EPISTEMOLOGICAL LINK BETWEEN MORÍN'S KNOWLEDGE AND COVEY'S HABITS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2610

Keywords:

Seven knowledge, seven habits, relevant education

Abstract

The purpose of this essay is to evaluate the current relevance of "The seven necessary knowledge for the education of the future" proposed by Morín in 1999. In the same way, it seeks to present a list of habits that allow the teacher to promote the seven knowledge in the student raised by Morín. For the second part, the book "The Seven Habits of Highly Effective People" by Stephen Covey will be taken as a reference. For this epistemological paradigm essay with an interpretive approach, the review of the two main bibliographies will be carried out, together with the theoretical contribution of other authors, in order to establish the relationship between knowledge and habits. The main contribution of this article is to demonstrate the current importance of "The seven necessary knowledge for the education of the future" and propose a practical way in which these can be strengthened through habits promoted from the classroom.

Author Biography

Thairubys Contreras , Instituto Universitario Adventista de Venezuela

Ingeniero civil, graduada en la Universidad de Oriente con experiencia en desarrollo de proyectos de construcción. Licenciada en teología y magister en Teología Pastoral. Con diplomado en Metodología de la Investigación en el Instituto Pedagógico de Caracas.  Actualmente, docente en las áreas de investigación e historia del cristianismo en el Instituto Universitario Adventista de Venezuela y jefa del Departamento de Biblioteca de la misma institución.

References

Acosta, M. L. Q. (2013). Los siete saberes y el pensamiento complejo: El gran desafío de la educación del siglo XXI. Revista UNAH INNOV@, 2, Article 2. https://doi.org/10.5377/unahinnov.v0i2.2377

Ambrosy Velarde, I. L. (2015). La educación en el contexto de la sociedad actual. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 6(2). https://doi.org/10.22458/caes.v6i2.955

Aranibar Brañez, D. E. (2010). Los siete saberes según Edgar Morín. Gaceta Médica Boliviana, 33(1), 76-78. https://www.gacetamedicaboliviana.com/index.php/gmb/article/view/506

Covey, S. R. (2002). Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva. Paidós.

Duhigg, C. (2022). El poder de los hábitos: Por qué hacemos lo que hacemos en la vida y en el trabajo. Vergara.

León Guerrero, G. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 6(6), 343-354.

Morín, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO.

Sánchez, M. C. y Araya, R. G. (2012). Desafíos de la educación en la sociedad actual. Revista Electrónica Diálogos Educativos. REDE, 12(24). http://revistas.umce.cl/index.php/dialogoseducativos/article/view/1055

Published

2024-04-09

How to Cite

Contreras , T. . . (2024). EPISTEMOLOGICAL LINK BETWEEN MORÍN’S KNOWLEDGE AND COVEY’S HABITS. DIALOGICA, 20(2), 122–138. https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2610