Virtual education in times of pandemic: A praxeological approach within the Venezuelan educational system
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1247Keywords:
COVID-19, Information and communication technologies, Educational practices, Teaching-learning, Virtual educationAbstract
The social isolation due to COVID-19 has directly affected the Venezuelan educational system, not only for its abrupt cessation but also because of the uncertainty surrounding the adoption of the virtual scheme to continue activities. In this sense, it is intended to analyzed the impact of emerging practices on teaching and learning processes from virtuality. This documentary research was based on the selection of articles on websites, analysis and interpretation, which allowed to identify that virtual education, despite technological gaps as a challenge in the education sector, promoted the redesign of strategies and practices that have raised the skills of teachers and students to handle available information and communication technologies. The virtual modality enabled a collaborative, flexible and autonomous process, this being a positive impact of the new educational praxis. However, institutions must be on par with digital transformation and constantly updated aligned with academic objectives.
References
Álvarez, H. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19, Documento para Discusión, N° IDB-DP-00768, Washington, D.C. Disponible: https://acortar.link/l55IJu
Araujo, B. (2011). Estrategias didácticas para la enseñanza en entornos virtuales. Editorial Ecobook. Madrid, España.
Barráez, D. (2020). La educación a distancia en los procesos educativos: Contribuye significativamente al aprendizaje. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0: Vol. 8 (1). Disponible: https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/91
Becerra, G. (2017). La educación Virtual: Retos y desafíos en Colombia. Revista Empresarial y Laboral. Disponible: https://acortar.link/cq3mxT
Camacho, R., Rivas, C., Gaspar, M., y Quiñones, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), Vol. XXVI (3). Disponible: https://acortar.link/CGlDBt
Chávez, J. M., Martínez, J. G., y Dávila, R. (2020). Educación a Distancia y Teletrabajo. Daena: International Journal of Good Conscience, Vol. 15 (1), pp. 264-277. Disponible: http://www.spentamexico.org/v15-n1/A19.15(1)264-277.pdf
Dávila, S. (2006). Generación Net: visiones para su educación Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, Vol. 1 (3), pp. 24-48. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/709/70910303.pdf
Dorrego, E. (2009). La Educación a Distancia en Venezuela. Realidades y tendencias. Disponible: observatoriouniversitario.info/.
Ferrante, P. (2020). La educación virtual, más allá de la pandemia. Disponible: https://unipe.edu.ar/institucional/repositorioprensa/item/579-la-educación-virtual-mas-allá-de-la-pandemia.
García, L. (2002). La educación a distancia de la teoría a la práctica. Editorial Ariel S.A. Disponible: https://acortar.link/HWhy5n
García, B. y Loredo, E. (2010). Validación de un modelo de competencias docentes en una universidad pública y otra privada en México. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 100(1e), pp. 247-263. Disponible: http://www.rinace.net/riee/numeros/vol3-num1_e/art19.pdf
Gelbery, G. y Poblete, D. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Portal de la Revista Emancipa. Disponible: https://revistaemancipa.org/2020/04/08/educar-en-tiempos-de-pandemia/
Gomera, J. (2019). Historia de la Educación a Distancia. Disponible: https://catalogo-decursos.com/academico/conoce-la-historia-de-la-educacion-a-distancia/
González, Serrano y Lobo. (2020). Los medios tecnológicos como herramienta que favorecen el aprendizaje de los estudiantes de instituciones educativas. Journal of Latin American Science, 1(1), 49-69. Disponible: https://lasjournal.com/index.php/abstract/article/view/6
Hernández, Y. y Mogollón, I. (2018). Modelo institucional de la educación superior a distancia mediada por las TIC en Venezuela: hacia la Universidad Bimodal. Disponible: https://acortar.link/iWhqGQ
Herrera, A. (2015). Una mirada reflexiva sobre las TIC en Educación Superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 17: 1-4, 2015. Disponible: https://acortar.link/0dMrBq
Hurtado, F. (2020). La educación en tiempos de pandemia: los desafíos de la escuela del siglo XXI. Revista arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales. Disponible: https://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.44(176-187)%20Hurtado%20Tavalera_articulo_id650.pdf
Loaiza, R. (2002). Facilitación y Capacitación Virtual en América Latina, Revista Quaderns Digitals Nº. 28. Colombia, pp. 85, 154.
