CONTEMPORARY DANCE AS AN INCLUSION STRATEGY IN COMMUNITY EDUCATION IN NORTE DE SANTANDER

Authors

  • Fabian Francisco Castellano Narváez
  • María Lucila Velazco Valderrama
  • Tiffany Henymar Torres Velazco

DOI:

https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4741

Keywords:

Social Inclusion, Inclusion, Dance, Contemporary

Abstract

 

The document in question aims to analyze the social inclusion strategies implemented by contemporary dance teachers assigned to the Department of Culture of the City of Cúcuta, Norte de Santander. Given the nature of the research, the appropriate paradigm is interpretive, with a qualitative research method, classifying it within a case study approach. For the research, a teacher with experience and knowledge in the art of dance, expression, and corporality was selected, as mentioned (Laban, 1948) in his theory of dance as expression and communication. For the development of the research, a contemporary dance professional assigned to the Department of Culture of Cúcuta, Norte de Santander, was intentionally taken into account. The findings are based on the importance of social inclusion, inclusive dance, and the promotion of values ​​in social relationships, artistic and cultural training for communities. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabian Francisco Castellano Narváez

Universidad Francisco 

de Paula Santander 

Colombia

María Lucila Velazco Valderrama

Instituto Pedagógico Rural 

"Gervasio Rubio" (IPRGR) 

Venezuela

Tiffany Henymar Torres Velazco

Instituto Pedagógico Rural 

"Gervasio Rubio" (IPRGR) 

Venezuela 

References

​​​1618, L. (2013). https://mineducacion.gov.co/1780/w3-article-381590.html.

​Barton, L. (1997). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/274/27419147004.pdf

​BREA, J. (2002). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2855182.

​Cabeza Herrera, Ó. J. (2010). Miradas desde los Estudios Culturales CTS a la Educación y Desarrollo Humano en el Marco del Centenario del Departamento Norte De Santander. Obtenido de https://repository.usta.edu.co/handle/11634/36905

​Camilloni, A. (2007). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-01262022000200046.

​Colombia, C. P. (1991). https://www1.funcionpublica.gov.co/documents/418537/37742455/constitucion-politica-de-colombia-91.pdf/10e1ba89-82ef-4c36-543d-447d99a6a17d?t=1607378431827.

​Contreras Sierra, E. R. (2013). https://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.pdf.

​Dirk, R. (1990). Obtenido de https://es.scribd.com/document/541401747/LOS-VALORES-SEGUN-AUTORES-Y-SU-IMPORTANCIA-EN-LA-ACTUALIDAD-1

​Discapacidad, C. s. (2006). http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-81562010000100011&script=sci_arttext.

​Educación, L. G. (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104563_archivo_pdf.pdf.

​Educación, L. O. (2006). https://www.colegiosaragon.org/juridico/loe.311213.pdf.

​Félix Chiluisa, V. S. (2012). http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/13515.

​Freire, P. (s.f.). https://www.redalyc.org/pdf/309/30990205.pdf.

​Gimenez Morte, C. C. (2015). Una experiencia pedagógica comunitaria de análisis de repertorio de danza contemporánea; desde la teoría a la práctica y viceversa. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5170403 DOI: https://doi.org/10.1387/ausart.14388

​Humanos, D. U. (1948). https://www.cpccs.gob.ec/docs/niceditUploads/tempo/ 1439561420Declaracion%20Universal%20de%20los%20Derechos%20Humanos.pdf.

​Laban, R. v. (1948). Teoria de la danza como expresión y comunicación. Obtenido de https://danza.co/biblioteca/articulos/una-concepcion-del-movimiento-y-de-la-danza-creativa/

​MEN. (abril de 2025). Estrategias Pedagogicas para Atender las Necesidades Educativas Especiales. . Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/Manual_de_Estrategias_100214.pdf

​Miñan. (2024). Defincionwiki.

​Niño, C. s. (1989). https://www.bayefsky.com/issuesresp/lebanon_crc_2006_sp.pdf.

​Pérez, L. &. (2014). https://web.teaediciones.com/Ejemplos/cea_4086-9616-1-PB.pdf.

​Piaget, J. (s.f.). https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02103702.1981.10821902.

​Piaget., P. (. (1974). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/15307.

​Reyes, G. E. (2012). https://www.redalyc.org/pdf/880/88028701005.pdf. Ayuda humanitaria y desarrollo: inclusión social y sostenibilidad, 70.

​Rousseau, J.-J. (s.f.). https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/47541984/41emilio-libre.pdf?1469569024=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEmilio_el_sujeto_pedagogico_de.pdf&Expires=1739721974&Signature=AjiI6dA-8nQCSE8J4n15j3m2jiu6JlNQN28lpodDnex-cDkdIG8vwnYvMNyi3bs.

​Sousa. (1980). https://1library.co/article/definici%C3%B3n-danza-danza-fundamentaci%C3%B3n-te%C3%B3rica.q763rmry.

​Torres. (2025). Qué estrategias a implementar para lograr la inclusión educativa. Obtenido de https://sociedaduniversal.com/inclusion/que-estrategias-a-implementar-para-lograr-la-inclusion-educativa/

​Vázquez Avilés, N. (2018). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/danza-contexto-educativo.html.​​

Published

2025-12-03

How to Cite

Fabian Francisco Castellano Narváez, María Lucila Velazco Valderrama, & Tiffany Henymar Torres Velazco. (2025). CONTEMPORARY DANCE AS AN INCLUSION STRATEGY IN COMMUNITY EDUCATION IN NORTE DE SANTANDER . TRASCENDERE, 6(1). https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4741

Issue

Section

Artículos de Investigación