TUTORIAL MANAGEMENT IN DOCTORAL THESES: AN ENACTIVE TURN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3304

Keywords:

Management tutorial, doctoral thesis, enactive turn

Abstract

The purpose of this essay is to elucidate the tutorial management of doctoral theses in Venezuela, from an enactive perspective. In this sense, a reflective critique was carried out on the deconstruction of the scientific ties of disciplinary dogmas, academic impostures and extreme methodologicalism, which prevent efficient tutorial training. Likewise, they play a leading role: the lines of research, the doctoral research seminars and the direct advice of the tutor, the product of a rational, intuitive and irreverent effort of the subjects involved. The travel log contains the following constituent elements: Expanding tutorial management, the tutor In omnia paratus?, the Tutor Researcher (IT)-Researcher Thesis (TI) relationality, the enactive trends and principles in tutorial management and the transitory nature of the doctoral thesis. The final derivations show that doing science from a doctoral thesis requires a high ethical, axiological and existential commitment between the Tutor and the Research ThesiThesis

Author Biographies

Airam Karellys Torres Buitriago, Universidad Nacional Experimental Rómulo Gallegos

Abogado. Doctora en Ciencias de la educación (UNERG). Actualmente docente ordinario agregado de la UNERG, Decanato de Ciencias de la Salud; profesora de la unidad curricular investigación aplicada del programa de enfermería. Profesora del Doctorado en Ciencias de la Educación UNERG. Profesora invitada del Doctorado en Educación de la UPEL. Tutora de trabajos de investigación de pregrado y doctorado de la UNERG.

Orlando Cáceres Torres, Universidad de Carabobo

Licenciado en educación mención orientación. Magister en educación, mención orientación y asesoramiento. Doctor en educación

References

Arias, F. (2018). La tesis doctoral. El caso venezolano. Revista Paradigma, 39(1) 138–149. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/paradigma/article/view/6813.

Bunge, M. (1999). Buscar la filosofía en las Ciencias Sociales. Ediciones Siglo XXI.

Difabio, H. (2011). Las funciones del tutor de la tesis doctoral en educación. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 16(50). 935-959. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000300012

Heidegger, M. (1997). Ser y tiempo. (Trad. Rivera, J.). Universitaria.

Hermoso, V. (2023). Investigación en la acción y relación tutorial; tendencias enactivas. y alternas: Modelo para generar modelos. Postdoctorado en investigación de la formación tutorial. Material digitalizado. Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, sede Aragua.

Hermoso, V. (2024). Módulo VIII Conversaciones de cierre: El investigador tesista, Seminarios de investigación, Resúmenes de módulos I, II, III, IV, V, VI, VII. Material digitalizado. Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, sede Aragua.

López, J. (2019). Algunas reflexiones sobre ética de la investigación científica. Integridad académica, 3 (6), 8-11. https://issuu.com/integridadacademica/docs/revista_ia_-_ene-jun_2019_-_digital/8.

Machado, F y Machado, A. (2014). Paradigmas en la tesis de grado. Revista Arjé. 8 (14). 207-224. http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/arje/arj14/art13.pdf.

Mayz Vallenilla, E. (1974). Crítica de la razón técnica. Equinoccio. Ediciones de la Universidad Simón Bolivar: Caracas, Venezuela.

Morales, J.T. (2013). Al reencuentro con el diálogo en el aula. Pedagogía de la trascendencia. Realidades literarias postdoctorales. En: Mogollón, A. y Hernández, N. Asociación de Profesores. Universidad de Carabobo.

Morales, J.T. (2014). La construcción teórica en las tesis doctorales de Ciencias Sociales-Educación. Revista Arjé, 8 (14). http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj14/art15.pdf

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Thompson, E. (2007). La mente en la vida: biología, fenomenología y ciencias de la mente. Universidad de Harvard.

Valdés, P. (2016). Introducción a la geometría fractal. Universidad del Bio-Bio. http://repobib.ubiobio.cl/jspui/bitstream/123456789/1998/3/Valdes_Vasquez_Patricio.pdf.

Published

2024-12-16

How to Cite

Torres Buitriago, A. K. ., & Cáceres Torres, O. . (2024). TUTORIAL MANAGEMENT IN DOCTORAL THESES: AN ENACTIVE TURN. DIALOGICA, 21(4), 03–22. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3304