The cultural activity as meaningful learning in the pedagogical processes of the venezuelan school
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4771Keywords:
cultural activity, meaningful learning, pedagogy, educationAbstract
With the purpose of generating new proposals aimed at improving and strengthening educational quality, this research work entitled Cultural Activity as Meaningful Learning in the Pedagogical Processes of the Venezuelan School is presented. The main objective of the study was to recognize traditional cultural heritage as a pedagogical practice in the formation of a citizenship aware of its identity. The research was based on the critical hermeneutic paradigm, according to Gadamer (1998, orig. 1969), where the understanding of language and the historical position of human beings imply a dialogue between the past and the present. The methodological approach was grounded in Max Van Manen’s hermeneutics in the educational field. The information was obtained from an intentional sample consisting of classroom teachers, cultural educators, and subject-matter experts, to whom various research techniques were applied, such as participant observation, unstructured interviews, and discussion groups. The results revealed the need to strengthen research and teacher training processes in the field of cultural pedagogy and to value the family as a creative source of identity values. The findings point toward a critical reflection on a reality linked to educational planning from the emerging perspective of cultural pedagogy as a transforming element and a builder of citizenship with its own personality and national identity.
Downloads
References
Arias, F.(2006). El Proyecto de investigación. Introducción a la metodología Científica. 5ta edición. Caracas: Editorial Episteme
Ayala C. R. (2008).La Metodología Fenomenológico-Hermenéutico de M. Van Manen en el campo educativo, posibilidades y experiencias. Revista de Investigación Educativa, Vol. 26, N0.2, España.
Rojas, B. (2010). Investigación Cualitativa, Fundamentos y praxis. Segunda edición. FEDEUPEL. Caracas.
Sobrevilla, D. (2006). Filosofía de la Cultura. Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. [Libro en línea]. https: www.file:///D:/Desktop/DOCTORADO%20EN%20EDUCACION/Filosofia-Cultura.pdf. [Consulta:2023, abril 30]
Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. sexta edición por McGRAW-HILL / INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V. [Libro en linea]: https://apiperiodico.jalisco.gob.mx/api/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/me todologia_de_la_investigacion_-_roberto_hernandez_sampieri.pdf [Consulta:2024,abril 17]
Fundación Bigott (1994). Manual para el docente de festividades tradicionales de Venezuela. Caracas. Editorial Arte.
Freire, P. (2005). Pedagogía del Oprimido. [Libro en Línea] file:///D:/Desktop/BIBLIOTECA%20VIRTUAL%20MARCANO/freire- pedagogía- del-oprimido.pdf. [Consulta:2024, octubre11]
Hernández Sampieri, R.(2014). Metodología de la investigación [libro en línea].6ª edición. Disponible: https://metodologiaecs.wordpress.com/.../libro- metodologia- [Consulta:2024,abril 18]
García, S.(2007). Aportes de Francisco Carreño al proceso musical venezolano. Caracas: Edición Miguel Ángel García e hijo, S.R.L.
Gadamer, H. (1998). Verdad y Método II. Ediciones Sigueme. [Libro en línea]:https://sonocreatica.org/wp-content/uploads/2021/02/Gadamer-Verdad-y- Metodo-II.pdf [Consulta:2024,abril,20]
Ministerio del Poder Popular para la Educación.(2016). Plan de masificación de las artes y la cultura por la paz. Dirección General de Cultura. Caracas.
Leal, J. (2012). La Autonomía del Sujeto Investigador y la Metodología de investigación [libro en línea]. 3ra edición. Disponible:https://es.slideshare.net/.../la-autonomia- del- sujetoinvestigador-y-la-metov[consulta:12/04/2018]
Liscano, J.(1998). Significación y Alcance de la Fiesta de la Tradición. Edición conmemorativa. Fundef. Colección de documentos para el acervo de la cultura popular. Caracas.
Recas, J. (2006). Hacia una hermenéutica Crítica. [Libro en línea]. file:///D:/Desktop/PROYECTO%20DE%20TESIS%20CORREGIDO%20OFICIAL/ BIBLIOTECA%20VIRTUAL%20MARCANO/5249.-Hacia-una-Hermeneutica-critica.-Gadamer-Habermas-Apel-%E2%80%A6-Recas.pdf. Editorial Biblioteca Nueva. Madrid, España. [Consulta:2024. Octubre21]
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
