EDUCATIONAL GUIDANCE. AN APOLOGY FOR RESILIENT THINKING IN PANDEMIC AND POST-PANDEMIC TIMES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.2004Keywords:
educational guidance, apology, resilience, pandemic, post-pandemicAbstract
Transfiguring pain into vital energy in the human being is an inherent function of educational guidance. Hence the purpose of this research: to contextualize educational guidance as an apology in the formation of resilient thinking in times of pandemic and post-pandemic. This, in a dynamic and interactive process aiming at educational guidance as the constant improvement in the individual. Regarding the methodology, the study is approached as hermeneutic phenomenological. We worked with three (3) key informants, belonging to the Instituto Universitario de Tecnología Antonio Ricaurte, Maracay branch, located at 19 de Abril Avenue, Maracay, José Casanova Godoy parish, Girardot municipality. The technique used was the semi-structured interview and the instruments used were: the notebook and the unstructured in-depth interview. Once the information was triangulated, the findings are shown, which served to highlight educational guidance as a trainer of resilient thinking.
References
Boza C., Toscana M. y Salas M. (2007). ¿Qué es lo que hace un orientador?: Roles y funciones del orientador educativo en educación secundaria. XXI Revista de educación. 9 (2007). http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/11243/que_es_lo_que_hace_un_orientador.pdf?sequence=2
Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación. Theoria, Vol 14.
Elsevier Public Health Emergency Collection (2020). La revista científica ante la pandemia por covid-19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7328551/#bib0050.
Martin, (2010). La orientación educativa. Su papel preventivo en la formación y desarrollo de la personalidad de los educandos. EduSol, 10(30),77-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4757/475748669008
Páramo (2015). El esoterismo de la Apología de Sócrates de Platón. Universitat de Valencia.
Rodríguez (2009). Resiliencia. Rev. psicopedag. 26(80). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862009000200014
Santana (2007). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades. Pirámide.
Unesco (2020). Propuesta de la UNESCO para garantizar la educación online durante pandemia. Redacción de Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/
Uriarte (2005). La resiliencia. Una nueva perspectiva en psicopatología del desarrollo. Revista de Psicodidactica. https://www.redalyc.org/pdf/175/17510206.pdf
Vanistendael, S. y Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Gedisa.