RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE LEARNING OF NEGATIVE INTEGERS NUMBERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2774

Keywords:

Problem solving, negative integers, pedagogical tasks

Abstract

This research has the purpose of building a theoretical body regarding the learning process of negative integers through the resolution of mathematical problems in students at the secondary education level. The theory of didactic situations and didactic transposition will be used as a framework of reference. The research was developed from a qualitative approach using phenomenological and hermeneutic methods, in order to pay attention to the personal and experiential aspects of those who participate in the educational process contemplated therein. Among the results, it is expected to obtain the detail of the process that must be followed with the resolution of problems so that the learning of negative integers occurs, also to determine the perception that students have regarding the learning of negative integers, as well as such as the abilities or skills that they will show when they learn.

Author Biography

John Manuel Ruz Castro , Institución Educativa Técnica Industrial y Comercial de Soledad Atlántico

Nacido en Barranquilla, Colombia el 30 de abril de 1977, es Ingeniero Industrial de la Universidad Autónoma del Caribe egresado el 20 de diciembre del 2001, el 13 de octubre del 2006 obtiene título de Especialista en Mercadeo de la Universidad Autónoma del Caribe, el 18 de marzo del 2016 obtiene título de Magíster en Educación de la Universidad Autónoma del Caribe, se desempeñó como docente de mercadeo en el Politécnico de la Costa Atlántica desde el segundo semestre del año 2009 hasta el año 2015. Fue nombrado en propiedad en el magisterio como docente de aula en el área de matemática desde el 01 de junio del 2010 después de ganar un concurso de méritos dirigido por la CNSC, desde la fecha de nombramiento ha trabajado como docente de matemática en la Institución Educativa Técnica Industrial y Comercial de Soledad.

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Published

2024-06-06

How to Cite

Ruz Castro , J. M. . (2024). RESOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS IN THE LEARNING OF NEGATIVE INTEGERS NUMBERS. DIALOGICA, 21(3), 39–56. https://doi.org/10.56219/dialgica.v21i3.2774