Machado, M., Espina, K., y Aguilar, G. (2020). Atributos de la resiliencia en el docente de educación básica ante la pandemia del Covid-19. Revista Estudios en Educación, 3(5), 112-136. Disponible: https://acortar.link/d0DOa3
Martínez, M. (2008). Epistemología y Metodología Cualitativa en las Ciencias Sociales. México: Editorial Trillas.
Paredes, A. (2004). Gestión de tecnologías de información y comunicación: soportes para la innovación en las Organizaciones Inteligentes. Revista de Ciencias Sociales, vol. X, núm. 3, universidad del Zulia, Maracaibo, Venezuela Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28010308
Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Bueno Aires, Nueva Visión.
Observatorio Interuniversitario de sociedad, tecnología y educación. (2020). Resultados preliminares de la Encuesta sobre Enseñanza y Aprendizaje en Tiempos de Cuarentena. Disponible: https://acortar.link/xQXjk4
Ola, A. (2020). Coronavirus: La deserción escolar es una amenaza pos pandemia. Revista Forbes Advertorial. Disponible: https://acortar.link/50fbY7
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Paris. Disponible: https://acortar.link/F0YIEN
Parra, M., Visbal, O., Durán, S. E., y Badde, G. (2019). Calidad de la comunicación y actitud de los empleados ante procesos de cambio organizacional. Interdisciplinaria: Revista de Psicología y Ciencias Afines, (1), 155-170. Disponible:https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7269820
Picón, G., González, G., y Paredes, J. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia Covid-19. Disponible: https://bit.ly/3pMXI8V
Pozo, S., López, J., Moreno, A.J., e Hinojo-Lucena, F. J. (2020). Flipped learning y competencia digital: Una conexión docente necesaria para su desarrollo en la educación actual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Disponible: https://revistas.um.es/reifop/article/view/422971.
Quintana, A. (2006). Metodología de Investigación Científica Cualitativa. Publisher: UNMSM pp. 47-84. Disponible: https://acortar.link/qmTNW
Ruiz, G. (2020). El derecho a la educación: Definiciones, normativas y políticas públicas revisadas. Editorial Universitaria de Buenos Aires, Argentina. Disponible: https://acortar.link/e2FcSZ
Salas-Razo, G. (2020). Una reflexión sobre los retos en educación en el nuevo comienzo en México. Memorias del Quinto Congreso Internacional de Investigación en Socio formación y Sociedad del Conocimiento. Disponible: https://acortar.link/BlglHm
Scott, J. P. (Ed.). (2006). Una introducción a la Investigación documental. Thousand Oaks, CA: Publicaciones de Sage. Disponible: https://acortar.link/yJBq3P
Secretaría de Educación Pública (SEP) (2020), Boletín no. 114. Avanza Aprende en Casa de SEP con el estudio de todos los niños en sus Libros de Texto Gratuitos. Disponible: https://acortar.link/GfYHfg
Suárez, Y. (2018). Educación a distancia en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Camino recorrido y prospectiva. En Asociación Venezolana de Educación a Distancia. Educación a Distancia en Venezuela. Disponible: http://saber.ucv.ve/bitstream/10872/18955/1/OBRA_AVED.pdf
Tennuto, M. Klinoff, A. y Boan, S. (2006). Escuela para Maestros. Enciclopedia de Pedagogía Práctica. Círculo Latino Austral. Lexus.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2011). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas, Venezuela.
Valencia, W. (2019). Manual de Procedimiento de Prácticas Educativas y Pedagógicas. Facultad Ciencias de la Educación. Universidad Católica de Oriente. Disponible: https://acortar.link/bqKpSz
Varguillas, C. y Bravo, P. (2020). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVI (1), 219-232. Disponible: https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/31321
Vásquez, D. (2020). Ventajas, desventajas y ocho recomendaciones para la educación médica virtual en tiempos del COVID-19: Revisión de Tema. CES Medicina, 34, 14-27. Disponible: https://acortar.link/jXyShI
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.