Communication: Space for the construction of meaning in human expressive practice and in virtual forms of interaction

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3525

Keywords:

Communication, sign, meaning, web community

Abstract

Communicating is an activity that human beings do naturally daily; However, there are few opportunities in which we stop to think about communication as a space for constructing what we are and what we mean over time. Currently, the spaces for communicative interaction have expanded into the territory of virtuality. For this reason, it is interesting to reflect on the various elements that intervene in communicative practice, among them the following stand out: the sign (Saint Augustine, Saussure), linguistic or not; meaning (Berruto, Schaff) and linguistic and virtual communities (Yus). Communication processes, from Watzlawick's approach, are presented as spaces in which meaning is constructed through resources that go beyond the linguistic. The latter responds to the infinite richness of meaning as a consequence of the activity of man's thought.

Author Biography

Yanna Gabriela León Figuera, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. UPEL-IPMAR. Maracay-Aragua. Venezuela

Profesora Asistente dedicación exclusiva en el área de Lingüística del Departamento de Castellano y Literatura, Instituto Pedagógico Rafael Alberto Escobar Lara, Maracay – Aragua. Profesora del Componente de Lenguaje y Comunicación del Seminario María Madre de la Iglesia - Convenio con la Universidad de Santa Rosa, Maracay. Docente responsable y creadora del Proyecto de Extensión Expresión artística y Comunicativa, UPEL-Maracay. Magíster en Lingüística, UPEL-Maracay (2019). Profesora especialista en Lengua y Literatura, UPEL - Maracay (2013).

References

Berruto, G, (1979). La semántica, Nueva Imagen, México.

Colina, C. (2002). El lenguaje de la red. Caracas: Universidad Catolica Andres Bello.

Castejón, H. (1997). Aproximación a la teoría de Watzlawick. Omnia, año 3, N°2. Universidad del Zulia.

Galán, C. (s/f). La teoría lingüística de Wilhelm Van Humboldt. Documento PDF.

Guzmán, G. (2018). Construccionismo social: qué es, ideas fundamentales y autores. https://psicologiaymente.com/social/construccionismo-social

Martínez, J. (2010). Sugerencias para el uso de Facebook (en la Red de Estudiantes Jesuitas interesados en la comunicación). http://www.flacsoandes.edu.ec/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_326.pdf

Menéndez, P. (2001). Mujer y ciberfeminismo: las nuevas tecnologías de la información. Artículo en línea. http://es.scribd.com/document/348321785/bibliografa-aelisabet.docx.

Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Losada, Buenos Aires.

Schaff, A. (1980). Introducción a la semántica. México: Fondo de Cultura Económica.

Slama, T. (1983). Relaciones interpersonales y estructuración del diálogo: la sintaxis dialogada. Anuario de psicología N°29. Universidad de Bucarest.

Rizo, M. (2011). Pensamiento Sistémico y Comunicación. La Teoría de la comunicación humana de Paul Watzlawick como obra organizadora del pensamiento sobre la dimensión interpersonal de la comunicación. N°75. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/964/1/Pensamiento%20sist%C3%A9mico%20y%20comunicacion.pdf?authuser=0

Todorov, T. (1991) Teorías del símbolo. Caracas: Monte Ávila Editores.

Yus, F. (2001). Ciberpragmática. Barcelona: Ariel.

Published

2025-02-27

How to Cite

León Figuera, Y. G. . (2025). Communication: Space for the construction of meaning in human expressive practice and in virtual forms of interaction. DIALOGICA, 22(1), 04–18. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3525