ETHICS IN EDUCATIONAL PRAXIS: A CHALLENGE OF THE TEACHING PROFESSION

Authors

  • Ricardo Dionisio Peñaloza Cancines Universidad Pedagógica Experimental “Libertador”

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.1997

Keywords:

Ethics, educational praxis, teaching profession

Abstract

Professional ethics is not simply a deontology or a set of rules to govern the conduct of those who exercise a professional work; it is an experiential commitment that goes beyond the written rule and must be made effective theoretically and practically, in this sense emerges this study, aimed at generating a theoretical approach on ethics in educational praxis as a challenge of the teaching profession. The research is based on the ontoepistemic position of the phenomenological paradigm, the proposed method used is the hermeneutic one in order to understand and interpret the realities from the perspective of five teachers of the Educational Unit "La Blanquera", who acted as socio-educational actors of the study. The semi-structured interview will be used as a data collection technique, and for its analysis, the recursive processes of categorization, triangulation and theoretical contrast that will emerge from the theory and the field study will be taken into account.

Author Biography

Ricardo Dionisio Peñaloza Cancines, Universidad Pedagógica Experimental “Libertador”

Magister Scientarium en Gerencia Educacional, Universidad Pedagógica Experimental “Libertador” (UPEL), en su Instituto de Pedagógico “Alberto Rafael Escobar Lara”. Licenciado en Educación mención: Docencia en Agropecuaria de la Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez,” (UNESR), del núcleo San Carlos estado Cojedes. Licenciado en Comunicación Social por la Universidad Bolivariana de Venezuela (UBV). Facilitador de Unidades Curriculares del componente de formación general para las carreras de Educación Integral, Inicial, e Informática. Facilitador en el programa de Comunicación Social de la UBV-Misión Sucre. Doctorante en Educación, Universidad Pedagógica Experimental “Libertador”, Instituto de Pedagógico “Alberto Rafael Escobar Lara”. Docente de aula en el Liceo Bolivariano Batalla de Carabobo en la comunidad Los Colorados, de la parroquia San Carlos de Austria del Municipio Ezequiel Zamora del Estado Cojedes.

References

Aranguren, J. (1997). Ética. Biblioteca Nueva.

Buendía, L, Colás, M, Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Mc Graw Hill.

Carreño, A. (2012). El ser y el hacer del docente venezolano en el contexto de la educación bolivariana: paradigmas y realidades. http://mriuc.bc.uc.edu.ve/bitstream/handle/123456789/931/acarre%C3%B1o.pdf?sequence=1.

Cortina, A. (1994). La Ética de las profesiones. Verbo Divino.

Escobar, G. (1999). Ética. Introducción a su problemática y su historia. Mc Graw Hill.

Gamboa, F. (2014). La Ética del Docente de la Universidad de Carabobo Percibida por sus Propios Actores. www.arje.bc.uc.edu.ve/arj17/art27.pdf.

González, A. (2012). Ética y moral. Origen de una descendencia conceptual y su trascendencia en el debate ético contemporáneo. https://search.proquest.com/openview/95f8eb050a30cb0d17531a4577b40294.

Kohlberg, L.; Power F. y Higgins, A. (1997). La Educación Moral. Gedesa.

Kutschera, F. (1982). Fundamentos de Ética. Madrid: Cátedra.

Leal, J. (2005). La Autonomía del sujeto investigador y la metodología de investigador. Signos.

Martínez, M. (2006). El Paradigma Emergente. Trillas

Merlinsky, G. (2006). La Entrevista como Forma de Conocimiento y como Texto Negociado: Notas para una pedagogía de la investigación. http://www.facso.uchile.cl/publicaciones/moebio/27/merlinsky.pdf.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Subsistema educación inicial bolivariano. Currículo y orientaciones metodológicas. Caracas: Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de Ciencia, CENAMEC.

Moya, C. y López, R. (2013). Práctica docente versus ética docente. Hacia la mejora de la práctica docente a partir de la ética profesional. http://digibug.ugr.es/handle/10481/39345

Rondón, M.; Escobar, L. y López, C. (2011). Teoría Humanista. http://teoria-humanista3.blogspot.com/2011/01/humanismo-concepto-historia-y-puntos_07.html.

Rusque, A. (2007). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Vadell Hermano.

Santos, R. (2016). La ética del docente. https://acento.com.do/2016/opinion/8375363-la-etica-del-docente/.

Savater, A. (1991). Ética para Amador. http://www.iutep.tec.ve/uptp/images/Descargas/materialwr/libros/FernandoSavater-EticaParaAmador.pdf.

Trias, E. (2000). Filosofía del Límite. http://www.elcultural.com/revista/letras/La-Filosofia-del-Limite-de-Eugenio-Trias/11861.

Published

2023-06-06

How to Cite

Peñaloza Cancines, R. D. (2023). ETHICS IN EDUCATIONAL PRAXIS: A CHALLENGE OF THE TEACHING PROFESSION. DIALOGICA, 18(2), 60–88. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.1997