THE RESILIENCE IN THE ACADEMIC PERFORMANCE OF PRIMARY EDUCATION STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1533Keywords:
Resilience, academic performance, students, primary educationAbstract
The present study was carried out with the purpose of Analyzing the resilience in the academic performance of the students in the Bolivarian School Media Jornada Venezuela Parroquia Concepción Municipality Iribarren Barquisimeto State Lara. Regarding the methodology, it is part of a descriptive field research, under a non-experimental design. In relation to the population, it was made up of forty (40) students, to whom a questionnaire structured in thirty-two (32) items was applied, with several response alternatives, (Always, Almost always, Sometimes, few times and Never) whose validity was determined through expert judgment, giving a reliability of 0.86 using Cronbach's Alpha scale. This study concludes that a majority of students rarely and never present resilient characteristics and behaviors, thus weakening school performance; for this reason, it was recommended to promote the development of strengths in students, to face adversity.
References
Comellas, M. (2001). Los hábitos de autonomía. Proceso de adquisición. Barcelona: Ceac.
Corey, G. (2001). Theory and Practice of counseling and psychotherapy (6th ed.). Belmont, Ca: Wadsworth/Thomson learning.
Cyrulnyk, B. (2007). La Maravilla del Dolor. Barcelona: Granica.
Dobles, Zúñiga y García (1998). El paradigma positivista y la concepción dialéctica del conocimiento. [Documento en línea]. Disponible: http://www.cidse.itcr.ac.cr/revistamate/ContribucionesV4n22003/meza/pag1.html [Consulta 2011, Marzo 28].
Florenzano, U. (2006). El adolescente y sus conductas de riesgo. Santiago, Chile: Universidad Católica.
Fores, A. (2008). La resiliencia. Crecer desde la adversidad. Barcelona: Plataforma.
Grotberg, E. (2007). Resiliencia en el mundo de hoy. España: Gedisa.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación (4a. ed.). México: Mc Graw Hill.
Kottliarenco, M. (2008). Resiliencia, construyendo en adversidad. Santiago: Ceanim.
Landau, E. (2005). El vivir creativo. Barcelona: Herder.
Melillo, A. (2005). Resiliencia: Descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.
Moreno, J. (2003). Predicción de la motivación auto determinada según las estrategias para mantener la disciplina y la orientación motivacional en estudiantes adolescentes. Universidad de Salamanca. España.
Munist, M. (2007). Conceptos generales de resiliencia aplicados a adolescentes y jóvenes. Buenos Aires: Paidós.
Pozo, J. (2000). El aprendizaje estratégico. Madrid: Santillana.
Rutter, J. (2002). Psicología clínica. México: UTEHA.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vice-rectorado de Investigación y Postgrado. (2010). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: FEDUPEL.