REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF THE UNIVERSITY TEACHING TALENT

Authors

  • Morely Yudith Flores Universidad Pedagógica Experimental Libertador

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1531

Keywords:

Teaching Talent, Talent Management, Hermeneutics

Abstract

The objective of this scientific article is to display reflections regarding the epistemological possibilities in a tendency to the possible investigation of the theoretical construct on teaching talent, in the perception of the university teaching professional about himself and from the management in the school of human relations, proposing a brief hermeneutical analysis of the preliminary opinion according to the postmodern paradigmatic dimensions expressed by the teachers themselves as subjects of the investigation in contrast to documentary elements of interest in relation to the subject. Consequently, the use of a hermeneutical methodology accompanied by the Atlas tool was estimated. Ti Ver 7.0 on the essential aspects that make possible the cohesion of two topics of interest such as talent and teaching management in the university space. The reflections raised as dimensional findings in the ontological, epistemic, axiological and construct aspects gave rise to a subsequent doctoral study.

Author Biography

Morely Yudith Flores, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctorando y Docente Universitario en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

References

Alles, M., (2018). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Montevideo, 2005, pp. 58-114.

Bernabé, I. (2019). Cómo transformar el talento individual en alta competencia. Disponible: www.rrhhdigital.com › editorial ›

Cañibano, C. (2009). El capital humano: factor de competitividad, innovación y crecimiento [Documento en línea]. Disponible: http://www.navarra.es/NR/rdonlyres/D696EFD2-6AAA-4EF1-B414-E3A27109EA67/79785/14carolinacaibano.pdf>. [Consulta: 2012, noviembre 20].

Castellanos, M. E. (2001). El Talento Humano para la Reconstrucción del País. Memorias Discurso Vice-Ministra de Educación de Venezuela, en Encuentro Educación Superior Caracas. Maracaibo (Venezuela), Universidad del Zulia, 2001, pp. 1–8. Disponible: http://150.187.178.3/cgi-win/be_alex.exe?Acceso=T011000007043/17&Nombrebd=CIDIPB>. [Consulta: 2008, noviembre 15].

Castillo, L. (2019). Entrevista realizada vía Skype, Institución Universidad de Carabobo, Valencia, Venezuela.

Chiavenato, L. (2019). Gestión del Talento humano-Dh Educación. Disponible: www.Dheducacion.Com

Gadamer, H. (2005). Verdad y Método (10a. ed.). Salamanca, España: Sígueme.

García, Á. (2002). Globalización: Una aclaración conceptual. Ingenierías [Revista en línea], 5, 2. pp. 113 -120.

Gardner, (2001); Horn & Cattell, (1966); Ramos Ford & Gardner (1997). Art, mind and brain. A cognitive approach to creativity. New York: Basic Books

Gary; (2006), Cervantes; Cubeiro; (2007), Bolton; 1970. Capital Humano o Talento Humano. Disponible: www efectus. com

González, C., (2012). El recurso humano en la calidad y competitividad [Documento en línea], Disponible: http://www.sld.cu/galerias/doc/sitios/.../las_personas_y_competitividad_1.d.

Herrera, S. & Tobón, S. (2017). El director escolar desde el enfoque socioformativo. Estudio documental mediante la cartografía conceptual. Revista de Pedagogía [Revista en línea], 38 (102).

Herrera, S. (2018). La gestión del talento humano desde la dirección escolar. III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano. Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México. Disponible: www.cife.edu.mx.

Jericó, P. (2018). El talento requiere de capacidades conjuntamente con compromiso acción, los tres al mismo tiempo.

López, Á, (2008). Capital humano, práctica de gestión y agilidad empresarial: ¿están relacionadas? Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa [Revista en línea]. 17, 2. Disponible: http://www.dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2725334.pdf.

López, F. (2002) Prospectiva y Perspectivas de la Globalización. Tendencias, Diagnósticos y Propuestas [Revista en línea], Salamanca (España), Universidad de Salamanca. Disponible: http://rimd.reduaz.mx/coleccion_desarrollo_migracion/americalat/Americalat_capII_perspectiva.pdf. [Consulta: 2008, octubre 15].

Martínez, M. (2004). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México: Trillas.

Mejía, A.; Montoya, A. (2010). Capacitación Integral del Talento Humano por competencias, orientada hacia la innovación tecnológica y el mejoramiento productivo. Cali (Colombia), Universidad San Buenaventura.

Mertens, L., (2008). Aprendizaje organizacional, innovación y mejoramiento productivo. Co-factores para la gestión exitosa de la competitividad en organizaciones inteligentes, en I Seminario Internacional Sistemas avanzados de gestión. Organizaciones inteligentes Cali (Colombia).

Palma, P. (2 014). Arbitraje en la Fuga de Capitales Financieros y en la fuga de Talentos Venezuela. Pp. 89-110

Peón, (2004). La creatividad y su desarrollo: Una aproximación disposicional. En Beltrán, Bermejo, Prieto y Vence. (1993). Intervención Psicopedagógica. Madrid: Pirámide

Pérez R. (2018). Evaluación actual en educación superior. Un estudio de caso. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México.

Requena, J., Vargas D. y Caputo, C. (2016). Género en la ciencia venezolana: Desvanecimiento de la Brecha. Interciencia [Revista en línea], 41. 162-170.

Rodríguez, A. (2007). Capacitación y desarrollo de recursos humanos [Documento en línea], 2007. Disponible: http://www.oocities.org/es/avrrinf/grh/trabajo3/trabajo3.htm. [Consulta: 2012, noviembre 20].

Salazar-Gómez, E. (2018). Validez de constructo y confiabilidad de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde el enfoque socioformativo. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México.

Sanz, I., Sáinz, J., & Capilla, A. (2020). Efectos de la crisis del coronavirus en la educación. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI)

Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Universidad de Antioquia.

Tobón, S. (2018). Desarrollo del pensamiento complejo.

Vargas, F. (2002). Competencias en la formación y competencias en la gestión del talento humano: Convergencias y desafíos. Montevideo, CINTERFOR - Centro de investigación para el trabajo y la formación OIT. pp. 2–19.

Villareal, R., De Villareal, R. y Cecic. (2003). Centro de Capital Intelectual y Competitividad. Novedades CECIC. Ciudad de México, Universidad Autónoma de México.

Published

2021-09-01

How to Cite

Flores, M. Y. (2021). REFLECTIONS ON THE CONSTRUCTION OF THE UNIVERSITY TEACHING TALENT. DIALOGICA, 18(1), 86–101. https://doi.org/10.56219/dialgica.v18i1.1531