TUTORIAL TRAINING FROM THE DEVELOPMENT OF RESEARCH SKILLS AND COMPARATIVE METHODOLOGY IN LATIN AMERICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3312

Keywords:

Investigative skills, tutorial training, digital skills, comparative methodology

Abstract

Tutorial training in Latin America is carried out in various ways. The purpose of this research is to generate a theoretical approach to tutorial training from the development of investigative skills and comparative methodology in Latin America. This research has Lakatos (1983) and Chevallard (1998) as essential theoretical references. The research was developed from the heuristic method with the application of semi-structured interviews and the survey from the measurement of investigative competencies in the tutor-student-seminar teacher generating triads. The process of deconstruction, construction, de-comprehension, understanding, relationship and contrast of the information is based on the benefits of the technologies in its SPSS and Atlas Ti software, in such a way that the systematization and the networks that are interwoven allowed us to draw the tutorial training in Latin America from the development of investigative skills as a synapse between foreign knowledge and generated knowledge.

Author Biography

Maroslee Díaz Guillen, Universidad Pedagógica Experimental Libertador-IPMAR

Profesora de Biología. Diplomado en Metodología de la Investigación (UPEL-Maracay), Investigación Emergente (UBA-Venezuela). Especialista en TIC para la Educación (UNESR). Magister en Gerencia Educacional. Doctora en Educación. Posdoctorado en Investigación de la Formación Tutorial (UPEL-Maracay). Cursante de Posdoctorado en Neurociencias y el Paradigma Transpersonal en la Espiritualidad del Ser (UNEY-Venezuela). Ganadora Concurso de Oposición 2024 en Neurociencias y Educación. Docente de Pregrado en Programa de Educación Preescolar y en Doctorado en Educación (UPEL-Maracay). Docente de Postgrado (UNPHU-República Dominicana). Investigadora, ponente, autora de artículos, tutora y jurado de tesis. Especialista en Ciencia de Datos SPSS y Atlas Ti. CEO de Investigación Online Consultoría y Asesoría Integral, C.A.  

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Published

2024-12-16

How to Cite

Díaz Guillen, M. . (2024). TUTORIAL TRAINING FROM THE DEVELOPMENT OF RESEARCH SKILLS AND COMPARATIVE METHODOLOGY IN LATIN AMERICA. DIALOGICA, 21(4), 109–125. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i4.3312