Reading in general middle education. A review of study trends
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v22i1.3431Keywords:
Reading, general secondary education, discursive literacy, study trendsAbstract
The purpose of this article is to analyze the trends and perspectives of research on reading in general secondary education. A systematic review of publications made between 2013 and 2023 was carried out. A total of 30 documents were reviewed. Six (6) research trends were established: (a) students as readers, (b) levels of reading skills and academic performance, (c) reading and ICT: attention to new realities, (d) teaching practices for reading development, (e) reading in disciplines or subjects, and (f) knowledge, conceptions or beliefs of teachers about reading. Likewise, gaps in knowledge were found regarding studies that address reading from a discursive literacy perspective, so there is no interest in associated concepts (discursive genres, discursive communities or rhetorical organization of texts), nor is the epistemic role of reading emphasized.
References
Artola, T., Sastre, S., Jiménez-Blanco, A. y Alvarado, J. (2021). Evaluación de las actitudes, motivación e intereses lectores en preadolescentes y adolescentes. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 19(55), 651-670. https://ojs.ual.es/ojs/index.php/EJREP/article/view/3923/5622
Avendaño de Barón, G.S. (2016). La lectura crítica en Educación Básica Secundaria y Media: la voz de los docentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (28), 207-232. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.4916
Avendaño, C. (2017). Motivación por la lectura: claves para entender su importancia a partir de una revisión conceptual. Revista Estudios Hemisféricos y Polares, 8(4), 1-19. https://www.revistaestudioshemisfericosypolares.cl/ojs/index.php/rehp/article/view/45
García Bacete, F. y Betoret, F. (2002). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 1(6), 24-36. http://reme.uji.es/
Benchimol, K. (2017). Lecturas y libros de texto: La lectura en las clases de Historia: diferentes modalidades y concepciones. Clío & Asociados, (20), 97–115. https://www.clio.fahce.unlp.edu.ar/article/view/Clion20a08
Brito Ramos, Y. (2022). La lectura crítica como método para el desarrollo de competencias en la comprensión de textos. Educare, 24(3), 244-264. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/educare/article/view/1358
Cadme-Galabay, T., García-Herrera, D.G., Cárdenas-Cordero, N.M. y Erazo-Álvarez. J.C. (2020). Comprensión lectora e innovación educativa: estrategias para mejorar la lectoescritura en los jóvenes del bachillerato. CIENCIAMATRIA. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 6(1). https://www.cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/337
Calvopiña, K.V. (2022). Estrategias lúdicas interactivas para el desarrollo de lectura crítica en los estudiantes de Bachillerato en la Unidad Educativa CEBI. [Trabajo de titulación previo a la obtención del Grado Académico de Magíster en Pedagogía de la Lengua y la Literatura Modalidad de Titulación: Proyecto de desarrollo, Universidad Técnica de Ambato].
Carlino, P. (2008). Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura. ¿Por qué es necesaria la alfabetización académica? En E. Narváez y S. Cádenas (Eds.), Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: Caminos posibles (pp.155-190). Universidad Autónoma de Occidente.
Cassany, D. (2003). Aproximaciones a la lectura crítica: teoría, ejemplos y reflexiones. Tarbiya: revista de investigación e innovación educativa del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, (32): 113–32. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7275
Cassany, D. (2006). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Castro Azuara, M. y Sánchez Camargo, M. (2020). Leer en las disciplinas: características genéricas y estrategias de lectura de textos especializados. En E. Ramírez (Ed.), La formación de lectores más allá del campo disciplinar (pp. 79-94). http://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/101
Castro Rodríguez, Y. (2022). Revisión sistemática sobre los semilleros de investigación universitarios como intervención formativa. Propósitos y Representaciones. Revista de Psicología Educativa, 10(2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-79992022000200001
Chamorro, S. (2020). Comprensión inferencial y rendimiento académico en estudiantes de 4° grado de educación secundaria en una IIEE de Lima. [Tesis de Maestría en Psicología, Universidad César Vallejo].
Contreras, L.C. (2009). Concepciones, creencias y conocimiento: referentes de la práctica profesional. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 1(1), 1-36. https://exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%201%20NUM%201/Doc%20RIECyT%201-1.pdf
Díaz, M., Echegoyen, Y., y Martín-Ezpeleta, A. (2022). Del lector ideal al mediador competente: Metacognición y hábitos lectores en la formación de docentes. Ocnos. Revista de estudios sobre lectura, 21(2). https://doi.org/10.18239/ocnos_2022.21.2.2967
Espinoza, M. y Rivadeneira, M. (2022). Desarrollo de la comprensión lectora en los estudiantes de primero de bachillerato de la Unidad Educativa ‘’JAMA”. Dom. Cien.,8(3), 994-1014.
