TUTORIAL DIDACTIC OF INTELLECTUAL PRODUCTION WITH ARTIFICIAL INTELLIGENCE TOOLS. TIMES OF CHANGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3319

Keywords:

Knowledge, didactics, artificial intelligence, innovation

Abstract

The technological revolution has impacted society, allowing it to evolve with great advances in all fields of knowledge. This research is immersed in virtuality, with special emphasis on artificial intelligence. This study proposed to reflect on didactics by accompanying university students to investigate the originality of intellectual production from the tools of Artificial Intelligence. Among the emerging premises are that intellectual products assisted with artificial intelligence give rise to a new form of originality where reality and knowledge merge in a technological ether and a form of innovation emerges with new modes of science production. It is concluded that this experience does not replace the researcher and he must assume an ethical commitment in its use. In effect, whoever does research finds or advances to a new era of transhumanism.

Author Biographies

Yesenia Centeno de López, Universidad Bicentenaria de Aragua

Doctora en Ciencias de la Educación Universidad Bicentenaria de Aragua. Magister en Ciencias de la Educación mención Administración Educativa Universidad Nacional Abierta. Licenciada en Educación Integral Universidad Nacional Experimental de Guayana. Diplomado en Entornos Virtuales del Aprendizaje, en Investigación y Comunicación Científica, en multidimensionalidad de la inteligencia artificial (IA) en los entornos virtuales de aprendizaje. Docente de Postgrado en la Universidad Bicentenaria de Aragua. Responsable del Fondo Editorial, Coordinadora de la Línea de Investigación Institucional Raíces de Identidad. Facilitadora del Diplomado de Tutores. Docente en la categoría instructor en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico Rural El Mácaro Luis Fermín.

Maite Marrero Salas, Universidad Bicentenaria de Aragua

Licenciada en Educación Integral (2000). Magister en Educación mención Gerencia (2017). Doctora en Ciencias de la Educación (2021). Directora de Investigación de la Universidad Bicentenaria de Aragua. Investigadora de la Red InComplex Nodo Investigación, Transcomplejidad y Ciencia.

References

Bell Rodríguez, R. F., Orozco Fernández, I. I., y Lema Cachinell, B. M. (2022). Interdisciplinariedad, aproximación conceptual y algunas implicaciones para la educación inclusiva. UNIANDES Episteme, 9(1), 101-116. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8298181.pdf

Hermoso, V. (2022) Tendencias de la investigación en UBA hoy. Un enfoque traslúcido. Revista Investigación y Creatividad. 19(2), https://revistasuba.com/index.php/INVESTIGACIONYCREATIVIDAD/article/download/171/113/222

Hernández-Sánchez, A., Quijano, R. y Pérez, M. (2019). La formación digital del estudiante universitario digital: competencias, necesidades y pautas de actuación. Hamut ́ay, 6(1), 19-32. http://dx.doi.org/10.21503/hamu.v6i1.1572

Matute, L. J. y Rodríguez, Z. P. (2020). Práctica investigativa: diferentes tiempos y visiones en la formación universitaria. Educare, 24(1), 303-319. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1249/1244

Renaud Maita, C. (2024). La actitud transdisciplinaria: dos respuestas distintas a una misma pregunta. Cuadernos del Cendes, 41(115), 159-161. https://bit.ly/46Vyb1K

Rodríguez Chávez, M. H. (2021). Sistemas de tutoría inteligente y su aplicación en la educación superior. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22). https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.848

UNESCO (2021). Beijing Consensus on Artificial Intelligence and Education. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000368303

UNESCO (2023). La Inteligencia Artificial en la Educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence

UNESCO (2024) Observatorio Global de Gobernanza y Ética de la IA. https://www.unesco.org/ethics-ai/en?hub=32618

Universidad Católica Luis Amigó. (2024). Lineamientos éticos del uso de herramientas de inteligencia artificial (IA) en la investigación y la producción intelectual. https://www.funlam.edu.co/uploads/fondoeditorial/790_Lineamientos_eticos_del_uso_de_la_inteligencia_artificial.pdf

Published

2024-12-16

How to Cite

Centeno de López, Y. ., & Marrero Salas, M. . (2024). TUTORIAL DIDACTIC OF INTELLECTUAL PRODUCTION WITH ARTIFICIAL INTELLIGENCE TOOLS. TIMES OF CHANGE. DIALOGICA, 21(4), 221–237. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3319