CONTEXTUALIZATION OF LEARNING. A TELEOLOGICAL VISION IN THE VILLAGE EL MÁCARO UBV
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2029Keywords:
Contextualization, Learning, Vision, TeleologicalAbstract
The training of personnel who carry out teaching functions is of vital importance. This is why the Venezuelan state, in its desire to guarantee this right to those who wish to carry out these functions, has made available the National Educator Training Programme (PNF). The objective was to elucidate the curricular contextualisation that emerges in the graduates of the PNF education with what the contextualisation of learning pursues, a teleological vision in the El Mácaro Village of the UBV. The qualitative approach was followed under the procedural contributions of hermeneutics. The key informants were two teachers whose pseudonyms were Reflexiva and Experiencia. Non-participant observation and in-depth interviews were used as techniques, and notebooks and recordings were used to support both techniques. The results showed that there are contradictions between theory and practice in teaching, as well as between discourse and action in university teaching.
References
Aporrea (2009). ¿Y la formación docente en Venezuela? www.aporrea.org/educacion/a86903.html.
Ayala Carabajo, R. (2008). La metodología fenomenológico hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa. revistas.um.es/rie/article/viewFile/94001/90621.
Cristancho, J. (2007). Formación permanente de docentes en servicio, alternativa para la enseñanza y el aprendizaje de la lengua escrita en la educación básica integral. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8931/2AMBITOCONCEPTUALl.pdf?sequence=3.
García, J. (2011). Fundamentos filosóficos para la formación docente desde una perspectiva reflexiva, crítica y comprometida. https://www.redib.org/recursos/Record/oai_articulo679989fundamentos-filosoficos-formacion-docente-perspectiva-reflexiva-critica-comprometida.
Luengo, J. (2004) La Educación Como Hecho. http://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionHecho.pdf.
Luna, M. (2005). El rol de los docentes en el cambio educativo. www.oei.es/historico/docentes/.../rol_docentes_cambio_educativo_luna.
Marrufo, E. e Ibarra. (2012). Estrategias Didácticas Utilizadas para la Formación de Estudiantes en Licenciados en Educación (sin mención) de la Misión Sucre. 2011-2012. Cumaná Estado Sucre. (Tesis de Oriente Núcleo de Sucre) http://ri.bib.udo.edu.ve/bitstream/123456789/3762/1/TESIS_MMyIY.pdf.
Ministerio de Educación Superior Ministerio de Educación y Deportes Universidad Bolivariana de Venezuela Fundación Misión Sucre (2005).
Misión Sucre (2003). Decreto N° 2601 de fecha septiembre del 2003 Ministrol, o. (2007) El trabajo de campo en investigación cualitativa (II). http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/viewFile/350/3 41
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO; 2013) Aprender a convivir, eje del debate sobre educación UNESCOWISE en Doha. http://www.unesco.org/new/es/media-services/single-view/news/doha_unesco_wise_panel_puts_learning_to_live_together_on_ c/
Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente, emitido según Decreto N° 1011 del 4-10-2000. Gaceta oficial n° 5496 extraordinario del 31 de octubre de 2000.
Rodríguez, G. (2004). Reducción y categorización de la investigación cualitativa. www.lapaginadelprofe.cl/metodo/guiatesis/311categorizar.htm
Rodríguez, N (2004). Retos de la formación docente en Venezuela. www.ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922004000200002
Rojas, M. (2000) Anteproyecto de un perfil profesional (organización y estructuración curricular). https://www.enfermeriaperu.com/eduenfer/perfilprof1.htm