THE INCLUSIVE SOCIO-EMOTIONAL LANGUAGE ONTOLOGY A REFLEXIVE PRAXIS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v19i1.2035Keywords:
education, stress, genderAbstract
From the ontology of language, a series of characteristics of the social sciences are shown that facilitate the contrast with social reality, as well as certain features of language that define it. A position is taken on a subject that generates controversy in the social field. It is expressed through the pedagogical Praxis, which illustrates the structure of the conceptual scheme, the basic mechanisms, essential for its dictionaries, and any person, to manage their criteria in the face of what has been discussed in this research. The study is based on a post-positivist paradigm, with a qualitative documentary-argumentative approach, and is supported by a literature review. It is concluded that teachers are a source of learning acquisition for their students, whose language must be adapted to their individuality, respecting their rhythm, emotions and posture in the face of the different situations that are present in the society we live in these times of change.
References
Asociación Americana de Psicología. (2013). Orientación sexual y identidad de género. https://www.apa.org/topics/lgbtq/sexual
Botha, M., & Frost, D. M. (2020). Extending the minority stress model to understand mental health problems experienced by the autistic population. Society and mental health, 10(1), 20-34. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/2156869318804297
Bravo, P. C. (2007). La construcción de la identidad de género: enfoques teóricos para fundamentar la investigación e intervención educativa. Revista de investigación educativa, 25(1), 151-166. https://revistas.um.es/rie/article/view/96661/92871
Definición de Ontología. https://www.definicionabc.com › general › Ontología.
Diccionario Básico Escolar Larousse. (1987). Larousse.
Discapacidad - Ministerio de Salud y Protección Social https://www.minsalud.gov.co › Discapacidad › Paginas
El estrés y su salud: MedlinePlus enciclopedia médica https://medlineplus.gov › ... › Enciclopedia médica.
Estrés y burn out. Definición y prevención | Offarm – Elsevier https://www.elsevier.es › es-revista-offarm-4-articulo-es.
Arriarán-Cuéllar, S. (2014). Filosofía y praxis educativa según Adolfo Sánchez Vázquez. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2007287214719584
Fraisse, G. (2003). Del sexo al género: los equívocos de un concepto. Universitat de València. https://books.google.es/books?hl=es&lr=&id=WsEnD2UyIgwC&oi=fnd&pg=PA7&dq=sexo&ots=st9ne675KX&sig=W8kCaN5mhxSxR3o7-FeZEtl5fcQ#v=onepage&q=sexo&f=false
Lund, E. M. (2021). Examining the potential applicability of the minority stress model for explaining suicidality in individuals with disabilities. Rehabilitation psychology, 66(2), 183. https://psycnet.apa.org/record/2021-46342-001
Meyer, I. H., & Frost, D. M. (2013). Minority stress and the health of sexual minorities. In C. J. Patterson & A. R. D'Augelli (Eds.), Handbook of psychology and sexual orientation (pp. 252–266). Oxford University Press. https://psycnet.apa.org/record/2012-32754-018
Moreno Córdoba, M. A. (2021). Dignidad humana y reconocimiento. Una propuesta en torno a la vida y la muerte para la comunidad neurodiversa.
Organización de las Naciones Unidas. (2022). Acabar con las "terapias de conversión", la lucha de un experto en derechos humanos. https://news.un.org/es/story/2022/02/1504082
Organización Mundial de la Salud. (2018). La salud sexual y su relación con la salud reproductiva: un enfoque operativo. https://www.who.int/es/publications/i/item/978924151288
Pérez Porto, J. y Gardey, A. (17 de noviembre de 2009). Definición de ontología - Qué es, Significado y Concepto. Definiciones. Recuperado el 11 de enero de 2023 de https://definicion.de/ontologia/
Platero, R. (2014). Metáforas y articulaciones para una pedagogía crítica sobre la interseccionalidad. Quaderns de Psicologia, 16(1), 55-72. https://quadernsdepsicologia.cat/article/view/v16-n1-platero/1219-pdf-es
Radi, B., Bianchini, A., & Mastroleo, I. (2022). Cisnormatividad, un compromiso dañino en el diseño de las investigaciones en salud humana. Sexualidad, Salud y Sociedad (Rio de Janeiro). https://www.scielo.br/j/sess/a/KdJPGP3S3HdMGZcnKn7YTbb/?format=pdf&lang=es
Romañach, J., & Lobato, M. (2005). Diversidad funcional, nuevo término para la lucha por la dignidad en la diversidad del ser humano. Foro de vida independiente, 5, 1-8. http://centrodocumentaciondown.com/uploads/documentos/1dcb1a899435d2b2806acdf5dbcf17aa941abd8d.pdf
Sacris – Tan 1998 https://www.milenio.com/opinion/alfonso-torres-hernandez/apuntes-pedagogicos/la-practica-educativa
Sangster Jokić, C., & Bartolac, A. (2018). The stress experience and mental health among persons with physical disabilities: A minority stress perspective. Socijalna psihijatrija, 46(1), 26-57. https://hrcak.srce.hr/clanak/295345
Weir, E., Allison, C., & Baron‐Cohen, S. (2021). The sexual health, orientation, and activity of autistic adolescents and adults. Autism Research, 14(11), 2342-2354. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aur.2604