ICT IN EDUCATION: BRIDGE OR GAP? THE CHALLENGE OF DIGITAL EQUITY IN 21ST-CENTURY LEARNING
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4742Keywords:
Digital gap, education, digital equity and ICTAbstract
One of the first problems presented in education is the digital divide that exists between those who access ICT and who are not, is a social impact that invites us to reflection about technologies, that is why it is separated will take a look at the current context in which it is The digital student gap and the population in general. Our goal is to raise awareness that not only the digital divide is in education but on the contrary it affects the entire society. In addition, we will address if technologies, provide opportunities to explore the topics of their interest at their pace and needs make education more flexible. So the use of technologies in education not only shortens the distances for learning, but encourages collaboration between students, facilitates communication in teamwork through different platforms and applications to work on projects. Next, the digital divide that despite the transformative potential that ICT has in the educational field has these tools also play an exclusion role that aggravates existing inequality, this inequality in the technologies is a critical aspect where it is a critical aspect where Not all students have the same accessibility to electronic devices. We must bear in mind that the digital divide not only affects the education but the social, in order to become an ally becomes aggressor as it helps the social and technological differences increase and do not diminish. In this sense, digital equity arises that seeks to ensure that all people have access to the same opportunities not only in the educational field but goes beyond the simple fact of using tools is appropriate.
Downloads
References
Barrio, J. L. (2009). Hacia una Educación Inclusiva para todos. Revista Complutense de Educación, 20(1), 13-31. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/ RCED0909120013A/15360
Benítez, H. (2023). Las TIC tienden puentes académicos. Seminario de Macro Universidades en Colombia. https://www.gaceta.unam.mx/las-tic-tienden-puentes-academicos/
Cabero, J. (2014). Nuevas miradas sobre las TIC aplicadas en la educación. Andalucía Educativa, 81. Recuperado de http://www.juntadeandalucia.es/educacion/ webportal/web/revista-andaluciaeducativa/en-portada/-/noticia/detalle/nuevas-miradas-sobre-las-tic-aplicadas-en-laeducacion-julio-cabero-almenara-1
Cabero, J. (2015). Inclusión digital, inclusión educativa. Sinergia, 2, 15–18. Recuperado de http://telebachilleratoenchiapas.gob.mx/wpcontent/uploads/2015/08/ SINERGIA2Edición.pdf
Escribano, A., y Martínez, A. (2013). Inclusión educativa y profesorado inclusivo. Madrid, Narcea. https://books.google.com/books/about/Inclusi%C3%B3n_educativa _y_profesorado_inclu.html?hl=es&id=78i2cjCiNooC#v=onepage&q&f=false
Gates, B., y Gates, M. (2021). Education. Alianza para la educación. Oficina de proyectos internacionales. https://opi.usal.es/node/69#:~:text=La%20Fundaci% C3%B3n%20Bill%20y%20Melinda,del%2070%25%20de%20sus%20donaciones
Lessig, L. (2005). Cultura libre: cómo los grandes medios usan la tecnología y las leyes para encerrar la cultura y controlar la creatividad. Santiago de Chile: Lom. P. 31 https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/129344-opac#:~:text=Cultura%20Libre%20es%20un%20libro,del%20conocimiento%20y%20la%20informaci%C3%B3n
Lombardero, L. (2016). Trabajar en la era digital. Madrid: LID Editorial. https://books.google.com/books/about/Trabajar_en_la_Era_Digital.html?hl=es&id=iFP9DwAAQBAJ#v=onepage&q&f=false
Roig, D. (2012). Socionomía. ¿Vas a perderte la revolución social? Bilbao: Deusto. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://books.google.com/books/about/Socionom%25C3%25ADa.html%3Fid%3DiZFVfBC86uQC&ved=2ahUKEwiMwICg-4WOAxXsSDABHQwIFjIQFnoECB0QA Q&usg=AOvVaw0ZmCzeHSS91OYIBfu2jvCp
UNESCO. (2024). Brecha digital. Curso “pensar la ciudadanía digital”. https://www.unesco.org/es/articles/curso-pensar-la-ciudadania-digital
UNESCO. (2024). Que necesita saber acerca del aprendizaje digital y la transformación de la educación. https://www.unesco.org/es/digital-education/need-know
UNESCO. (2025). La UNESCO destaca como el aprendizaje digital puede promover la equidad en contextos con recursos limitados. https://www.unesco.org/es/articles/la-unesco-destaca-como-el-aprendizaje-digital-puede-promover-la-equidad-en-contextos-con-recursos
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

