VIRTUAL EDUCATION FROM THE PERSPECTIVE OF THE 2030 AGENDA. AN INTROSPECTIVE LOOK AT VENEZUELAN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i1.3101Keywords:
2030 Agenda Goals, virtual education, information and communication technologiesAbstract
The 2030 Agenda for Sustainable Development (2015), adopted by the United Nations, establishes as one of its fundamental objectives, ensuring that all people have access to high-quality education, which includes all and is fair, with opportunities for continuous learning throughout life. In this context, virtual education is presented as an ideal means to achieve the proposed goals, which became evident during the crisis generated by COVID-19. Three years later, Venezuelan education seems to still be indebted to the proposed goals, despite the various official announcements regarding the achievements achieved. In this essay, an introspective analysis of the reality of virtual education in Venezuela is made in the face of Goal 4 of the 2030 Agenda, the progress, and the weaknesses of this educational modality based on information and communication technologies.
References
Castillo, E. (2016). El Futuro de la Educación en 2030. El Ucabista. Universidad Católica Andrés Bello. Caracas.
Eyzaguirre, R; Pérez, V; Mayta, R; Ruiz, E y Álvarez, E. (2004). Educación virtual basada en tecnologías de información. Industrial Data, 7(2), 58-69. https://www.redalyc.org/pdf/816/81670210.pdf
Hinojo, F; Gómez, G; De la Cruz, J y Campos, N. (2021). Desafíos para una educación de calidad ante los objetivos de desarrollo sostenible. Ediciones OCTAEDRO, S.L. Barcelona. España
Martínez-Samper, P. y Vilalta, J. (2021). La educación como pilar de la Agenda 2030. Evolución y perspectivas en el contexto de la crisis de la pandemia de la Covid-19. IDEES – Revista de temes contemporáneos. https://revistaidees.cat/es/la-educacion-como-pilar-de-la-agenda-2030/
Méndez de Vigo, V. (2015). La educación, columna vertebral del desarrollo. https://www.cvongd.org.
Moreira, C y Delgadillo, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Tecnología en Marcha. Vol. 28 (1), 121-129. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5051536.pdf
Muñoz, D. (2020). Educación virtual en pandemia: una perspectiva desde la Venezuela actual. Revista Educare. 24 (3), 387–404. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i3.1377.
Organización de las Naciones Unidas (2020) Reporte de las Metas de Desarrollo Sostenible. https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/The-Sustainable-Development-Goals-Report-2020_Spanish.pdf
Organización de las Naciones Unidas (2015). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/se
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2019) Scoping Progress in Education. https://.unesco.org/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO) (2017) Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Objetivos de aprendizaje. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000231288_spa
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, Vol. 2(1), 1502. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Rosales, J; Alvarado de Salas, A y Linares, J. (2021). Educación virtual en tiempos de contingencia. Un acercamiento a la realidad del docente venezolano. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, LI (núm. Esp.), 153-180, https://www.redalyc.org/journal/270/27067721011/html/
Somos Venezuela (2022) Recuperar el sistema educativo venezolano podría tardar 15 años. https://www.agendavenezuela2030.org/noticias/recuperar-el-sistema-educativo-venezolano-podria-tardar-15-anos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Katiuska Armas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.