GEOMETRY TEACHING IN EARLY EDUCATION: A COGNITIVE PERSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.3532

Keywords:

Didactics, geometry, early childhood education, cognition

Abstract

Geometry is considered one of the first branches of mathematics to consolidate as an ordered theoretical body. On the other hand, geometry in early childhood education should be intuitive and with logical-mathematical sense. This research aims to generate a theoretical-practical vision on the didactics of geometry in early childhood education. For the theoretical approach, Piaget's Evolutionary Theory, Vigotsky's Social Constructivism, and Urie Bronfenbrenner's ecological theory of human development, among others, were assumed. The methodological approach is qualitative, with an interpretive method, under content analysis. The key informants of this study will be four teachers chosen taking into account their professional training and academic levels experiences of early childhood education. As a technique for collecting information, the in-depth interview will be used. It is expected to reveal theoretical constructions that improve the teaching of geometry in early childhood education.

Author Biography

Erika Betin, Instituto Educativo José Yances Mutis. Sincelejo – Sucre. Colombia

Licenciada en Matemáticas de la Universidad de Sucre desde el año 2024 con 21 años de experiencia profesional en la educación básica primara, secundaria y media. Magister en ciencias matemáticas de la Universidad del Atlántico, desde el año 2017. Convencida de que las bases sólidas construyen conocimientos duraderos, me he permitido liderar desde mi escuela (I. E José Yances Mutis) proyectos en pro del mejoramiento continuo de la educación matemática en los primeros años de escolaridad.

References

Abtahi, Y. (2021). Una exploración teórica: La Zona de Desarrollo Próximo como zona ética para enseñar matemáticas. Avances de investigación en educación matemática: AIEM, (20), 7-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8189990

Alsina, C, Burgués y Founty, G, M. (1989). Invitación a la Didáctica de la geometría. Síntesis: Madrid, España.

Álvarez, I. y Muñiz, L. (2023). Los recursos lúdicos para la mejora de la actitud del alumnado de Educación Primaria hacia el aprendizaje de la geometría. Educación matemática, 35(2), 268-292. https://doi.org/10.24844/em3502.11

Bálsamo, M. G. (2022). Teoría psicogenética de Jean Piaget: aportes para comprender al niño de hoy que será el adulto del mañana. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/13496

Becerril, A. (2008). Espacio y geometría en la formación inicial de docentes de educación infantil. [Trabajo de Grado de Master, Universidad de Granada]. https://fqm193.ugr.es/media/grupos/FQM193/cms/MemoriaMasterBecerril2008.pdf

Benetti, I. C., Vieira, M. L., Crepaldi, M. A., y Schneider, D. R. (2013). Fundamentos de la teoría bioecológica de Urie Bronfenbrenner. Pensando Psicología, 9(16), 89-99. . https://revistas.ucc.edu.co/index.php/pe/article/view/620

Bronfenbrenner, U. (1987). La Ecología del Desarrollo Humano. Ediciones Piados. Barcelona, España

Brousseau, G, (1986). Fundamentos y Métodos de la Didáctica de la Matemática. Facultad de Matemática. Astronomía y Física. Universidad Nacional de Córdova.

Brousseau, G. (1983). Les Obstácles epistémologiques et les problemas en Mathématiques. RDEM, vol. 4 no. 2 Grenoble.

Canals, M. A. (1997). La Geometría en las Primeras Edades Escolares. Suma Editorial.

Chevallard, Y. (1999). El análisis de las prácticas docentes en la teoría antropológica de lo didáctico. Recherches en Didactique des Mathématiques, Vol 19, nº 2, pp. 221-266.

Córdova, E. (2023). Situaciones lúdicas para desarrollar el actuar y pensar matemáticamente en niños y niñas de 4 años de edad. [Trabajo de Grado de Licenciatura, Instituto De Educación Superior Pedagógico Público “Rafael Hoyos Rubio”]. https://acortar.link/19kzjx

Godino, J. D., y Ruiz, F. (2002). Geometría y su didáctica para maestros. Universidad de Granada, Departamento de Didáctica de la Matemática. https://www.ugr.es/~jgodino/edumat-maestros/manual/4_Geometria.pdf

Heidegger, M. (2003). Ser y tiempo (J. Gaos, Trad.; 2a ed.). Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1927). Traducción, prólogo y notas de Jorge Eduardo Rivera https://www.philosophia.cl/biblioteca/Heidegger/Ser%20y%20Tiempo.pdf

Martínez, M. (2004) Comportamiento Humano, México, Editorial TRILLAS.

Mendoza, L. E. V. (2008). La noción de obstáculo epistemológico en Gastón Bachelard. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 38, 25-30. https://goo.su/IxIHvZ

Ministerio de educación y deportes (2005). Currículo de Educación Inicial. Caracas, Venezuela.

Quaranta, M y Ressia de Moreno, B. La enseñanza de la Geometría en el Jardín de Infantes. http://abc.gob.ar/inicial/sites/default/files/2_la_ensenianza_de_la_geometria_en_el_jardin_de_infantes.pdf.

Published

2024-12-13

How to Cite

Betin, E. . (2024). GEOMETRY TEACHING IN EARLY EDUCATION: A COGNITIVE PERSPECTIVE. DIALOGICA, 21(3), 152–167. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.3532