Estienne, V. y Carlino, P. (2004). Leer en la universidad: enseñar y aprender una cultura nueva. Uni-Pluri/Versidad, 4 (3), 9-17. https://www.aacademica.org/paula.carlino/35.pdf
Farfán Castillo, C. P. (2023). Didáctica de la lectura en las asignaturas: resignificación de la comprensión crítica en educación media [Tesis doctoral, Universidad de La Salle. Facultad de Ciencias de la Educación. Doctorado en Educación y Sociedad]. https://ciencia.lasalle.edu.co/doct_educacion_sociedad/84
Farfán Castillo, C. y Gutiérrez-Ríos, M. (2022). Enseñar a leer en las asignaturas: revisión sistemática de la comprensión crítica en la Educación Media colombiana. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 9(18), 146-167. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/6418
Galán Gómez, J.P., Corredor Barbosa, J.C., López Contreras, V.M. y Soto Valderrama, S.V. (2020). Concepciones docentes: Reflexiones sobre la práctica en la enseñanza de la escritura. Enunciación, 25(2), 232-246. https://doi.org/10.14483/22486798.15422
Gil Rengifo, G. (2018). Estrategias metacognitivas y pensamiento crítico en estudiantes del cuarto grado de educación secundaria del Programa de Bachillerato Internacional del Colegio de Alto Rendimiento-Ucayali, 2018. [Tesis de posgrado, Escuela de Posgrado. Universidad César Vallejo].https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/33413/gil_rg.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gómez Bonilla, M. (2020). Análisis de la competencia lectora en la formación de estudiantes de bachillerato. Un estudio sobre los niveles de desarrollo logrados. Revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.601
González, Y. y Jiménez, J. (2023). Autopercepción de estudiantes de bachillerato como lectores y escritores. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2). https:// doi.org/10.18861/ cied.2023.14.2.3456
González, L. (2008). La lectura de la lectura: hábitos y políticas. En Millán, J.A. (Ed.). La lectura en España Informe 2008 Leer para aprender. Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Federación de Gremios de Editores de España, 2008 (pp. 137-152). http://www.lalectura.es/docs/informe2008.pdf
Gordillo, A. y Flórez, M. (2009) Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes. Revista Actualidades Pedagógicas, 53, 95-107. https://ap.lasalle.edu.co/article/view/452
Granados, D. C. y Londoño, D. A. (2020). La lectura crítica: una mirada desde el aula en una institución educativa de Tunja, Colombia. Lingüística y literatura, 78, 297-319. DOI: https://doi.org/10.7440/res64.2018.03
Hernández Ramírez, L. (2016). Desde la literacidad académica: Perspectivas, experiencias y retos. Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Jiménez, J. Y O’Shanahan, I. (2008). Enseñanza de la lectura: de la teoría y la investigación a la práctica educativa. Revista Iberoamericana de Educación, 45(5), 1-22. https://rieoei.org/rie/article/view/2032
Luna, J. y Rodríguez, C. (2019). Concepciones metodológicas que usan y conocen los docentes en lectura crítica. Revista UNIMAR, 37(1), 35-49. DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar37-1-art2
Ministerio del Poder Popular para la Educación de Venezuela (2017). https://www.mppe.gob.ve/
Mora, A. (2018). Las concepciones sobre el lenguaje y su relación con los procesos cognitivos superiores, en docentes de I Ciclo y II Ciclo de Educación General Básica de escuelas públicas urbanas de tres cantones de la provincia de San José, Costa Rica. Revista Educación, 42(1). DOI: https://dx.doi.org/10.15517/revedu.v42i1.19908
Mora, P. y Villanueva, J. (2019). Las prácticas docentes en la enseñanza de la lectura de textos literarios. Revista Cedotic, 4(2): Pedagogías y estrategias para la comprensión lectora en el escenario de las TIC. https://doi.org/10.15648/cedotic.2.2019.2287
Morales y Restrepo, (2010). Informe de investigación ¿para qué se lee y se escribe en la Facultad de Mercadeo. Comunicación y Artes del Politécnico. https://doi.org/10.11144/Javeriana.10554.1021
Morales, O.A. (2002). Actualización docente y cambios en las concepciones teóricas sobre el aprendizaje de la lectura y la escritura de docentes de educación básica. Educere, 6(19), 324-330. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35601911
Morales, R. y Bojacá, B. (2000). Relación entre concepciones sobre el lenguaje y la lengua escrita. Enunciación, 4(1), 109-118. DOI: https://doi.org/10.14483/22486798.2541
Muñoz, Á.E. y Ocaña, M. (2017). Uso de estrategias metacognitivas para la comprensión textual. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 223-244. doi: http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5865
Natale, L. y Stagnaro, D. (2018). La lectura y la escritura en las disciplinas: lineamientos para su enseñanza. UNGS.
