DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE NATURAL SCIENCES CLASSROOM: RESULTS OF A SIGNIFICANT EXPERIENCE IN BASIC EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4743Keywords:
natural sciences, basic education, active participation, digital technologies, teaching and learningAbstract
The research aimed to examine how digital technologies are influencing the way in which Natural Sciences is taught, adopting a learning perspective that truly connects with students, specifically in the third grade of the Río Güejar Educational Center. It was conducted with a qualitative and phenomenological approach, using loosely structured interviews, classroom observations, and document review, all to closely understand the experiences of five teachers integrating ICTs into education. The data collected show that, while traditional methods focused on teaching topics are still being used, teachers value the usefulness of incorporating digital tools to facilitate the assimilation of scientific ideas, promote active participation, and optimize student interest. The study facilitated the recognition of essential areas, such as educational goals adapted to the context, diverse learning modes, teaching methods that integrate technology, and active student participation. Based on the information collected, four key ideas were developed to serve as a guide: the advantages of using digital tools, methods for incorporating them, how they influence deep learning, and the technology skills teachers should have. It is concluded that the introduction and strategic use of ICTs significantly changes teaching and learning methods when teachers receive ongoing training and are provided with an enabling environment by the institution. This study provides practical recommendations for improving the teaching of natural sciences in rural basic education.
Downloads
References
Arroyo Castillo, J. (2022). Ambientes de aprendizajes mediados por las TIC para mejorar el bienestar Institucional y la deserción escolar en los estudiantes del grado 5° de básica primaria. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8522
Ausubel, D. P. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós. Barcelona.
Blanquicett Infante, A. P., & Castro Ruíz, E. Y. (2023). Tecnología educativa: Un análisis de los beneficios en el aprendizaje mediante el uso de plataformas digitales en las aulas de clase [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Javeriana]. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/64427/Tesis%20castro-4-97.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Briceño, L. M., Sandia Saldivia, B. E., y Aguilar Jiménez, A. S. (2020). Conocimiento y frecuencia del uso de las tecnologías de información y comunicación en la práctica educativa. Variables sociodemográficas de los docentes en la Universidad de Los Andes. Rev. Cubana Edu. Superior, 39(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S0257-43142020000100003&script=sci _arttext&tlng=pt
Bustamante-Noriega, C., Ramon-Tandazo, C., Vergel-Parejo, E., y Mesa-Vazquez, J. (2025). Implementación efectiva de las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en el área de ciencias naturales en la educación secundaria. 593 Digital Publisher CEIT, 10(1), 588-601. https://doi.org/10.33386/ 593dp.2025.1.2887 DOI: https://doi.org/10.33386/593dp.2025.1.2887
Cueva Gaibor, D. (2020). La tecnología educativa en tiempos de crisis. Conrado, 16(74). http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442020000300341&script=sci_arttext
Fernández García, E. F., y Cevallos Sánchez, H. (2022). Estrategia didáctica para el fortalecimiento del aprendizaje significativo de las Ciencias Naturales. Dialnet, 8(3), 1015-1035. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8637900
González Molina, A., y López Bermúdez, R. (2022). Incorporación de las TIC como estrategia para el fortalecimiento de las competencias digitales docentes y el mejoramiento de los aprendizajes en el área de Ciencias Naturales de los estudiantes de grado 6° de la Institución Educativa el Rosario de Tierralta – Córdoba. [Tesis de Maestría]. Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/handle/001/8237
Mendoza-Mendoza, R., y Loor-Colamarco, I. (2022). Estrategias Didácticas para la Enseñanza de las Ciencias Naturales y Desarrollo del Pensamiento Científico. Dominio de las Ciencias, 8(1), 859-875. https://doi.org/10.23857/dc.v8i41.2527
Moreira, M. A. (2020). Aprendizaje significativo: la visión clásica, otras visiones e interés. Proyecciones. Revista digital Instituto de Investigaciones y Estudios Contables - FCE UNLP, 14. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/110620/ Documento_completo.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.24215/26185474e010
Nieva Chaves, J. A., y Martínez Chacón, O. (2019). Confluencias y rupturas entre el aprendizaje significativo de Ausubel y el aprendizaje desarrollador desde la perspectiva del enfoque histórico cultural de L. S. Vigotsky. Revista Cubana de Educación Superior, 38(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S0257-43142019000100009
Poveda-Pineda, D. F., y Cifuentes-Medina, J. E. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6). https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-50062020000600095&script=sci_arttext DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000600095
Ripoll-Rivaldo, M. (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. TeloS, 23(2), 286-304. https://www.redalyc.org/journal/993/99366 775006/html/ DOI: https://doi.org/10.36390/telos232.06
Tapia Cortes, C. (2020). Vista de Tipologías de uso educativo de las Tecnologías de la Información y Comunicación: una revisión sistemática de la literatura. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 71. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/1489/735 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2020.71.1489
Teherán Tirado, R. (2021). Estrategias pedagógicas mediadas por el uso de las TIC para el fortalecimiento del aprendizaje de las ciencias naturales en el grado octavo de la Institución Educativa Nuestra Señora del Carmen del Municipio de Sincelejo, Departamento de Sucre [Tesis de Maestría]. Universidad Metropolitana de Educación Ciencia y Tecnología UMECIT. https://repositorio.umecit.edu.pa/ handle/001/4693
UNESCO (2021). Las tecnologías de la información y la comunicación y su incidencia en el desempeño de los docentes de la Educación básica Regular del año 2014-2020: revisión sistemática.
UNESCO. (2022). Aprendizaje digital y transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

