Teacher training and artificial intelligence: towards inclusive education in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.56219/se.v25i2.4767Keywords:
teacher training, artificial intelligence and inclusive educationAbstract
Starting from the perspective of school as a diverse setting where human differences, such as learning difficulties, converge, and considering the current technological boom with the emergence of artificial intelligence, the purpose of this article was to present a theoretical review of the use of artificial intelligence in inclusive education from the perspective of addressing learning difficulties and the state of inclusive education policies in the Colombian context. The contributions of 30 theoretical references were consulted, including Fernández (2023); Martínez, González, and Morales (2023); Casillas, López, and Del Pilar Ortega (2024); Holmes et al. (2021); Marino (2023); Cabrera Loayza (2024); Camacho and Domich (2023); Uribe (2022); Gaona (2023), and other equally important authors who complete the theoretical references for this research. The methodology used was a documentary review. Among the findings, the capabilities and functionalities of smart tools were highlighted for adapting and adjusting to students' needs; the need for teacher training in technology; and the limitations of inclusive education policies in Colombia. In conclusion, artificial intelligence is recognized as a complementary and empowering element of teaching, provided that teacher training guarantees its effective, ethical, and responsible use. Furthermore, there is an urgent need to expand the concept of inclusion and strengthen policy implementation and effective support in the Colombian educational context.
Downloads
References
Amaya-Fernández, F. O., Velásquez, O. L. A., Vásquez, L. M. C., y Uribe, I. C. A. (2024). Metodología de formación docente: implementando la educación STEM en establecimientos educativos. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (90), 34-53. https://edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/3393/1261
Arana, C. (2021). Inteligencia Artificial Aplicada a la Educación: Logros, Tendencias y Perspectivas. INNOVA UNTREF. Revista Argentina De Ciencia Y Tecnología, 1(7). https://www.revistas.untref.edu.ar/index.php/innova/article/view/1107/917
Bustamante, R., y Camacho, A. (2024). Inteligencia artificial (IA) en las escuelas: una revisión sistemática (2019-2023). Enunciación, 29(1), 62-82. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S0122-63392024000100062&script=sci_arttext
Cabrera Loayza, K. V. (2024). Transformando la Educación Básica: Retos y Perspectivas de la Inteligencia Artificial. Revista Científica De Salud Y Desarrollo Humano, 5(2), 01–17. https://revistavitalia.org/index.php/vitalia/article/view/113/179
Caldeiro, G. (2024). Inteligencia Artificial Generativa y educación: hacia un nuevo paradigma. El Faro. Revista Digital de Docencia Universitaria, 1(1), 22-43. https://revistaelfaro.uflo.edu.ar/index.php/elfaro/article/view/15/4
Calderón, C. J. C., y Bajaña, R. S. M. (2024). El rol de la inteligencia artificial en la educación inclusiva: Oportunidades y retos para la enseñanza personalizada.: The role of artificial intelligence in inclusive education: Opportunities and challenges for personalized teaching. Revista Científica Multidisciplinar G-nerando, 5(2), ág-997. https://revista.gnerando.org/revista/index.php/RCMG/article/view/303
Camacho, G. C., y Domich, M. A. A. (2023). Política de inclusión educativa como fundamento del desarrollo humano en la educación, Colombia. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 1112-1133 https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/5386/8144
Caracas Mina, C. L., Salas Ocampo, L. V., López Mena, K. D., y Castillo Castillo, T. E. (2022). Entre la diferencia y la inclusión: Una revisión a los aportes metodológicos de la educación inclusiva en Colombia. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/2403/ENTRE_DIFERENCIA_INCLUSI%c3%93N_REVISI%c3%93N_APORTES_METODOLOGICOS.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Casillas González, A. C., López Hernández, C. A., y Del Pilar Ortega, R. D. (2024). Hacia un Aprendizaje Avanzado: La Integración de la Inteligencia Artificial en la Educación Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(4), 9702-9714. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/13126/18927
Chaparro, D. J., Ortega, I. D. M., y Bautista, C. E. S. (2024). Horizontes de la enseñanza y el actuar del maestro en época de la inteligencia artificial. Revista Prospectiva Científica, 20(20). https://revista.asoegresadosuptc.com/index.php/home/article/view/99/57
Delgado Reyes, A. C. (2023). Trastornos Específicos del Aprendizaje (TEAp) una aproximación al análisis cualitativo de los errores presentados en pruebas específicas. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/handle/20.500.12746/6272/Andres_Camilo_%20Delgado_%20Reyes_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fernández, M. (2023). La Inteligencia Artificial en Educación. Hacia un Futuro de Aprendizaje Inteligente. Primera edición. Escriba. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/926431.pdf
Galarza Ramírez, C. M., Vera Zapata, J. A., Acurio Acurio, M. P., y Vivero Quintero, C. E. (2024). Uso de tecnologías IA en la formación de estudiantes con necesidades especiales en entornos inclusivo. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(12), 184-209. http://scielo.sld.cu/pdf/sc/v17n12/2306-2495-sc-17-12-184.pdf
