CONSTRUCT FROM STRATEGIC RESEARCH TO GENERATE COMPETENCIES IN LIBERATING EDUCATION

Authors

  • Nancy Beatriz Esqueda Chesman Universidad Arturo Michelena
  • Gustavo Adolfo Muñoz Cuenca UPEL-IPMAR
  • Alvaro Fernando Yrigoyen Moreno Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.2003

Keywords:

strategic research, managerial skills, liberating education

Abstract

The purpose of this scientific article was to construct, from strategic research, competences in liberating education through a profound quarrel, starting from the following question: What are the axiontoepistemological contents that will manage to concur around the construct in order to generate competences in liberating education? A review of the epistemic uses and theories of an expert, a university professor, was carried out, involving his unintelligible intellectual processes committed to the development of knowledge about subjectivity. Through the biographical method and the complex paradigm; participant observation; through the in-depth interview, interaction was achieved and the interpretation of the signifier was constructed.

Author Biographies

Nancy Beatriz Esqueda Chesman, Universidad Arturo Michelena

Licenciada en Trabajo Social. Bienestar Social laboral, Universidad Central de Venezuela. Especialista en Educación Superior (PEDES), Universidad de Carabobo. Especialista en Salud y Desarrollo de Adolescentes. Universidad de Carabobo. Maestría Investigación Educativa, Universidad de Carabobo. Doctora en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Maracay “Rafael Escobar Lara”. Docente en la Universidad Arturo Michelena, San diego –Carabobo, Venezuela desde 2010. Docente área de postgrado Maestría de ciencia administrativa mención gerencia estratégica. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez núcleo regional de educación avanzada Valencia-Venezuela. Investigador del Centro de Investigación en Educación de (CEINEDUCA).

Gustavo Adolfo Muñoz Cuenca, UPEL-IPMAR

Magíster en Administración Educacional Institución: Universidad del Valle, Cali. Doctor en Educación, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Postdoctorado en Educación, Universidad Bicentenario de Aragua. Coordinador de Núcleo; Investigador de CEINEDUCA (Profesor Jubilado) Pedagógico de Maracay. Libro publicado: La quinta Generación de Evaluación: Evaluación para la Calidad (2010). Ponencias: III Congreso Internacional de Propuestas Educativas Innovadoras, Centro de Estudios Transdisciplinario Bolivia 5 Al 10 de octubre De 2008 en Cochabamba y Camiri, Bolivia. II Congreso Internacional de Orientación Educativa y Vocacional. Universidad Autónoma de Baja California México 25, 26 Y 27 de 2009

Alvaro Fernando Yrigoyen Moreno, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez

Licenciado en Relaciones Industriales, Universidad de Carabobo. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Teólogo Especialidad en Pastoral Catequética, Instituto Internacional de Teología a distancia. Facultad de Teología de la Universidad Pontificia Comillas, Madrid. Maestría en Gerencia de la investigación Educacional, Caribbean International University Centro Internacional de Educación Continua. Doctor en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Docente en la Universidad Arturo Michelena, área de pregrado y postgrado-San Diego Estado Carabobo. Docente en el área de postgrado, Maestría de ciencia administrativa, mención gerencia estratégica. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez núcleo regional de educación avanzada Valencia estado Carabobo, Venezuela. Investigador, coordinador, profesor del Centro de Investigación en Educación de (CEINEDUCA)

References

Alvarez, J. (2003). Como hacer investigación cualitativa. Fundamentos y Metodología. Paidós.

Balza, A. (2011). Complejidad, transdisciplinariedad y transcomplejidad. Los caminos de la nueva ciencia. APUNESR. Fondo editorial gremial.

Balza, A. (2013). Pensar la investigación postdoctoral desde una perspectiva transcompleja. Nº 3. REDIT. Red de investigadores de la transcomplejidad. Venezuela

Briceño (2003). La cultura de la evaluación en la sociedad del conocimiento. Ediciones Universidad Simón Rodríguez.

Contreras. J. y Pérez, N. (2010). La experiencia y la investigación educativa. Morata.

Freire, P. (2004). La importancia de leer y el proceso de liberación (16a. ed.). Siglo XXI Editores.

Freire, P. (2010). Pedagogía de la indignación (3a. ed.). Ediciones Morata.

Hurtado León y otros. (2001). Paradigmas y métodos de investigación en tiempo de cambios (4a. ed.).

Leal, J. G. (2005). La autonomía del sujeto investigador (2a. ed.). Venezuela

Lolas, F. (2008). Bioética y Medicina. Universidad de Chile: Santiago.

Martínez, M. (2001). Necesidad de un nuevo paradigma epistémico en las ciencias sociales: Reflexiones de fin de siglo. Trópykos.

Morín, E (2003). El método. La humanidad de la humanidad. La identidad humana. Cátedra.

Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Muñoz, C. y Biel, N. (2010). La quinta generación de evaluación. Graficas Tao.

Paz Sandin, M. (2003). Investigación cualitativa en educación fundamentos y tradiciones. McGraw

Pérez, G. (2000). Teoría y modelos pedagógicos. Fundación universitaria Luís Amigó.

Ricoeur, P. (2013b). La memoria, la historia, el olvido. Siglo XXI.

Robbins, E. (2007). Perfil gerencial. Cerined.

Rodríguez, G (1996). Metodología de la investigación cualitativa.

Rusque, A. M. (1999). De la diversidad a la unidad en la investigación cualitativa. Ediciones Fases y UCV.

Sierra, R. (1992). Técnicas de investigación social: Teoría y ejercicios.

Torre A (2000). Tres ideas en acción. Innovación-formación-investigación, recursos para la formación y el cambio.

Torres, Z. (2008). Perfil del director. Vival.

Valle, I. (2006). Desarrollo de competencias. http://mailXmail.com/.

Vera, H. (2008). Canales comunicacionales. Cerinet.

Published

2023-06-06

How to Cite

Esqueda Chesman, N. B., Muñoz Cuenca, G. A., & Yrigoyen Moreno, A. F. (2023). CONSTRUCT FROM STRATEGIC RESEARCH TO GENERATE COMPETENCIES IN LIBERATING EDUCATION. DIALOGICA, 18(2), 143–175. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i2.2003