Navarro, F. y Revel Chion, A. (2021). Escribir para aprender. Disciplinas y escritura en la escuela secundaria. https://wac.colostate.edu/docs/books/escribir/aprender.pdf
Neva, N. y Najar, O. (2019). Comprensión de la lectura crítica con el edublog Leanet. Revista Vínculos: Ciencia Tecnología y Sociedad, 16(2), 219-231. DOI: 10.14483/2322939X.15750
Nieto, D. (2018). Un recorrido por las concepciones docentes sobre la lectura. Seres y Saberes, (5), 7-12. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/1509/1395
Nin, M. C. y Leduc, S. M. (2013). Leer y comprender en las clases de Geografía. Geograficando, 9 (9). http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.6062/pr.6062.pdf
Palma, M. y Vera, L. (2022). Estrategia metodológica en el hábito de la lectura en el primer año de bachillerato. Pol. Con. (Edición núm. 71), 7(6), 804-824. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/4105/9620
Perella, M. (2017). La mejora del hábito lector a través de la tutoría entre iguales en 3 ESO y 1 de bachillerato. [Trabajo Fin de Máster, Universidad Internacional de la Rioja. Barcelona].
Randolph, J. (2009). Una guía para describir la literatura de disertación. Practical Assessment, Research & Evaluation,14, (13). https://es.scribd.com/document/714684903/A-Guide-to-Writing-the-Literature-Review-Randolph-2009-en-es
Reimers, F. y Jacobs, E. (2008). XXIII Semana Monográfica de la Educación La lectura en la sociedad de la información Leer (comprender y aprender) y escribir para comunicarse. Desafíos y oportunidades para los sistemas educativas. Fundación Santillana.
Reyes, A. (2009). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. RMIE, 14(40), 147-174. https://www.redalyc.org/pdf/140/14004008.pdf
Roni, C. y Carlino, P. (noviembre, 2014). Leer y escribir para aprender en la escuela secundaria. Una revisión bibliográfica. [Ponencia]. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología. Facultad de Psicología de la Univ. de Buenos Aires. https://www.aacademica.org/paula.carlino/221
Russi Velandia, A., Aguilar Samacá, J. y Forero Castro, N. (2019). Desarrollo de la competencia comunicativa mediada por las TIC. Educación y Ciencia, 23, 17- 35.
Sánchez Jiménez, D. (2016). Revisión crítica del concepto de género en el discurso escrito y su aplicación didáctica a la enseñanza de las lenguas con propósitos específicos. Estudios de Lingüística Aplicada, 34(64), 207–236. https://ela.enallt.unam.mx/index.php/ela/article/view/694
Sandoval Alvarado, D. A. y Zanotto, M. (2022). Desarrollo de la literacidad crítica, currículo y estrategias didácticas en secundaria. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (58), e1312. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-008
Sarango Jaramillo, C. G. (2020). Proyecto de lectura y escritura y su incidencia en los procesos de formación lectora en estudiantes de bachillerato. Revista Cognosis, 5(2), 103–108. https://doi.org/10.33936/cognosis.v5i2.1777
Silva Manrique, Y., Serrano Alvarado, F. y Medina Peña, N. (2019). La Lectura crítica mediada por las TIC en el contexto educativo. Educación y Ciencia, 22, 263-277. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/10051
Soldevilla, C. (2019). Los hábitos lectores en educación secundaria y bachillerato. [Trabajo final de máster, Universidad de la Laguna]. /https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/16990/Los%20habitos%20lectores%20en%20Educacion%20Secundaria%20y%20Bachillerato.pdf?sequence=1
Suárez, N., Jiménez, J., Rodríguez, C., O’Shanahan, I. y Guzmán, R. (2013). Las teorías sobre la enseñanza de la lectura desde una perspectiva socio-histórica. Revista de Psicología y Educación, 8(2), 171-186.
Tonani, J. y Chimenti, M. A. (2023). Enseñar a comprender textos en la escuela secundaria: una revisión sistemática. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2). https:// doi.org/10.18861/ cied.2023.14.2.3440
Vega, G. R. (2022). Lectura y educación: hábitos lectores en los centros de secundaria de Galicia. Innovación Educativa, (32). https://doi.org/10.15304/ie.32.8658
Zambrano, D. I. y Bravo, N.G. (2021). El hábito lector en el pensamiento analítico de estudiantes de bachillerato. Pol. Con. (Edición núm. 62), 6(9), 1285-1301. DOI: 10.23857/pc.v6i9.3110.
Zambrano, J.M. y Rivadeneira, M.P. (2023). La motivación hacia la lectura y la comprensión lectora en estudiantes de primero de bachillerato. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICA, 6/11) (Ed. Especial), 104-116. https://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/121
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Zuleima López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.