EDUCATIONAL GUIDANCE. AN APOLOGY FOR RESILIENT THINKING IN PANDEMIC AND POST-PANDEMIC TIMES

Authors

  • Emilio Jesús Mijares Velázquez Instituto Universitario Pedagógico Monseñor Rafael Arias Blanco

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.2004

Keywords:

educational guidance, apology, resilience, pandemic, post-pandemic

Abstract

Transfiguring pain into vital energy in the human being is an inherent function of educational guidance. Hence the purpose of this research: to contextualize educational guidance as an apology in the formation of resilient thinking in times of pandemic and post-pandemic. This, in a dynamic and interactive process aiming at educational guidance as the constant improvement in the individual. Regarding the methodology, the study is approached as hermeneutic phenomenological. We worked with three (3) key informants, belonging to the Instituto Universitario de Tecnología Antonio Ricaurte, Maracay branch, located at 19 de Abril Avenue, Maracay, José Casanova Godoy parish, Girardot municipality. The technique used was the semi-structured interview and the instruments used were: the notebook and the unstructured in-depth interview. Once the information was triangulated, the findings are shown, which served to highlight educational guidance as a trainer of resilient thinking.

Author Biography

Emilio Jesús Mijares Velázquez, Instituto Universitario Pedagógico Monseñor Rafael Arias Blanco

Profesor en educación comercial, Instituto Universitario Pedagógico Monseñor Rafael Arias Blanco. Magíster en ciencias, mención orientación de la conducta, en el Centro de Investigaciones Psiquiátricas Psicológicas Sexológicas de Venezuela. Magister en Ciencias de la educación en la Universidad Santa María. Con Diplomados en: consultor investigador en psicología criminal, Universidad de Carabobo. Docencia en educación universitaria, en el Instituto Universitario Pedagógico Monseñor Rafael Arias Blanco. Counselor Gestáltico nivel Básico y Avanzado, en el Instituto Gestáltico de Maracay. Educación para la paz y derechos humanos, UNESCO. Participante del Doctorado en ciencias de la educación de la UPEL. Se ha desempeñado en cargos como: orientador educativo, defensor institucional, director del departamento de orientación y bienestar estudiantil del Instituto Universitario de Tecnología Antonio Ricaurte

References

Boza C., Toscana M. y Salas M. (2007). ¿Qué es lo que hace un orientador?: Roles y funciones del orientador educativo en educación secundaria. XXI Revista de educación. 9 (2007). http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/11243/que_es_lo_que_hace_un_orientador.pdf?sequence=2

Cisterna, F. (2005). Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación. Theoria, Vol 14.

Elsevier Public Health Emergency Collection (2020). La revista científica ante la pandemia por covid-19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7328551/#bib0050.

Martin, (2010). La orientación educativa. Su papel preventivo en la formación y desarrollo de la personalidad de los educandos. EduSol, 10(30),77-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4757/475748669008

Páramo (2015). El esoterismo de la Apología de Sócrates de Platón. Universitat de Valencia.

Rodríguez (2009). Resiliencia. Rev. psicopedag. 26(80). http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862009000200014

Santana (2007). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Cambian los tiempos, cambian las responsabilidades. Pirámide.

Unesco (2020). Propuesta de la UNESCO para garantizar la educación online durante pandemia. Redacción de Educaweb. https://www.educaweb.com/noticia/2020/04/01/propuestas-unesco-garantizar-educacion-online-pandemia-19132/

Uriarte (2005). La resiliencia. Una nueva perspectiva en psicopatología del desarrollo. Revista de Psicodidactica. https://www.redalyc.org/pdf/175/17510206.pdf

Vanistendael, S. y Lecomte, J. (2002). La felicidad es posible. Despertar en niños maltratados la confianza en sí mismos: construir la resiliencia. Gedisa.

Published

2023-06-06

How to Cite

Mijares Velázquez, E. J. (2023). EDUCATIONAL GUIDANCE. AN APOLOGY FOR RESILIENT THINKING IN PANDEMIC AND POST-PANDEMIC TIMES. DIALOGICA, 18(2), 176–186. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.2004