SOCIO-POLITICAL AND EDUCATION: AN EPISTEMOLOGICAL VISION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v20i1.2247Keywords:
Sociopolitics, Education, EpistemologyAbstract
The main purpose was to visualise in a clear way, the intrinsic relationship that occurs in an underlying way between educational sociopolitics and epistemology, and how they coexist in all world societies, from initial education to university education, contemplating the historicity in them. Based on Qualitative Research, Popper's Sociopolitical Theory will also be appreciated, as well as the main characteristics that make it stand out. Finally, the actions to be taken for the development of an adapted and adaptable society in all environments are explained.
References
Martí Chávez, Y., Montero Padrón, B., y Sánchez González, K. (2018). La función social de la educación: referentes teóricos actuales. Conrado, 14(63), 259-267. Epub 05 de junio de 2018. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442018000300259&lng=es&tlng=es.
Murgueitio, M. (2015). Teoría sociopolítica e histórica de Karl Popper. [Trabajo de Grado, Universidad Sergio Arboleda]. https://repository.usergioarboleda.edu.co/bitstream/handle/11232/861/Teor%C3%ADa%20sociopol%C3%ADtica%20e%20hist%C3%B3rica%20de%20Karl%20R.%20Popper.pdf?sequence=2
Puga, I. (2011). Escuela y estratificación social en Chile: ¿cuál es el rol de la municipalización y la educación particular subvencionada en la reproducción de la desigualdad social? Estudios pedagógicos (Valdivia), 37(2), 213-232.https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052011000200013
Sarmiento, R., Whelan, G. y Sprender J. (2018). Estudios de caso y la falsificación Popperiana: una nota de investigación sobre el artículo de Flyvbjerg titulado "Cinco malentendidos acerca de la investigación mediante los estudios de caso". Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 19(1), http://dx.doi.org/10.17169/fqs-19.1.2556.