O. y Frausto, M. (2021). Violencia escolar y mediación pedagógica en estudiantes de educación básica. Revista Innova Educación. Vol. 3 N° 2. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/issued/view/11

Jiménez, D. (2019. Violencia escolar en educación primaria: una percepción de la realidad construida por sus propios actores. Revista de Investigación. Vol. 43 N° 96. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=376168555006

Murillo, N., y Perozo, S. (2020). La convivencia escolar en la institución educativa La Libertad de la comuna 8 del municipio de Medellín – Colombia. Revista Impacto científico. Vol. 15. N°2. Diciembre 2020. pp. 274-296. Núcleo Luz-Costa Oriental del Lago. Maracaibo, Venezuela.

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia, y la cultura. (Unesco, 2018). Nuevos datos revelan que en el mundo uno de cada tres adolescentes sufre de acoso escolar. https://www.unesco.org/es/articles/nuevos-datos-revelan-que-en-el-mundo-uno-de-cada-tres-adolescentes-sufre-acoso-escolar

Organización de las Naciones Unidas para la educación, la ciencia, y la cultura. (Unesco, 2021). Más allá de los números. Poner fin a la violencia y el acoso en el ámbito escolar. París.

Pérez, G. (2017). Manifestaciones y Factores de la Violencia en el Escenario Escolar. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín

Pinho de Oliveira, M. (2020). La educación para la paz en las instituciones escolares. Consideraciones al contexto venezolano. Ciencia E Interculturalidad, 27(02), 42-51. https://doi.org/https://doi.org/10.5377/rci.v27i02.10430

Ruiz, A. (2019). Protocolo para entender, prevenir y reducir la violencia entre pares en las instituciones educativas. Caracas: Defensoría del Pueblo. Fundación Javier Vives Suriá. Ministerio del Poder popular para la Educación. Unicef.

Sarduy, Y., y Peñate, A. (2019). Educación en Derechos Humanos: una alternativa en la prevención de la violencia escolar. Reflexiones para un debate. Revista Estudios del Desarrollo social: Cuba y América Latina. https://www.researchgate.net/publication/358864059

Trucco, D., y Inestroza, P. (2017). Las violencias en el espacio escolar. Comisión Económica para América Latina y del Caribe (Cepal). Impreso en Naciones Unidas. Santiago.

Velarde, E. (2008). La teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. [Revista en línea]. Investigación educativa. Vol. 12 N° 22, 203-221. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe

Uranga, M., Alvídrez, D., Rentería, S. y Gonzáles, R. (2016). La práctica del valor del respeto en un grupo de quinto grado de Educación Primaria. Revista Ra Ximhai. Vol. 2 N° 6. Universidad Autónoma Indígena de México: https://www.redalyc.org/

Uzcátegui, A. (2017). La escuela como institución vulnerable en Venezuela. Revista Trahs. Trayectorias humanas transcontinentales. https://www.unilim.fr/trahs/162

Velarde, E. (2008). La teoría de la modificabilidad estructural cognitiva de Reuven Feuerstein. Investigación educativa. Vol. 12 N° 22, 203-221. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe

Vygotsky, l. (1997). El aprendizaje escolar. Madrid, Aique

Published

2023-04-30

How to Cite

Yosmary A. Márquez R, & Oly Margarita Vicuña. (2023). Didactic mediation in values for nonviolence in the context of secondary education. GACETA DE PEDAGOGÍA, (45), 25–45. https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1829