Development of critical thinking based on reading comprehension basis of the teaching and learning process in lower secondary education
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4775Keywords:
critical thinking, reading comprehension, teaching and learning processAbstract
The article focuses on the study of the critical thinking necessary in reading comprehension as a fundamental basis in the teaching and learning process of lower secondary education students. It is based on the postulates of Vygotsky, Bruner, Woods and Ross, Morin. Navarra (2020). Methodologically, it is circumscribed as documentary research, under the qualitative approach, where theoretical references from digital and printed sources related to the critical thinking indispensable in reading comprehension in the teaching and learning process were collected and analyzed. All this in the search to facilitate the teaching and learning process in such a way that creative and innovative methodologies can be implemented for the development of critical thinking based on reading comprehension as the essential starting point to build solid critical thinking, for the development of the capacity to deeply understand what is read.
Downloads
References
Andueza, A. y Aguilera, N. (2018). Enseñar y aprender la coherencia textual: una propuesta didáctica a partir de la teoría de Michel Charolles". Didáctica. Lengua y Literatura, 30, 23 40. https://doi.org/10.5209/DIDA.61952.
Causado, R., Santos, B., & Calderón, I. (2015). Desarrollo del pensamiento crítico en el área de ciencias naturales en una Escuela de Segundaria. Facultad de Ciencias
Díaz-Barriga, F., y Hernández, G. (2010). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.
Escandon, J. (2018). Nivel de pensamiento crítico en la comprensión lectora en estudiantes del primer ciclo de la asignatura de Filosofía de la Universidad Nacional Federico Villarreal [Tesis de Maestría]. Universidad Nacional Federico Villarreal. http://repositorio.unfv.edu.pe/handle/ UNFV/2063
Freire, P. (1993). Pedagogía de la esperanza. Siglo XXI Editores. https://redclade.org/wp- content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la- Esperanza.pdf
Martínez-Díaz, E. S., Díaz, N., & Rodríguez, D. E. (2011). El andamiaje asistido en procesos de comprensión lectora en universitarios. Educación y educadores, 14(3), 531-556.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Bogotá. Imprenta Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Navarra, J. (2020). Aprendizaje transversal a partir del área de lengua y literatura. Innovación educativa, 30, Article 30. https://doi.org/10.15304/ie.30.7111
Programa para la Evaluación Internacional de Alumnos. (2024). Programa Internacional para la Evaluación de Estudiantes. INEE. https://www.inee.edu.mx/evaluaciones/pisa/
Regader, Bertand (2024) La teoría sociocultural de lev Vygotsky: Profundizamos en la influencia del entorno sociocultural en el desarrollo cognoscitivo de los niños. Psicología y Mente.
Rodríguez, A. (2018) Estrategia didáctica para el Proceso Enseñanza-Aprendizaje contextualizado de matemáticas discretas en Tecnologías de la Información. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas,14(19), 69-83. https://dialnet.uniroja.es/servlet/articulo?=8590367
Toulmin, S. (2003). Los usos de la argumentación. Traducción de Morras y Pineda. Barcelona. Ed. Península. 1ª ed. 2007.
Universidad Nacional de Colombia, 4(2), 17-42. Recuperado el 5 de Marzo de 2024, de https://revistas.unal.edu.co/index.php/rfc/article/viewFile/51437/54884
UNESCO. (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible: objetivos de aprendizaje. Francia. Obtenido de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423
UNESCO (2019). Estudio Regional Comparativo y Explicativo (ERCE 2019) https://www.unesco.org/es/articles/estudio-regional-comparativo-y-explicativo-erce-2019
UNESCO (2020). La Tolerancia: umbral de la paz, guía didáctica de educación para la paz, los derechos humanos y la democracia. Documento de programa https://unesdoc.unesco.org/search/N-EXPLORE-955a23b0-968e-4d3b-a2ca-
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
