Psychosocial risk factors in the workplace of teachers: A systematic review
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3522Keywords:
Occupational risk, psychosocial factors, teacher's work, PRISMAAbstract
The study was based on highlighting the work of the teacher over time as an influential leader, who has the privilege of educating, thus preparing a model for the future. The objective of this research was to investigate the procedure of the research that in the last three years has been oriented to the psychosocial risk in teachers in general. Methodologically, a documentary review was carried out through the structuring of a flow chart, which allowed the information to be organized according to corresponding indicators. In the bibliometric analysis, the main research topics developed and produced in Spanish-speaking countries were described, between the years 2020 to 2023, described in Redalyc, Google Scholar and RefSeek. To conclude, the teaching profession has faced significant challenges and transformations, adapting to its changing roles and duties as described in each study reviewed.
References
Berruto, G, (1979). La semántica, Nueva Imagen, México.
Colina, C. (2002). El lenguaje de la red. Caracas: Universidad Catolica Andres Bello.
Castejón, H. (1997). Aproximación a la teoría de Watzlawick. Omnia, año 3, N°2. Universidad del Zulia.
Galán, C. (s/f). La teoría lingüística de Wilhelm Van Humboldt. Documento PDF.
Guzmán, G. (2018). Construccionismo social: qué es, ideas fundamentales y autores. https://psicologiaymente.com/social/construccionismo-social
Martínez, J. (2010). Sugerencias para el uso de Facebook (en la Red de Estudiantes Jesuitas interesados en la comunicación). http://www.flacsoandes.edu.ec/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_326.pdf
Menéndez, P. (2001). Mujer y ciberfeminismo: las nuevas tecnologías de la información. Artículo en línea. http://es.scribd.com/document/348321785/bibliografa-aelisabet.docx.
Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Losada, Buenos Aires.
Schaff, A. (1980). Introducción a la semántica. México: Fondo de Cultura Económica.
Slama, T. (1983). Relaciones interpersonales y estructuración del diálogo: la sintaxis dialogada. Anuario de psicología N°29. Universidad de Bucarest.
Rizo, M. (2011). Pensamiento Sistémico y Comunicación. La Teoría de la comunicación humana de Paul Watzlawick como obra organizadora del pensamiento sobre la dimensión interpersonal de la comunicación. N°75. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/964/1/Pensamiento%20sist%C3%A9mico%20y%20comunicacion.pdf?authuser=0
Todorov, T. (1991) Teorías del símbolo. Caracas: Monte Ávila Editores.
Yus, F. (2001). Ciberpragmática. Barcelona: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yanna Gabriela León Figuera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.