PHILOSOPHICAL VISION OF THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INNOVATION AT A DISTANCE, FROM THE PERSPECTIVE OF TRANSFORMATION OF THE "BEING"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2033

Keywords:

philosophy, innovation, education

Abstract

The purpose of this essay-like article is to reflect on the philosophical vision of distance educational innovation management from the perspective of transformation of the Self. The scientific nuance was based on the philosophical foundations of ontology, axiology, epistemology and praxeology in an interpretative approach, starting from a relativistic ontology of the author. The structural elements in a non-conventional or traditional modality of the educational sector with a paradigmatic tendency of innovation for a large part of Venezuelan society are roughly glimpsed. In addition, the aim is to promote, from educational management, the reflective element, focusing on a humanistic management that decides to cultivate power and personal development in human capital as a teamwork strategy, with philosophical analysis being the basis for generating the knowledge of a management based on educational innovation that allows for the transformation of the Self.

Author Biography

Marluis Lucrecia Brizuela Ayala, UPEL-IPMAR

Docente ordinario en la categoría de Asistente a Tiempo Completo, adscripta en el área académica de Administración y Contaduría Pública en la Universidad Nacional Abierta (UNA) Centro Local Aragua - Venezuela. Doctorando en Educación en el Instituto Pedagógico “Rafael Alberto Escobar Lara” (IPMAR). Magíster Scientiarum en Educación Abierta y a Distancia y Licenciada en Administración de Empresa de la Universidad Nacional Abierta. Tutor y Jurado de Evaluación de Posgrado en la Universidad Nacional Abierta (UNA). Miembro del Grupo de Investigación Prototipo Institucional Aragua: Líderes en Investigación (PROINSAR) y de la Línea de Investigación “Sustentabilidad de las Organizaciones en el desarrollo de los Nuevos Paradigmas Gerenciales” en la Universidad Nacional Abierta.

References

Alfonzo, A. (2011). Caracterización de algunas dimensiones de la interacción didáctica en la modalidad de educación a distancia. Caso: Universidad Nacional Abierta de Venezuela (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Bédard, R. (1996). Los fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. El Rombo y las Cuatros Dimensiones Filosóficas. Revista AD-MINISTER, 3.

Drucker, P. (1985). La gerencia: tareas y responsabilidades. El Ateneo.

Durkheim, E. (1979). La educación como socialización. Sígueme.

Escudero, T. (2010). Sin tópicos ni malentendidos: fundamentos y pautas para una práctica evaluadora de calidad en la enseñanza universitaria. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Zaragoza.

Fainholc, B. (2012). Los encuadres epistémicos prevalecientes en los programas de educación abierta y a distancia. En H. Nieto y O. De Majo (Comp.), Educación a Distancia y Tecnologías. Lecturas desde América Latina. Universidad del Salvador

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2da. ed.). Morata.

Martínez, L. (2012). Administración educativa. Red Tercer Milenio

Published

2023-06-19

How to Cite

Brizuela Ayala, M. L. (2023). PHILOSOPHICAL VISION OF THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INNOVATION AT A DISTANCE, FROM THE PERSPECTIVE OF TRANSFORMATION OF THE "BEING". DIALOGICA, 19(1), 68–87. https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2033