PHILOSOPHICAL VISION OF THE MANAGEMENT OF EDUCATIONAL INNOVATION AT A DISTANCE, FROM THE PERSPECTIVE OF TRANSFORMATION OF THE "BEING"
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2033Keywords:
philosophy, innovation, educationAbstract
The purpose of this essay-like article is to reflect on the philosophical vision of distance educational innovation management from the perspective of transformation of the Self. The scientific nuance was based on the philosophical foundations of ontology, axiology, epistemology and praxeology in an interpretative approach, starting from a relativistic ontology of the author. The structural elements in a non-conventional or traditional modality of the educational sector with a paradigmatic tendency of innovation for a large part of Venezuelan society are roughly glimpsed. In addition, the aim is to promote, from educational management, the reflective element, focusing on a humanistic management that decides to cultivate power and personal development in human capital as a teamwork strategy, with philosophical analysis being the basis for generating the knowledge of a management based on educational innovation that allows for the transformation of the Self.
References
Alfonzo, A. (2011). Caracterización de algunas dimensiones de la interacción didáctica en la modalidad de educación a distancia. Caso: Universidad Nacional Abierta de Venezuela (Tesis Doctoral). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Bédard, R. (1996). Los fundamentos del pensamiento y las prácticas administrativas. El Rombo y las Cuatros Dimensiones Filosóficas. Revista AD-MINISTER, 3.
Drucker, P. (1985). La gerencia: tareas y responsabilidades. El Ateneo.
Durkheim, E. (1979). La educación como socialización. Sígueme.
Escudero, T. (2010). Sin tópicos ni malentendidos: fundamentos y pautas para una práctica evaluadora de calidad en la enseñanza universitaria. Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad de Zaragoza.
Fainholc, B. (2012). Los encuadres epistémicos prevalecientes en los programas de educación abierta y a distancia. En H. Nieto y O. De Majo (Comp.), Educación a Distancia y Tecnologías. Lecturas desde América Latina. Universidad del Salvador
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (2da. ed.). Morata.
Martínez, L. (2012). Administración educativa. Red Tercer Milenio