PERSONAL SIGNIFICATIONS OF FUNCTIONS IN BASIC EDUCATION STUDENTS

Authors

  • Jenny Romero Liceo Nacional “Agustín Codazzi”

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2604

Keywords:

Functions, personal meanings, Semiotic-anthropologica, didactic, mathematical

Abstract

The problem addressed in this research focuses on the Characterization of Personal Meanings of Functions in Basic Education Students. The approach adopted to support the theoretical framework that serves as support is proposed by Godino and Batanero (1994, 1997), and applied by Arrieche (2002), designated as semiotic-anthropological. The three basic dimensions that should be considered in an investigation in Didactics of Mathematics are established and studied; Epistemological facet referred to the origin and development of functions, cognitive facet based on the difficulties, conflicts and errors characteristic of the learning process of this subject and instructional facet to study strategic and fundamental curricular aspects in the teaching of functions in the 8th grade of Education Basic Regarding the methodology, a mixed paradigm was used.

Author Biography

Jenny Romero, Liceo Nacional “Agustín Codazzi”

Docente de aula en Liceo Nacional “Agustín Codazzi” (2023), Profesor especialista en Matemática por la UPEL-Maracay (1999), Magister en Enseñanza de la Matemática por la UPEL-Maracay (2008), Actualmente cursante del Doctorado en Educación Matemática en la UPEL-Maracay. Abogado UBA (2012). Ha desarrollado las funciones de Coordinador de Seccional, Sub Director Académico. Docente Asistente, Docente Instructor. Durante los años 2012 a 2022. Fue Profesor Universitario en IUP “Santiago Mariño”

References

Arrieche, M. (2003). Caracterización de los significados personales con respecto a las nociones básicas de teoría de conjuntos en un grupo de maestros de educación primaria en formación Paradigma 1(XXIV). 101-106.

Azcarate, A. y Deulofeu, J. (1996). Funciones y Graficas. Síntesis. Madrid

Font, V. (2001). Expresiones Simbólicas a Partir de las gráficas. Revista EMA 6: 180-200

Meléndez, A. (2005). Caracterización de los significados personales de la Derivada en Estudiantes de Ingeniería. Tesis de Grado. Venezuela

Ojeda, C. (2003) Evaluación de una Estrategia Didáctica Constructivista Para La Enseñanza De Las Funciones a Nivel Universitario. Tesis de Grado. Venezuela.

Ribnikov, K. (1987) Historias de la Matemática. Moscu.

Published

2024-04-09

How to Cite

Romero, J. . (2024). PERSONAL SIGNIFICATIONS OF FUNCTIONS IN BASIC EDUCATION STUDENTS . DIALOGICA, 20(2), 18–27. https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i2.2604