FROM CLASSROOM TO DIGITAL ECOSYSTEM: THE UNIVERSITY PROFESSOR AS A KNOWLEDGE MANAGER IN NETWORKED EDUCATION

Authors

  • Laura Alvaray

DOI:

https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4745

Keywords:

university teaching, networked education, knowledge management, connectivism, digital ecosystems, active methodologies

Abstract

In today’s transformative educational landscape, university professors play a strategic role as knowledge managers within digital environments. This article presents a theoretical and methodological reflection on that role, based on findings from a phenomenological study conducted at the Gervasio Rubio Rural Pedagogical Institute (UPEL). It analyzes interpretive trajectories of professors engaged in networked education, highlighting their knowledge management practices, technological challenges, and emerging pedagogical opportunities. The study underscores the need to strengthen collaborative, digital, and reflective competencies, while reimagining the classroom as a dynamic learning ecosystem. It concludes that the professor, beyond being a transmitter of knowledge, becomes a catalyst for ethical, inclusive, and sustainable educational processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Alvaray

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Almenar, R. A. (2002). El proyecto necesario: construir un desarrollo sostenible a escala regional y local (Vol. volúmen 3). Valencia-España: Universitat de València.

Alvaray Rovallo, L. C. (08 de 08 de 2025). El docente universitario como gerente del conocimiento en la educación en red. doi:0000-0001-5819-3827

Alvaray Rovallo, L. C. (2025). Pizarra Digital. Constructos teóricos. El docente universitario como gerente en la educación en red. Obtenido de Canva: https://www.canva.com/design/DAGr0Yhm5Jo/vRoAHnsuB9aU74utuXugNg/view?utm_content=DAGr0Yhm5Jo&utm_campaign=designshare&utm_medium=link2&utm_source=uniquelinks&utlId=h28d846464b

Arias Odón, F. G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Caracas: Epísteme. 6ta. edición.

Ausubel, D. (1980). Psicología educativa, un punto de vista cognoscitivo. México, México: Editorial Trillas.

Bauman, Z. (2003). Modernidad líquida. México: Fondo de cultura económica.

Castells, M. (1999). La era de la información. (Vol. Volumen I: La sociedad red.). (T. d. Gimeno., Trad.) México: Siglo XXI Editores.

Colmenares, A. (2023). Rol del docente universitario en los espacios virtuales de aprendizaje desde la transcomplejidad. Obtenido de Espacio digital UPEL: https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/703/630

Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Editorial Macmillan.

Freire, P. (1970). El proceso de alfabetización política: una introducción. Ginebra: Institute of Cultural Action.

Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change . NY: (4th ed.). Teachers College Press.

Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio, U. (2024). perteneciente a la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Rubio: FEDEUPEL.

Jonassen, D. H. (1999). Designing constructivist learning environments. . NY: Routledge.

Martínez Lirola, M., Llorens Simón, E. M., Li, H., Rodríguez Lifante, A., Iniesta, J., Ramos García, A., & Ferreira, A. C. (2020). Hacia una educación universitaria global: diseño de actividades para introducir la Educación para la Ciudadanía Global en la enseñanza universitaria. doi:ISBN 978-84-09-24478-2, pp. 13-25

McLuhan, M. (1964). Understanding media: The extensions of man. New York: McGraw-Hill.

Morin, E. (1989). Ciencia con conciencia. Barcelona: ed. Anthropos.

Morin, E., & Packman, M. (2003). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Nonaka, I., & Takeuchi, U. (1995). A theory organizational knowledge creation. USA: International journal of technology management.

Papert, S. (1985). Desafío a la mente. Computadores y educación. Méixo: Ediciones Galápagos.

Pérez, M., & Morales, J. (2021). Resistencia docente al cambio: Caracterización y estrategias para su gestión. Lima: Revista de Educación y Desarrollo, 49, 45-50. Obtenido de https://chatgpt.com/c/67edf727-1574-800a-b034-f590e9977c42

Piaget, J. (1999). De la pedagogía. (J. Piatigorky, Trad.) Buenos Aires: Paidós.

Piñero Martín, M. L.; Rivera Machado, M. E.; Esteban Rivera, E. R. (2019). Proceder del investigador cualitativo: Precisiones para el proceso de investigación. Caracas: FEDUPEL. Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Selwyn, N. (2016). Is Technology Good for Education? Cambridge: Polity Press.

Siemens, G., & Santamaría, F. (2010). Conociendo el conocimiento (Alonso, Néstor ed.). (E. Vidal, T. Lols, V. Castrillejo, Edits., & E. Quintana, Trad.) México: Ediciones Nodo Ele.

Siemmens, G. (2010). Conociendo el conocimiento. (F. Santamaría, Ed., & D. V. Lola Torres, Trad.) Madrid, España: Nodos Ele.

Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. . Pensilvania: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511803932

Yorke, M., & Knight, P. (2004). Learning, curriculum and employability in higher education. SF, CA: RoutledgeFalmer.​. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203465271

Published

2025-12-03

How to Cite

Laura Alvaray. (2025). FROM CLASSROOM TO DIGITAL ECOSYSTEM: THE UNIVERSITY PROFESSOR AS A KNOWLEDGE MANAGER IN NETWORKED EDUCATION. TRASCENDERE, 6(1). https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4745

Issue

Section

Artículos de Investigación