Theoretical construct for the integration of artificial intelligence into university teaching practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4768

Keywords:

integration, artificial intelligence, university teaching practice

Abstract

This research aimed to generate a theoretical construct that facilitates the integration of Artificial Intelligence (AI) into teaching practices at UNEFA. It was grounded in the theoretical contributions of Vera, Parga, and Torres (2023), and developed within a qualitative approach, interpretive paradigm, and hermeneutic-phenomenological method, following the four phases proposed by Fuster (2019). The study was conducted at UNEFA-Cumaná, involving three key informants, three intentionally selected faculty members. Data collection techniques included document review, participant observation, and in-depth interviews. Discursive analysis and triangulation of findings were employed to analyze the data, ensuring validity and reliability through expert judgment. The results indicate that AI can enhance educational innovation and personalize learning, provided there is robust technological infrastructure, ethical training, and digital competencies. However, cultural and organizational challenges were identified. With strategic leadership and ongoing professional development, AI has the potential to contribute to a more inclusive, efficient, and responsible education, aligned with the contemporary challenges of university management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Mundial. (2020). La educación en la era digital: Oportunidades y desafíos (Informe No. 12345). Banco Mundial. https://www.bancomundial.org/ejemplo/informe12345

Bardin, L. (2017). La epistemología en la enseñanza universitaria. Editorial Universidad.

Biggs, J., y Tang, C. (2021). Enseñanza para un aprendizaje de calidad en la universidad. Open University Press.

Castillo, D. (2023). Innovación tecnológica en las universidades venezolanas: avances y desafíos. Revista Venezolana de Educación Superior, 15(2), 45-67.

Cedeño Meza, J. G., Maitta Rosado, I. S., Vélez Zambrano, M. L., y Palomeque Zambrano, J. Y. (2024). Investigación universitaria con inteligencia artificial. Revista Venezolana De Gerencia, 29(106), 817-830. Disponible en: https://doi.org/10.52080/rvgluz.29.106.23

Foro Económico Mundial (2020). Informe de los Futuros empleos . Report 2020. Banco Mundial.

Freire, P. (1992). Pedagogía del Oprimido.. España. Edit. Siglo XXI.

García, M. (2014). Ética y compromiso social en la práctica docente universitaria. Revista de Educación Superior, 45(2), 112-128.

Holmes, W., Bialik, M., y Fadel, C. (2022). Inteligencia artificial en la educación: promesas e implicaciones para la enseñanza y el aprendizaje. Centro para el Rediseño del Currículo-

Imbernón, F. (2020). La Formación y el Desarrollo Profesional del Profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. (8ª edición).Editorial Graó Barcelona. España.

Johnson, D., y Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos: aprendizaje cooperativo, competitivo e individualista. Allyn y Bacon.

Kolb, D. (1984). Aprendizaje experiencial: La experiencia como fuente de aprendizaje y desarrollo. Prentice Hall.

Maldonado, J., Pérez, D., y Urdaneta, A. (2021). Desafíos y oportunidades para la IA en la educación superior latinoamericana. Revista Iberoamericana de Ciencias de la Información, 14(44), 123-139.

Parga, R. (2023) La inteligencia artificial en el sistema educativo venezolano: oportunidades y amenazas. Universidad de Carabobo. Revista Eduweb,17(4), 9-15. Disponible en; https://mail.google.com/mail/u/0/?tab=rm&ogbl#inbox.

Piaget, J. (2000). La construcción del conocimiento: Psicología y pedagogía (2da ed.). Siglo XXI.

Rivas, A., Buchbinder, N., y Barrenechea, I. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial en educación en América Latina. Pro Futuro y OEI.

Rodríguez, Á. F., Medina, M. A., Tapia, D. A., y Rodríguez, J. C. (2022). Formación docente en el proceso de cambio e innovación en la educación. Revista Venezolana de Gerencia, 27(Especial 8),1420-1434. https://doi.org/10.52080/rvgluz.27.8.43.

Siemens, G. (2014). Conectivismo: Una teoría del aprendizaje para la era digital. Revista Internacional de Tecnología Instruccional y Aprendizaje a Distancia, 2(1), 3-10. Recuperado de http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm.

Torres, J. (2023) La inteligencia artificial (ÍA) en la Educación Superior: Restos y Oportunidades. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio. Tesis Doctoral publicada.

Unesco. (2022). Informe regional sobre la educación en América Latina y el Caribe: avances y desafíos. UNESCO.

UNESCO,(2023)Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence#:~:text=Mediante%20sus%20proyect

Vera, F. (2023). Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación superior: Desafíos y oportunidades. Revista Electrónica Transformar, 4(1), 17–34.: https://www.revistatransformar.cl/index.php/transformar/article/view/84©2023p

Viaña, J. (2018). Teoría crítica o positivismo en la práctica pedagógica. Revista Integra Educativa Nº 4 / Vol. II No. 1.: http://www.revistasbolivianas.org.bo/pdf/rieiii/v2n1/n01a07.pdf

Vygotsky, L. S. (1978). La interacción entre el aprendizaje y el desarrollo. En Pensamiento y lenguaje (pp. 79-91). Ediciones Siglo XXI.

Published

2025-12-07

How to Cite

Pérez Rodríguez, L. S. . (2025). Theoretical construct for the integration of artificial intelligence into university teaching practice. Sinopsis Educativa, 25(2), 241–253. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4768