CONTEMPORARY DANCE AS AN INCLUSION STRATEGY IN COMMUNITY EDUCATION IN NORTE DE SANTANDER
DOI:
https://doi.org/10.56219/trascendere.v6i1.4741Keywords:
Social Inclusion, Inclusion, Dance, ContemporaryAbstract
The document in question aims to analyze the social inclusion strategies implemented by contemporary dance teachers assigned to the Department of Culture of the City of Cúcuta, Norte de Santander. Given the nature of the research, the appropriate paradigm is interpretive, with a qualitative research method, classifying it within a case study approach. For the research, a teacher with experience and knowledge in the art of dance, expression, and corporality was selected, as mentioned (Laban, 1948) in his theory of dance as expression and communication. For the development of the research, a contemporary dance professional assigned to the Department of Culture of Cúcuta, Norte de Santander, was intentionally taken into account. The findings are based on the importance of social inclusion, inclusive dance, and the promotion of values in social relationships, artistic and cultural training for communities.
.
Downloads
References
1618, L. (2013). https://mineducacion.gov.co/1780/w3-article-381590.html.
Barton, L. (1997). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/274/27419147004.pdf
BREA, J. (2002). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2855182.
Cabeza Herrera, Ó. J. (2010). Miradas desde los Estudios Culturales CTS a la Educación y Desarrollo Humano en el Marco del Centenario del Departamento Norte De Santander. Obtenido de https://repository.usta.edu.co/handle/11634/36905
Camilloni, A. (2007). http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2301-01262022000200046.
Colombia, C. P. (1991). https://www1.funcionpublica.gov.co/documents/418537/37742455/constitucion-politica-de-colombia-91.pdf/10e1ba89-82ef-4c36-543d-447d99a6a17d?t=1607378431827.
Contreras Sierra, E. R. (2013). https://www.redalyc.org/pdf/646/64629832007.pdf.
Dirk, R. (1990). Obtenido de https://es.scribd.com/document/541401747/LOS-VALORES-SEGUN-AUTORES-Y-SU-IMPORTANCIA-EN-LA-ACTUALIDAD-1
Discapacidad, C. s. (2006). http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-81562010000100011&script=sci_arttext.
Educación, L. G. (1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104563_archivo_pdf.pdf.
Educación, L. O. (2006). https://www.colegiosaragon.org/juridico/loe.311213.pdf.
Félix Chiluisa, V. S. (2012). http://repositorio.utn.edu.ec/handle/123456789/13515.
Freire, P. (s.f.). https://www.redalyc.org/pdf/309/30990205.pdf.
Gimenez Morte, C. C. (2015). Una experiencia pedagógica comunitaria de análisis de repertorio de danza contemporánea; desde la teoría a la práctica y viceversa. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5170403 DOI: https://doi.org/10.1387/ausart.14388
Humanos, D. U. (1948). https://www.cpccs.gob.ec/docs/niceditUploads/tempo/ 1439561420Declaracion%20Universal%20de%20los%20Derechos%20Humanos.pdf.
Laban, R. v. (1948). Teoria de la danza como expresión y comunicación. Obtenido de https://danza.co/biblioteca/articulos/una-concepcion-del-movimiento-y-de-la-danza-creativa/
MEN. (abril de 2025). Estrategias Pedagogicas para Atender las Necesidades Educativas Especiales. . Obtenido de https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/Manual_de_Estrategias_100214.pdf
Miñan. (2024). Defincionwiki.
Niño, C. s. (1989). https://www.bayefsky.com/issuesresp/lebanon_crc_2006_sp.pdf.
Pérez, L. &. (2014). https://web.teaediciones.com/Ejemplos/cea_4086-9616-1-PB.pdf.
Piaget, J. (s.f.). https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/02103702.1981.10821902.
Piaget., P. (. (1974). https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/15307.
Reyes, G. E. (2012). https://www.redalyc.org/pdf/880/88028701005.pdf. Ayuda humanitaria y desarrollo: inclusión social y sostenibilidad, 70.
Sousa. (1980). https://1library.co/article/definici%C3%B3n-danza-danza-fundamentaci%C3%B3n-te%C3%B3rica.q763rmry.
Torres. (2025). Qué estrategias a implementar para lograr la inclusión educativa. Obtenido de https://sociedaduniversal.com/inclusion/que-estrategias-a-implementar-para-lograr-la-inclusion-educativa/
Vázquez Avilés, N. (2018). https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/10/danza-contexto-educativo.html.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista TRASCENDERE conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.

