The human condition of the teacher: A key factor in 21st century education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3528

Keywords:

Human condition, philosophical approaches, teacher training, educational paradigm

Abstract

 The human condition, understood as that intricate sum of intellectual, emotional and social characteristics that, together with the physical ones, define the human species; Since ancient times it has been subject to constant evolution as a consequence of educational processes and human interaction, as well as multiple events in the environment in which the individual develops. Various philosophical approaches have emerged in search of explaining the relationship between the human condition of teachers. This article attempts to offer a vision of the different traditional philosophies regarding the human condition and how they influence the training of teachers in the face of the 21st century education paradigms, which require a change in roles; considering that they must guide students in their teaching and learning process, and empower them to face the challenges of this century and in a world in continuous evolution.

Author Biography

Katiuska Armas , Instituto Pedagógico de Mejoramiento Profesional del Magisterio. El Tigre – Anzoátegui. Venezuela

Profesora en Educación Integral, Instituto Pedagógico “Monseñor Arias Blanco” (2007). Especialista en Gerencia Educativa. Universidad “Santa María”. (2011).  Doctorado en Ciencias de la Educación. (UPEL) (2022). Docente de Educación Primaria en el Grupo Escolar “Manuel Rodríguez Vásquez”, Valencia- Edo. Carabobo.

References

Aguilera, M. (2024). Perfil del docente del siglo XXI. Blog Educativo Red Educa. Educación y Docencia. https://www.rededuca.net/blog/educacion-y-docencia/perfil-docente

Ayala, R. (2010). Un Docente del Siglo XXI: Actitud Más Conocimientos. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/DOCENTES/RLE2746_Ayala.pdf

Cabrales, O. (2014), La condición humana del docente bajo los avatares del Neoliberalismo. En: La Bioética a la Luz de las Epistemologías de Segundo Orden, Cabrales, O., Osorio, N. Editorial UMNG, Bogotá. Disponible en https://www.academia.edu/13492186/LA_CONDICI%C3%93N_HUMANA_DEL_DOCENTE_BAJO_LOS_AVATARES_DEL_NEOLIBERALISMO

Calderón, P. y Loja, H. (2018). Un cambio imprescindible: el rol del docente en el siglo XXI. ILLARI Revista de la Universidad Nacional de Educación UNAE, (6), 35-40. https://www.aacademica.org/margarita.calderon/2

Cruz, E. (2016). Importancia del Manejo de Competencias Tecnológicas en las Prácticas Docentes de la Universidad. Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1). Universidad de Costa Rica, Costa Rica. https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Flores, R.; Caballer, A.; Andrés, C. y Clemente, R. (2011) Los adolescentes de la sociedad del siglo xxi. Un análisis comparativo de la juventud española y europea desde la perspectiva de la orientación. International Journal of Developmental and Educational Psychology, vol. 2, núm. 1, 2011, pp. 295-303. https://doi.org/10.35756/educaumch.202118.202

García, D. (2017). El aprendizaje de la condición humana en su dimensión amorosa: Una alternativa para la formación docente. Revista Ethos Educativo. 51. https://imced.edu.mx/Ethos/Archivo/51/51-2.pdf

Latorre, M. (2021). Desafíos de la educación de niños y jóvenes en el siglo XXI. Educa UMCH, 1(18), 4-43. ttps://doi.org/10.35756/educaumch.202117.152

Martínez, Gonzalo (2022). Paideia, algunas perspectivas para su comprensión y traducción Interpretatio. Revista de hermenéutica, 7(2), 37-58. Epub 03 de marzo de 2023.https://doi.org/10.19130/irh.2022.7.2.00x27s0033Interpretatio. Disponible en https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2448-864X2022000200037

Medrano, H. y Molina, S (2010) Desempeño profesional de docentes del Siglo XXI. Congreso Iberoamericano de Educación Metas 2021. Buenos Aires. https://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/DOCENTES/RLE2592_Medrano.pdf

Rico-Gómez, M. y Ponce, A. (2022). El docente del siglo XXI. Perspectivas según el rol formativo y profesional. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 2022, Vol. 27, Núm. 92, PP. 77-101. Epub 14 de marzo de 2022. de http://www.scielo.org.mx/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662022000100077&lng=es&tlng=es.

Touraine, A. (2010). Las tres crisis. El País. 6 de enero de 2010. Disponible en: http://elpais.com/diario/2010/01/06/opinion/1262732404_850215.

Vilanou, Conrad (2001). De la Paideia a la Bildung: Hacia una pedagogía hermenêutica. Revista Portuguesa de Educação, vol. 14, núm. 2, 2001, p. 0. Universidade do Minho. Braga, Portugal. https://www.redalyc.org/pdf/374/37414210.pdf

Viñals, A. y Cuenca, J. (2016). El rol del docente en la era digital, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, vol. 30, núm. 2, pp. 103-114. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27447325008

Published

2025-02-27

How to Cite

Armas , K. . (2025). The human condition of the teacher: A key factor in 21st century education. DIALOGICA, 22(1), 76–92. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3528