VIRTUALISATION. AN INNOVATIVE EDUCATIONAL RESOURCE FOR THE ENHANCEMENT OF THE TRAINING PROCESS IN THE CURRICULAR UNIT PROJECTION SYSTEMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2160

Keywords:

digital communication, educational innovation, didactic strategies

Abstract

Virtualisation makes it possible to enhance the training process in the current context. The university educational environment was affected by the pandemic, forcing the physical distancing, promoting in the social actors that make life in the university institutions, the transfer of their actions to the virtual environment. In consistency, the present discourse intends to expose the formative activity executed in the curricular unit projection systems of the department of visual communication of the Faculty of Architecture and Design at the University of Los Andes (ULA). The methodology applied was action research. The training activity carried out allowed the design of didactic strategies that stimulate the strengthening of spatial skills through the creation of activities that involve digital communication, generating dynamic environments for the action of the training process as an educational innovation in teaching practice.

Author Biography

Naddia Rocio Delgado Sánchez, Universidad de Los Andes, ULA

Arquitecto, Universidad de Los Andes, Mérida, Venezuela. Magister en Diseño Interior, Universidad de Salamanca España. Doctorando en Ciencias de la Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Miembro del Departamento de Comunicación Visual en la Facultad de Arquitectura y Diseño desde el año 2014. Coordinadora de área de sistemas.

References

Calderón Salcedo, J. (2019). Representación de la recta en el sistema de Monge con el apoyo de GeoGebra: una experiencia didáctica. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 8 (2), 102-118.

Calderón Salcedo, J. y Sandia, B. (2018). Aprendiendo Geometría Descriptiva con el apoyo de GeoGebra, Aprendizaje digital, 3 (2), 8 - 18. http://bdigital2.ula.ve:8080/xmlui/654321/4549

Cano, M (2008). La Investigación Colaborativa en educación. Cuadernos monográficos Candidus Año 6, Nº 6. Venezuela.

Directrices y Normas para el reinicio de las actividades académicas en la Universidad de Los Andes [DRAAULA] 16 de julio de 2020 (Venezuela)

Elliot, J (2008) El cambio educativo desde la Investigación – Acción. Morata.

Gómez-Vargas, J. C. (2016). Análisis de los contenidos y el método didáctico de la asignatura de geometría descriptiva desde su perspectiva histórica. https://www.researchgate.net/publication/311909332_Analisis_de_los_contenidos_y_el_metodo_didactico_de_la_asignatura_de_geometria_descriptiva_desde_su_perspectiva_historica

Olivares-Parada, G., Olivares-Parada, P., & Parada-Rico, D. (2021). El contexto de la Covid-19 como espacio para repensar la virtualización educativa en docentes universitarios. Educación y Humanismo, 23(40). https://doi.org/10.17081/eduhum.23.40.4276.

Published

2023-07-17

How to Cite

Delgado Sánchez, N. R. . (2023). VIRTUALISATION. AN INNOVATIVE EDUCATIONAL RESOURCE FOR THE ENHANCEMENT OF THE TRAINING PROCESS IN THE CURRICULAR UNIT PROJECTION SYSTEMS. DIALOGICA, 19(2), 114–125. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i2.2160