Psychosocial risk factors in the workplace of teachers: A systematic review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3522

Keywords:

Occupational risk, psychosocial factors, teacher's work, PRISMA

Abstract

The study was based on highlighting the work of the teacher over time as an influential leader, who has the privilege of educating, thus preparing a model for the future. The objective of this research was to investigate the procedure of the research that in the last three years has been oriented to the psychosocial risk in teachers in general. Methodologically, a documentary review was carried out through the structuring of a flow chart, which allowed the information to be organized according to corresponding indicators. In the bibliometric analysis, the main research topics developed and produced in Spanish-speaking countries were described, between the years 2020 to 2023, described in Redalyc, Google Scholar and RefSeek. To conclude, the teaching profession has faced significant challenges and transformations, adapting to its changing roles and duties as described in each study reviewed.

Author Biography

Abraham Morillo, Instituto Universitario Adventista de Venezuela. Nirgua – Yaracuy. Venezuela

Licenciado en Teología, Grriggs University. Ministro de culto, Seminario Teológico Adventista de Venezuela-SETAVEN. Diplomado en Docencia Universitaria del Instituto Universitario Adventista de Venezuela-IUNAV. Magister en Teología Pastoral con énfasis en Capellanía. Seminario Teológico Adventista de Interamerica-SETAI.

References

Berruto, G, (1979). La semántica, Nueva Imagen, México.

Colina, C. (2002). El lenguaje de la red. Caracas: Universidad Catolica Andres Bello.

Castejón, H. (1997). Aproximación a la teoría de Watzlawick. Omnia, año 3, N°2. Universidad del Zulia.

Galán, C. (s/f). La teoría lingüística de Wilhelm Van Humboldt. Documento PDF.

Guzmán, G. (2018). Construccionismo social: qué es, ideas fundamentales y autores. https://psicologiaymente.com/social/construccionismo-social

Martínez, J. (2010). Sugerencias para el uso de Facebook (en la Red de Estudiantes Jesuitas interesados en la comunicación). http://www.flacsoandes.edu.ec/comunicacion/aaa/imagenes/publicaciones/pub_326.pdf

Menéndez, P. (2001). Mujer y ciberfeminismo: las nuevas tecnologías de la información. Artículo en línea. http://es.scribd.com/document/348321785/bibliografa-aelisabet.docx.

Saussure, F. (1945). Curso de lingüística general. Losada, Buenos Aires.

Schaff, A. (1980). Introducción a la semántica. México: Fondo de Cultura Económica.

Slama, T. (1983). Relaciones interpersonales y estructuración del diálogo: la sintaxis dialogada. Anuario de psicología N°29. Universidad de Bucarest.

Rizo, M. (2011). Pensamiento Sistémico y Comunicación. La Teoría de la comunicación humana de Paul Watzlawick como obra organizadora del pensamiento sobre la dimensión interpersonal de la comunicación. N°75. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/964/1/Pensamiento%20sist%C3%A9mico%20y%20comunicacion.pdf?authuser=0

Todorov, T. (1991) Teorías del símbolo. Caracas: Monte Ávila Editores.

Yus, F. (2001). Ciberpragmática. Barcelona: Ariel.

Published

2025-02-27

How to Cite

Morillo, A. . (2025). Psychosocial risk factors in the workplace of teachers: A systematic review. DIALOGICA, 22(1), 114–130. https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3522