Didactic transposition and the theory of didactic situations: the path towards a contextual approach in the teaching of mathematics
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4776Keywords:
didactic transposition, theory of didactic sequences, contextual approach, validity, teacher roleAbstract
The purpose of this article is to conduct a theoretical review of the conceptual foundations of didactic transposition, teaching situations, and the contextual approach as pillars of mathematics teaching. First, it addresses didactic transposition as the bridge between scientific knowledge and learning, highlighting the legacy of Chevallard (1991), who conceptualized this process as the necessary transformation of scientific knowledge into taught knowledge. It explores contemporary authors who demonstrate the relevance of this theory for improving educational practice. Next, it presents Brousseau's (1986) theory of didactic situations as a facilitating framework for the construction of knowledge in the classroom through the interaction between students teachers, and the environment. Its relevance to designing problem-solving situations that promote meaningful learning in mathematics is analyzed through recent research. This article examines the importance of teacher training for the application of both approaches. It also reflects on the relevance of context in the teaching-learning process, considering sociocultural conditions and the specific characteristics of the environment to enhance knowledge construction. The article used the hermeneutic method, document review, and content analysis. Finally, it concludes that didactic transposition, the theory of teaching situations, and the contextual approach remain relevant, converging in an integrative didactic approach that allows for meaningful learning and distances mathematics teaching from abstractionism. It raises the need to rethink teaching practice for the effectiveness of these approaches.
Downloads
References
Brousseau, G. (1986). Fundamentos y métodos de la Didáctica de la Matemática. Recherches en didactique des mathematiques, 7(2), 33-115. Camillani, A (2005). Formación de profesores y transposición didáctica. Foro educacional (7), 53-72
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. https://www.terras.edu.ar/biblioteca/11/11DID_Chevallard_Unidad_3.pdf
Dávila, A. (2022). El investigador y el paradigma de investigación. Revista Investigación, Transcomplejidad y Ciencia. 3(2), 44-59. https://revistasuba.com/index.php/INVESTIGACIONTRANSCOMPLEJIDADYC I/article/view/210/139
De Sousa, R., Vieira, F., & Barros, H. (2023). Intuición y razonamiento matemático en
Didáctica de las Matemáticas. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 14(5), 170-199. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9277161
Díaz Barriga, F. (2006). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. Revista electrónica de investigación educativa, 5(2), 1-13. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412003000200011
Figueroa, L., García, M., Hernández, L., LLanos, L., & Mendivil, G. (2023). Desarrollo del pensamiento matemático desde la Transposición Didáctica: Un enfoque globalizado. Revista Paradigma, XLIV(2), 258-276. https://revistaparadigma.com.br/index.php/paradigma/article/view/1451/1253
Flórez, E., & Padilla, L. (2021). El Aprendizaje Basado En Problemas (ABP) En La Educación Matemática En Colombia. Avances De Una Revisión Documental. REDIPE, 11(2), 318 328. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1686/1598
Gálvez, G., & Block, D. (2024). La teoría de las situaciones didácticas, legado fundamental de Guy Brousseau a la educación matemática. Educación matemática, 36(1), 258-263.
Guzmán, A., Torres, G., Mendoza, Y., y De la Hoz, S. (2021). Transposición didáctica y la perspectiva crítica de Pablo Freire. Encuentros: Revista de Ciencias humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, (13), 168-176. https://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/132/148
Hernández, E (2023). Las Implicaciones del Enfoque Hermenéutico Interpretativo en Investigación Educativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 10561-10576. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/8069/12221
Mártir, A. (2024). Situaciones Didácticas Situadas: Un Ajuste Metodológico en La Resolución De Problemas Aditivos Con Alumnos De Segundo Grado De Primaria. [Tesis Doctoral] Universidad Autónoma de Zacatecas. http://148.217.50.3/jspui/handle/20.500.11845/3732
Meneses, V., & Reyes, A. (2024). Teoría de situaciones didácticas como apoyo a la comprensión matemática. Uno Sapiens Boletín Científico de la Escuela Preparatoria No. 1, 7(13), 21-26. https://repository.uaeh.edu.mx/revistas/index.php/prepa1/article/view/12655/11433
Merino, H. (2021). La conexión de experiencias subjetivas de aprendizaje dentro y fuera de la escuela como estrategia para personalizar el aprendizaje [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/673895/IMR_TESIS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ortega, C. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Praxis, 12(1), 135-144. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5907241
Peña, T. (2022). Etapas del análisis de la información documental. Revista Interamericana de Bibliotecología, 45(3), 1-7. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179072898004
Rico, J. (2021). Enseñanza Y Aprendizaje De La Matemática: Hacia Una Didáctica Sustentada En La Cotidianidad. TRANSCENDERE, 2 (3). http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/trascendere/article/view/9597
Rojas, W. (2022). La relevancia de la investigación cualitativa. Revista Studium Veritatis, 20(26), 79-97. https://studium.ucss.edu.pe/index.php/SV/article/view/353/395
Sánchez, A., Hernández, I., Salvador, C., & Aguilera, J. R. (2025). Enseñanza basada en preguntas y la transposición didáctica en el aprendizaje de las matemáticas. Revista de didáctica de las matemáticas, (119), 181-
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=10044039
Sánchez, N., Chuma, L., Coronel Guillen, R., & Molina Fernández, P. (2024). El aprendizaje en matemáticas desde la cotidianidad. Una perspectiva en la solución de los problemas para la vida. Revista Social Fronteriza, 4(4), https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/320
Sánchez, M., Fernández, M., y Díaz, J (2021). Técnicas e instrumentos de recolección de información: análisis y procesamiento realizado por el investigador cualitativo. Revista científica UISRAEL, 8(1), 107-121. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?pid=S2631-27862021000300107&script=sci_arttext
Santiago, S. (2023). Propuesta didáctica contextual en contribución al desarrollo del pensamiento matemático variacional, en niños de quinto de primaria [Tesis doctoral]. Universidad de la Salle Colombia. https://ciencia.lasalle.edu.co/server/api/core/bitstreams/e123f2f6-282a-4c78-9273-7617a8bd0efe/content
Simón, L. M. (2025). Transposición Didáctica en la enseñanza de Geometría Plana en primero básico del sector público. Los Pitagoricos , 1(1). https://revistalospitagoricos.com/index.php/home/article/view/3
Spinacci, P. (2021). ¿Para qué aprender? Construir sentido desde la transposición didáctica. Reflexión Académica en Diseño y comunicación, 51. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/rad/article/view/10636/18184
Wu, J. (2021). La transposición didáctica una base de las estrategias de enseñanza. ¿Es la transposición didáctica el origen de las buenas estrategias de enseñanza? Reflexión Académica en Diseño y Comunicación, 51. https://dspace.palermo.edu/ojs/index.php/rad/article/view/10638/18188
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
