ETHNOMATHEMATICAL AND EPISTEMOGRAPHIC ANALYSIS OF THE RATIONAL NUMBER OUTSIDE THE SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Gustavo David Pedriquez Lugo Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i1.1510

Keywords:

Rational number, extracurricular activities, ethnomathematics, epistemography

Abstract

This article reports the study of the interpretations that 4th year high school students show about the rational number, and the definition commonly given in texts. The presence of performances in sports and cultural activities was examined in light of the constructs proposed by Gairin and Muñoz (2005) and Behr, Lesh, Post & Silver (1983). It was approached from Ethnomathematics as a theory, under the perspective of D’Ambrosio (1993) which enhances extra-scholar knowledge as a source of wealth in school work, complemented with Drouhard's Theory of Epistemography (2011). The qualitative approach was assumed, field work was carried out using observation, analysis and interpretation notes and the mathematical activities notebook. It was concluded that addressing the rational number linked to reality benefits its understanding, as well as introducing students to the different notions associated with the object.

Author Biography

Gustavo David Pedriquez Lugo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL-IPMAR)

Profesor de Matemática egresado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rafael Alberto Escobar Lara (2010). Magister en Ciencias (2014). Se ha desempeñado como docente de aula en el C.B. “Daniel Mendoza” ubicado en San Mateo, desde el año 2010 hasta la actualidad. Profesor contratado de la especialidad de Matemática, en el nivel de Instructor, en el Instituto Pedagógico Rafael Alberto Escobar Lara y también en el Instituto Pedagógico Rural “El Mácaro” Centro de Atención San Juan de los Morros. Ha participado en diversos congresos y simposios de investigación en matemática y actualmente es cursante del Doctorado en Educación Matemática de la UPEL Maracay.

References

Behr, M., Lesh, R., Post, T., y Silver, E. (1983). Rational-number concepts. En R. Lesh y M. Landau (Eds.). Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 91-126). Estados Unidos; New York.

D’Ambrosio, U. (2013). Etnomatemáticas. Entre las tradiciones y la modernidad. Madrid; España.

Drouhard, J. (2009). Epistemography and algebra [Documento en línea]. Disponible: http://ife.ens-lyon.fr/publications/edition-electronique/cerme6/wg4-07 drouhard.pdf [Consulta: 2014, Noviembre 5]

Drouhard, J. (2011). La Epistemografia: un útil al servicio de la didáctica de la matemática y de las ciencias. [Documento en línea]. Disponible: http://www.researchgate.net/publication/235677433_La_Epistemografa_un_til_al_servicio_de_la_didctica_de_la_matemtica_y_de_las_ciencias [Consulta: 2014, Octubre 27]

Fernández, L. (2006). ¿Cómo analizar datos cualitativos? [Documento en línea]. Disponible: http://www.ub.edu/ice/recerca/pdf/ficha7-cast.pdf [Consulta: 2015, Diciembre 13]

Flores, R. (2010). Significados asociados a la noción de fracción en la escuela secundaria. Tesis de grado, Instituto Politécnico Nacional, México D.F

Gairin, J. y Muñoz, J. (2005). El Número Racional Positivo en la Práctica Educativa: Estudio de una Propuesta [Documento en línea]. Editorial. IX SIMPOSIO SEIEM. Disponible: http://www.seiem.es/publicaciones/archivospublicaciones/comunicacionesgrupos/cd/grupos/grupopna/gairinmunoz.pdf [Consulta: 2013, Octubre 05]

Lira, R. (2012) Estudio de las Actividades Matemáticas Presentes en el Contexto Rural del Valle de San Isidro. Trabajo de grado de maestría, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Maracay.

Mancera, E. (1992). Significados y significantes relativos a las fracciones. Educación Matemática, 4(2), 30-54.

Reverand, E. (2005) Cognición, Cultura y Etnomatemática. En D. Mora (Coord.). Didáctica Crítica, Educación Crítica de las Matemáticas y Etnomatemática. Perspectivas para la transformación de la educación matemática en América Latina (pp. 353-369). Bolivia; La Paz.

Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa, fundamentos y praxis. Venezuela; Caracas.

Published

2020-09-01

How to Cite

Pedriquez Lugo, G. D. (2020). ETHNOMATHEMATICAL AND EPISTEMOGRAPHIC ANALYSIS OF THE RATIONAL NUMBER OUTSIDE THE SCHOOL ENVIRONMENT. DIALOGICA, 17(1), 125–148. https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i1.1510