Evaluation and pedagogical practice in textual production in students of Cartagena de Indias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4786

Keywords:

textual production, pedagogical practice, formative assessment, writing competence

Abstract

This article highlights the progress of the research called “Text revision: an approach from pedagogical practice and its impact on students’ writing processes.” This qualitative, interpretive study explores pedagogical practices and the assessment of textual production in students of basic secondary education in Cartagena de Indias, Colombia. Through semi-structured interviews and direct observation, the perception of four language teachers on the teaching of writing and the application of assessment strategies was analyzed. The results show that, despite the curricular guidelines, teaching practices focus mainly on superficial corrections of form, such as spelling and handwriting, without addressing writing as an integral process. The lack of teacher training and the limited use of formative assessment hinder the development of critical and argumentative skills in students. The need to mainstream writing in all disciplines and promote an assessment that assesses the entire writing process, from planning to revision, is highlighted. It is concluded that to improve the teaching of writing, a structural change involving teachers, institutions and educational authorities is necessary.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, F. G. (2012). El proyecto de investigación (Vol. 6). Caracas: Editorial Episteme.

Briones, F. E. (2022). Evaluación de la percepción y de la implicación del profesorado. Quito: © Edita: UCOPress .

Cassany, D. (2006). Reparar la escritura. Grao.

Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Anagrama.

González, M. (2018). Evaluación de la escritura: Un enfoque para el desarrollo de competencias discursivas. Revista Latinoamericana de Investigación en Educación, 14(2), 97-111.

Flower, L. y Hayes, J. (1996). Textos en contextos. IRA Publicaciones

Hernández, A y Quintero, A (2001). Comprensión y composición escrita: estrategias de aprendizaje. Volumen 16 de Aplicación en el Aula. Editorial Síntesis.

Tolchinsky, L., & Simó, C. (2001). Escritura y desarrollo cognitivo: Teoría y práctica en la educación primaria. Editorial Graó.

López, J. (2021). Desafíos en la Enseñanza de la Escritura en Contextos Educativos. Ediciones del Norte.

López, M. (2021). La enseñanza de la escritura y su integración curricular en la educación básica. Educación y Lenguaje, 31(1), 89-101.

Ministerio de Educación Nacional. (2016). Lineamientos Curriculares para la Educación en Lenguaje. MEN.

Pérez, J. (2021). La escritura en la universidad: Desafíos en la producción textual en estudiantes universitarios. Revista de Educación Superior, 45(3), 215-229.

Serafiini, A. (1994). Escribir: Procesos y estrategias cognitivas. Ediciones del Sol.

Sirit, S. (2022). Evaluación auténtica y autorregulación en la escritura: Una propuesta para el aula. Revista de Investigación Educativa, 8(2), 76-89.

Published

2025-12-07

How to Cite

Contreras Hurtado, A. P. ., & Cáceres Tejedor, H. C. . (2025). Evaluation and pedagogical practice in textual production in students of Cartagena de Indias. Sinopsis Educativa, 25(2), 55–61. https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4786