GEOMETRY TEACHING IN EARLY EDUCATION: A COGNITIVE PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.3532Keywords:
Didactics, geometry, early childhood education, cognitionAbstract
Geometry is considered one of the first branches of mathematics to consolidate as an ordered theoretical body. On the other hand, geometry in early childhood education should be intuitive and with logical-mathematical sense. This research aims to generate a theoretical-practical vision on the didactics of geometry in early childhood education. For the theoretical approach, Piaget's Evolutionary Theory, Vigotsky's Social Constructivism, and Urie Bronfenbrenner's ecological theory of human development, among others, were assumed. The methodological approach is qualitative, with an interpretive method, under content analysis. The key informants of this study will be four teachers chosen taking into account their professional training and academic levels experiences of early childhood education. As a technique for collecting information, the in-depth interview will be used. It is expected to reveal theoretical constructions that improve the teaching of geometry in early childhood education.
References
Abtahi, Y. (2021). Una exploración teórica: La Zona de Desarrollo Próximo como zona ética para enseñar matemáticas. Avances de investigación en educación matemática: AIEM, (20), 7-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8189990
Alsina, C, Burgués y Founty, G, M. (1989). Invitación a la Didáctica de la geometría. Síntesis: Madrid, España.
Álvarez, I. y Muñiz, L. (2023). Los recursos lúdicos para la mejora de la actitud del alumnado de Educación Primaria hacia el aprendizaje de la geometría. Educación matemática, 35(2), 268-292. https://doi.org/10.24844/em3502.11
Bálsamo, M. G. (2022). Teoría psicogenética de Jean Piaget: aportes para comprender al niño de hoy que será el adulto del mañana. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13496
Becerril, A. (2008). Espacio y geometría en la formación inicial de docentes de educación infantil. [Trabajo de Grado de Master, Universidad de Granada]. https://fqm193.ugr.es/media/grupos/FQM193/cms/MemoriaMasterBecerril2008.pdf
Benetti, I. C., Vieira, M. L., Crepaldi, M. A., y Schneider, D. R. (2013). Fundamentos de la teoría bioecológica de Urie Bronfenbrenner. Pensando Psicología, 9(16), 89-99. . https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/620
Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del Desarrollo Humano. Ediciones Piados. Barcelona, España
Brousseau, G, (1986). Fundamentos y Métodos de la Didáctica de la Matemática. Facultad de Matemática. Astronomía y Física. Universidad Nacional de Córdova.
Brousseau, G. (1983). Les Obstácles epistémologiques et les problemas en Mathématiques. RDEM, vol. 4 no. 2 Grenoble.
Canals, M. A. (1997). La Geometría en las Primeras Edades Escolares. Suma Editorial.
Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, Vol 19, nº 2, pp. 221-266.
Córdova, E. (2023). Situaciones lúdicas para desarrollar el actuar y pensar matemáticamente en niños y niñas de 4 años de edad. [Trabajo de Grado de Licenciatura, Instituto De Educación Superior Pedagógico Público “Rafael Hoyos Rubio”]. https://acortar.link/19kzjx
Godino, J. D., y Ruiz, F. (2002). Geometría y su didáctica para maestros. Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/4_Geometria.pdf
Heidegger, M. (2003). Ser y tiempo (J. Gaos, Trad.; 2a ed.). Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1927). Traducción, prólogo y notas de Jorge Eduardo Rivera https://www.philosophia.cl/biblioteca/Heidegger/Ser%20y%20Tiempo.pdf
Martínez, M. (2004) Comportamiento Humano, México, Editorial TRILLAS.
Mendoza, L. E. V. (2008). La noción de obstáculo epistemológico en Gastón Bachelard. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 38, 25-30. https://goo.su/IxIHvZ
Ministerio de educación y deportes (2005). Currículo de Educación Inicial. Caracas, Venezuela.
Quaranta, M y Ressia de Moreno, B. La enseñanza de la Geometría en el Jardín de Infantes. http://abc.gob.ar/inicial/sites/default/files/2_la_ensenianza_de_la_geometria_en_el_jardin_de_infantes.pdf.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erika Betin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.