Gaona, A. E. H. (2023). Revisión sistemática: Educación inclusiva como macro concepto en el contexto colombiano. Revista Boletín Redipe, 12(5), 97-111. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1967/1954
García, E. J., Orenes-Martínez, N., & López-Fraile, L. A. (2024). Rueda de la Pedagogía para la Inteligencia Artificial: adaptación de la Rueda de Carrington. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 87-113. https://www.redalyc.org/journal/3314/331475280006/html/
Guanotuña Balladares, G. E., Sosa Caiza, N. E., Andino Córdova, A. A., Asimbaya Pilaguano, S. M., Zapata Achig, V. H., Obando Chalapu, J. G., y Ríos Morillo, A. J. (2024). Aplicaciones Prácticas de la Generativa en la Educación Inclusiva. Estudios Y Perspectivas Revista Científica Y Académica, 4(2), 1950–1967. https://delatorre.ai/wp-content/uploads/2024/07/32-APLICACIONESPRACTICASDELAIAGENERATIVAENLAEDUCACIONINCLUSIVA.pdf
Guerreiro-Santalla, S. (2023). Desarrollo de un plan de estudios de inteligencia artificial para la educación preuniversitaria en Europa. [Tesis doctoral, Universidad de la Coruña]. Repositorio Universidad de Coruña. https://ruc.udc.es/dspace/handle/2183/34544
Holmes, W., Hui, Z., Miao, F., y Ronghuai, H. (2021). Inteligencia artificial y educación: Guía para las personas a cargo de formular políticas. UNESCO Publishing. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379376
Izquierdo, L. H., y Ullastres, Á. M. (2021). Actitudes de los maestros ante la inclusión educativa en Colombia, Guatemala y España. Ciencia y Educación, 5(1), 7-24. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7839930
Marín, R. D. Z. (2023). Impacto de la inteligencia artificial en la educación inclusiva: Un estudio sobre la accesibilidad y la efectividad de herramientas de aprendizaje adaptativo para estudiantes con discapacidad. Revista Multidisciplinar Ciencia y Descubrimiento, 1(3). https://cienciaydescubrimiento.com/index.php/cyd/article/view/5/5
Martínez, R. L. I., Morales, J. L. C., y González, M. N. P. (2023). Inteligencia artificial en la educación. Revista Digital de Tecnologías Informáticas y Sistemas, 7(1), 100-106. https://redtis.org/index.php/Redtis/article/view/136/144
Martínez-Sarmiento, M. A. (2024). Percepción de los docentes de aula sobre la educación inclusiva desde una experiencia en Colombia [Classroom teachers’ perceptions of inclusive education from a Colombian experience]. Revista Multidisciplinaria Perspectivas Investigativas, 4(4), 38–59. https://rperspectivasinvestigativas.org/index.php/multidiscipinaria/article/view/227
Mercado Benítez, A. C. (2022). Practicas pedagógicas en el contexto de una educación inclusiva: una vía metodológica de interlocución social, para el reconocimiento de la diversidad. [Tesis doctoral, Universidad Simón Bolívar]. https://bonga.unisimon.edu.co/handle/20.500.12442/10852
Mora Rodríguez, M. de los Ángeles. (2024). Revitalizando la Educación Inclusiva: Aplicaciones de la Inteligencia Artificial para Mejorar el Acceso y la Equidad. Reincisol., 3(6), 1996–2014. https://www.reincisol.com/ojs/index.php/reincisol/article/view/297/603
Panadero, C. A. (2019). Las consecuencias sociales de las dificultades de aprendizaje en niños y adolescentes. Ehquidad: La Revista Internacional de Políticas de Bienestar y Trabajo Social, (11), 91-122. https://www.redalyc.org/pdf/6721/672174444004.pdf
Pérez Pérez , O. J., y González de Pirela , N. J. (2024). Formación Docente para el Uso de la Inteligencia Artificial. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 11772-11788. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/14594
Rangel Baca, A. (2023). Diagnóstico y atención temprana de las dificultades específicas de aprendizaje como medida de protección de las trayectorias escolares. Revista Intercontinental De Psicología Y Educación, 23(1), 101–122. https://psicologiayeducacion.uic.mx/index.php/1/article/view/21
Redondo, P. G. (2021). Evaluación e intervención sobre las inteligencias múltiples y las dificultades del aprendizaje en las primeras edades utilizando una herramienta digital (app). [Tesis doctoral, Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/60356/TD_PatriciaGarciaRedondo.pdf?sequence=1
Sánchez Molina, A. A., y Murillo Garza, A. (2021). Enfoques metodológicos en la investigación histórica: cuantitativa, cualitativa y comparativa. Debates por la Historia, 9(2), 147-181. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2594-29562021000200147#:~:text=Para%20Hurtado%20(2008)%20una%20revisi%C3%B3n,directamente%20con%20el%20tema%20establecido.
Trujillo, J. M. (2024). Inteligencia Artificial y la promesa de una Educación Inclusiva. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 20(1), 1-4. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/9676382.pdf
Uribe Ochoa, C. (2022). Agentes, procesos y factores configuradores de cuatro experiencias significativas en educación inclusiva con estudiantes con discapacidad en el departamento de Santander. [Tesis doctoral, Universidad La Salle]. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1086&context=doct_educacion_sociedad
Zurita, P. L. S., Mora, G. C. A., Castillo, O. S. C., y Madrid, S. D. P. C. (2024). Inteligencia Artificial y Educación Inclusiva: Herramienta para la Diversidad en el Aula. Revista Social Fronteriza, 4(2), e42215-e42215 https://www.revistasocialfronteriza.com/ojs/index.php/rev/article/view/215/373
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sinopsis Educativa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0.
