THE RESILIENCE IN THE ACADEMIC PERFORMANCE OF PRIMARY EDUCATION STUDENTS

Authors

  • María Luisa Mora Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1533

Keywords:

Resilience, academic performance, students, primary education

Abstract

The present study was carried out with the purpose of Analyzing the resilience in the academic performance of the students in the Bolivarian School Media Jornada Venezuela Parroquia Concepción Municipality Iribarren Barquisimeto State Lara. Regarding the methodology, it is part of a descriptive field research, under a non-experimental design. In relation to the population, it was made up of forty (40) students, to whom a questionnaire structured in thirty-two (32) items was applied, with several response alternatives, (Always, Almost always, Sometimes, few times and Never) whose validity was determined through expert judgment, giving a reliability of 0.86 using Cronbach's Alpha scale. This study concludes that a majority of students rarely and never present resilient characteristics and behaviors, thus weakening school performance; for this reason, it was recommended to promote the development of strengths in students, to face adversity.

Author Biography

María Luisa Mora, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL)

Licenciada en Educación mención Educación Integral, egresada de la Universidad  Nacional Abierta, con Diplomado en Investigación y Formación de Tutores del Centro de Investigaciones Psiquiátricas Psicológicas y Sexológicas de Venezuela, Magister Scientiarum en Orientación de la Conducta; egresada del CIPPSV, Doctorado en Ciencias de la Educación, actualmente, en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador “Rafael Escobar Lara”, Cargos que desempeñados: docente de aula en Educación Primaria, Coordinadora Académica de la escuela Bolivariana Media Jornada Venezuela, Docente programa de Maestría UPEL San Felipe.

References

Comellas, M. (2001). Los hábitos de autonomía. Proceso de adquisición. Barcelona: Ceac.

Corey, G. (2001). Theory and Practice of counseling and psychotherapy (6th ed.). Belmont, Ca: Wadsworth/Thomson learning.

Cyrulnyk, B. (2007). La Maravilla del Dolor. Barcelona: Granica.

Dobles, Zúñiga y García (1998). El paradigma positivista y la concepción dialéctica del conocimiento. [Documento en línea]. Disponible: http://www.cidse.itcr.ac.cr/revistamate/ContribucionesV4n22003/meza/pag1.html [Consulta 2011, Marzo 28].

Florenzano, U. (2006). El adolescente y sus conductas de riesgo. Santiago, Chile: Universidad Católica.

Fores, A. (2008). La resiliencia. Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma.

Grotberg, E. (2007). Resiliencia en el mundo de hoy. España: Gedisa.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4a. ed.). México: Mc Graw Hill.

Kottliarenco, M. (2008). Resiliencia, construyendo en adversidad. Santiago: Ceanim.

Landau, E. (2005). El vivir creativo. Barcelona: Herder.

Melillo, A. (2005). Resiliencia: Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.

Moreno, J. (2003). Predicción de la motivación auto determinada según las estrategias para mantener la disciplina y la orientación motivacional en estudiantes adolescentes. Universidad de Salamanca. España.

Munist, M. (2007). Conceptos generales de resiliencia aplicados a adolescentes y jóvenes. Buenos Aires: Paidós.

Pozo, J. (2000). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana.

Rutter, J. (2002). Psicología clínica. México: UTEHA.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vice-rectorado de Investigación y Postgrado. (2010). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: FEDUPEL.

Published

2021-09-01

How to Cite

Mora, M. L. (2021). THE RESILIENCE IN THE ACADEMIC PERFORMANCE OF PRIMARY EDUCATION STUDENTS. DIALOGICA, 18(1), 116–136. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1533