SOCIETY 5.0 AS A SOURCE OF OWN THOUGHT IN THE TUTORIAL RELATIONSHIP: AN IMMERSION FROM THE ERA OF HYPERCONNECTIVITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3307

Keywords:

Tutorial relationship, society 5.0, artificial intelligence, critical thinking, hyper connectivity

Abstract

Society 5.0, represented by the convergence of technology and society, presents a complex scenario where Artificial Intelligence (AI), although it offers powerful tools, also introduces complexities such as information overload and algorithmic personalization. In this context, the role of the tutor evolves towards that of a guide who encourages critical thinking and creativity. By collaborating with the tutor, and having AI as a co-creative agent, problem-solving and original thinking skills can be developed. However, it is essential to establish a solid ethical framework to ensure responsible use of this type of technology. Ultimately, the goal is to cultivate self-thinking that allows individuals to make the most of the opportunities offered by the digital age.

Author Biographies

Cristina Alejandra Rojas, Universidad Bicentenaria de Aragua

Doctora en Ciencias de la Educación (2023), Universidad Bicentenaria de Aragua. Magister en Gerencia. Mención Administración (2010), Universidad Rómulo Gallegos. Ingeniero de Sistemas (2004), Universidad Bicentenaria de Aragua. Decana de Gestión Integral de Proyectos Interinstitucionales de la Universidad Bicentenaria de Aragua (Actualidad). Decana de la Facultad de Ingeniería de la Universidad Bicentenaria de Aragua (2019 – 2023). Coordinadora de la Línea de Investigación Institucional: Ciencia, Tecnología e Innovación Social, Universidad Bicentenaria de Aragua. Docente de Pregrado y Postgrado.

José Vicente Cordero , Universidad Bicentenaria de Aragua

T.S.U Mecánica. Ingeniero Mecánica. Maestría En Ciencia Políticas. Maestría Derecho y Relaciones Internacionales. Doctorado Derecho y Relaciones Internacionales. Doctorado en Ciencias de la Educación. Director de Proyectos y Consultoría, Universidad Bicentenaria de Aragua (2023 – 2024).

References

Ávila, C. y Covarrubias, J. (2018). Hiperconectividad y desarrollo de competencias digitales en los estudios de posgrado. Revista Observatorio. https://www.researchgate.net/publication/326749100_HIPERCONECTIVIDAD_Y_DESARROLLO_DE_COMPETENCIAS_DIGITALES_EN_LOS_ESTUDIOS_DE_POSGRADO.

Corvera, M. (2019). Sociedad 5.0: produciendo una sociedad de la abundancia. Biblioteca del Congreso Nacional, Departamento de Estudios, Extensión y Publicaciones.

Hernández, A. (2021). La persona hiperconectada: reflexiones desde el desarrollo humano, enfoque centrado en la persona. Revista Comunicación. 30(2), 46-59. https://www.scielo.sa.cr/pdf/com/v30n2/1659-3820-com-30-02-46.pdf

Merino, E. (2023). La era pedagógica de la ia. Aula de Encuentro. 26(1), pp. 1-3.

Ortega, A. (2019). Sociedad 5.0: el concepto japonés para una sociedad superinteligente. Real Instituto Elcano. https://media.realinstitutoelcano.org/wp-content/uploads/2021/11/ari10-2019-ortega-sociedad-5-0-concepto-japones-sociedad-superinteligente.pdf

Pariser, E. (2017). El filtro burbuja: cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Taurus.

Rama, C. (2023). Disrupción digital universidad 4.0 e inteligencia artificial. UDUALC.

Reed, S. Y De Freitas, N. (2019). Learning what to ask: Guiding a generative model with a sequence of questions. In Advances in neural information processing systems. 2679-2689.

Siegel, J. (2023). El arte del prompt: Cómo sacar el máximo provecho de la ia generativa. https://news.microsoft.com/source/latam/features/ia/el-arte-del-prompt-como-sacar-el-maximo-provecho-de-la-ia-generativa/

Touretzky, D., Gardner-McCune, C., Martin, F. y Seehorn, D. (2019). Envisioning ai for k-12: what should every child know about ai?. Proceedings of the AAAI Conference on Artificial Intelligence. 33(01), 9795-9799. https://doi.org/10.1609/aaai.v33i01.33019795.

Zellers, R. y Nogueira, R. (2019). Language models are few-shot learners. In Advances in neural information processing systems. 7007-7019.

Published

2024-12-16

How to Cite

Rojas, C. A. ., & Cordero , J. V. . (2024). SOCIETY 5.0 AS A SOURCE OF OWN THOUGHT IN THE TUTORIAL RELATIONSHIP: AN IMMERSION FROM THE ERA OF HYPERCONNECTIVITY AND ARTIFICIAL INTELLIGENCE. DIALOGICA, 21(4), 48–61. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3307