Biocentric environmentalist approach as a foundation for the educational reconfiguration of the subject and object of law of the venezuelan environmental legal framework.
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4784Keywords:
biocentric, reconfiguration, object of rights,, subject of rights, environment.Abstract
This ongoing research focuses on the study of the environment in Venezuela through the development of the Biocentric Environmental Principle, which recognizes the environment as a subject of rights, considering that all living beings possess the same rights. The objective of this article is to reflect on the biocentric environmental approach as a foundation for educational reconfiguration from the perspective of the subject and object of rights within the Venezuelan environmental legal framework. It seeks to foster a paradigm that breaks with the current formalities of conscious practice through education and moves toward a less hegemonic model based on the reconfiguration of the relationship between Mother Earth, humanity, education, and the legal framework. Among the theoretical references are Rolando Toro Araneda (1970), creator of the “Biocentric Principle,” and Moguel (2012), who expresses the obligation to return to a philosophy for preserving life as a humanistic vision and a biocentric approach. This is ensured through educational reconfiguration and the production of new intellectual products geared toward a deeper understanding of reality (Dewey, 1982). The methodology employed is framed within the interpretive paradigm with a qualitative approach, consistent with the hermeneutic phenomenological method, and based on documentary sources and key informants. The results are considered an interpretive approach in the initial stages of the research. Among the findings, the recognition of epistemological, legal, and educational tensions present in the current anthropocentric model stands out. These tensions underlie gaps such as the limited integration of critical environmental education and shortcomings in the legal implementation of biocentrism. In conclusion, constructing educational elements based on a biocentric environmental system would be oriented toward reconfiguration from this perspective, where it is understood that nature is not an object to be exploited, but rather a subject of rights with whom we interact cyclically.
Downloads
References
Báez (2011). Técnicas de investigación aplicadas a las ciencias sociales. México: Fondo de Cultura Económica.
Bisquerra Alzina, R. (2007). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/rie/article/view/99071. [Consulta: 2025, octubre 14].
Código Civil de la República de Venezuela. Gaceta Oficial Nº 2.990 Extraordinaria, de fecha 26 de julio de 1982.
Constitución Política De La República De Ecuador. Se publicó en el Registro Oficial N° 449 el 20 de octubre de 2008, se realizó como el Decreto Legislativo 0, Su última modificación fue el 13 de julio de 2011 y se ha mantenido vigente.
Cavalcante (2012). Educación, justicia social y ambiental. Artículo publicado en la Revista América Latina en Movimiento No. 472, en fecha 06/02/2014. Dirección en línea: https://www.alainet.org/es/articulo/159826
Dewey, J. (2021). La educación como proceso de reconstrucción de experiencias. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 1(16), 68–76. Universidad Nacional de Rosario. https://www.redalyc.org/pdf/6897/689778664010.pdf
Fuster (2018). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7889-2243. Dirección en línea: http://www.scielo.org.pe/pdf/pyr/v7n1/a10v7n1.pdf
Gudynas, (2010), La Senda Biocéntrica: valores intrínsecos, derechos de la naturaleza y justicia ecológica. Tabula Rasa, núm. 13, julio-diciembre, 2010, pp. 45-71 Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca Bogotá, Colombia.
Gorrondona (2008), Derecho Civil II, cosas libros y derechos reales, Universidad Católica Andrés Bello, Montalbán. La Vega, Caracas. Aprobada 29068. Octava Edición.
Ley N°071, Ley de Derechos de la Madre Tierra de la República Plurinacional de Bolivia, publicada el 21 de diciembre del año 2010. en la Gaceta Oficial del Estado Plurinacional de Bolivia.
La Constitución de la Republica Plurinacional de Bolivia del 07 de febrero del 2009, publicada en la Gaceta Oficial el 9 de febrero de 2009.
Ley Plan de la Patria (2019- 2025) Ley Plan de la Patria 2019- 2025 (Gaceta Oficial Nº N° 6.442 del 3 de abril del 2019).
Ley Orgánica de Educación (2009) (Gaceta Oficial Nº 5.929 Extraordinario del 15 de agosto de 2009).
Ley Orgánica del Ambiente (2006) Gaceta Oficial Nº 5.833 Extraordinario del 22 de diciembre de 2006).
Martínez (2008). Técnicas cualitativas de Investigación social, editorial Síntesis. Madrid.
Martínez, J. (2010). La importancia de la educación ambiental ante la problemática actual. Revista Electrónic@ Educare Vol. XIV, N° 1, [97-111]. Documento en línea. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419010.pdf [Consulta: 2025, octubre 14].
Martínez Miguel (2013). Nuevos Paradigmas en la Investigación. Editorial Alfa Caracas Venezuela.
Organización de las Naciones Unidas. (1982). Carta mundial de la naturaleza (Resolución37/7).https://ecojurisprudence.org/wpcontent/uploads/2022/07/A_RES_37_7-EN.pdf
Rodríguez (1996), Introducción A la Investigación Cualitativa. Ediciones Aljibe. Granada (España). 1996.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
