The teaching of mathematics. A look from the neuroscience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3503

Keywords:

Neuroscience, brain, mathematics, teaching, learning

Abstract

 The mathematics teacher must promote a spirit of participation, reflection and critical thinking in each student, with a view to generating contributions and solutions to the problems of daily life, from the perspective of this discipline. The objective of this article is to reflect on the role that neuroscience plays in teaching mathematics, providing the teacher with updated knowledge about brain functioning and seeking better use through possible innovative and creative strategies when teaching mathematics. . Issues associated with the development of neuroscience, its relationship with education, and its links with mathematics are addressed. Methodologically, it is supported by a documentary review and a reflective and interpretive process. As contributions, we conclude the need to update mathematics teachers in teaching strategies that take into account the advances in neuroscience.

Author Biography

Milyberth Isbeliz Herrera Romero, U.E.N.“Valentín Espinal”. Maracay - Aragua. Venezuela

Profesora de informática, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL) en Maracay (2009). Magister en gerencia educacional, UPEL Maracay (2018). Actualmente Docente de Matemática en educación media general en la U.E.N.“Valentín Espinal”, Maracay, edo. Aragua.

References

Alonso, D. Y Fuentes, L. J. (2001): Mecanismos cerebrales del pensamiento matemático. Revista de Neurología. 33(6), 568-576. https://acortar.link/9UFXv5

Boaler, J. (2020). Mente sin límites: aprendizaje sin fronteras. Barcelona: Kairós.

Dehaene, S., Spelke, E., Pinel, P., Stanescu-Crisan, D., & Tsivkin, S. (2003). Core knowledge of geometry in preschool children. Proceedings of the National Academy of Sciences, 100(7), 3814-3819. http://www.vernon.eu/euCognition/Elizabeth_Spelke.pdf

Fernández-Bravo, J. A. (2006). Neurociencia y educación: implicaciones para la enseñanza de las matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 38(1), 127-146. https://rieoei.org/historico/expe/3128FdezBravo.pdf

Forés, A. (2009). Descubrir la Neurodidáctica. Editorial UOC.

Godino, J. (2003). Matemática y su didáctica para maestros. Fundamentos de la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas para maestros. http://www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros/

Goswami, U. (2004). Neuroscience and education. Science, 71, 1-14. https://www.academia.edu/87134257/Neuroscience_and_education

Landerl K., Bevan A., Butterworth B. (2004). Developmental dyscalculia and basic numerical capacities: a study of 8-9-year-old students. Cognition, 93(2), 99-125. doi: 10.1016/j.cognition.2003.11.004.

Mora, F. (2013). Neuroeducación, solo se puede aprender aquello que se ama: Alianza Editorial.

Ortiz, A. (2015) La neuroeducación ¿cómo aprende el cerebro humano y como deberían de enseñar los docentes: Ediciones de la Universidad de Bogotá.

Paniagua G. (2013). Neurodidáctica: una nueva forma de hacer educación. Fides et Ratio Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle, 6(6), 72-77. https://acortar.link/LBPphg

Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students' self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research.1 Educational Psychologist, 37, 91-106. https://d-nb.info/1115472046/34

Rojas, C., Escudero, R., y Cervantes, G. (2013). Innovación en las clases de matemáticas. Experiencias metodológicas. Barranquilla: Universidad del Norte.

Published

2025-02-27

How to Cite

Herrera Romero, M. I. . (2025). The teaching of mathematics. A look from the neuroscience. DIALOGICA, 22(1), 37–48. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3503