PEDAGOGICAL TRENDS AND CURRICULUM, WAYS TO HARMONIZE CURRICULUM TRANSFORMATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i2.1524Keywords:
pedagogy, curriculum, teacher training, curricular harmonizationAbstract
The research refers to pedagogical trends, as emerging ideas of contemporary curricular dynamics, reconfigured from the curricular transformation of the teacher training study plans, supported by the base document 2011, at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), with the intention of achieving curricular harmonization and the conceived claim of internationalization in the global context of the 21st century. The initial elements of the diagnosis are found in the 2005 curriculum evaluation document, which gave way to modernization in 2006. Its purpose was to elucidate the pedagogical trends and the curriculum as a way to harmonize the curricular transformation at UPEL. Participatory action research was estimated. Ethical criteria, levels of responsibility and challenges were generated that force us to rethink pedagogical knowledge, in the context of the training of professional citizens and researchers in teaching and related areas.
References
Abbagnano, N. y Visalberghi A. (1975). Historia de la Pedagogía. México: Fondo de Cultura Económica.
Becerra, A. (2004). Thesaurus Curricular Universitario, sin publicar. Caracas.
Brubacher, J. (2000). Cómo ser un Docente Reflexivo. La Construcción de una Cultura de la Indagación en las Escuela. Editorial Gedisa. Biblioteca de Educación. España.
Buxarrais, M. (2000) La formación del profesorado en educación en valores, propuesta y materiales. Barcelona, España: editorial Desclée de Brouwer S.A.
Carrillo, N. (2010). Enseñanza de la investigación educativa en la formación docente. Tesis de doctorado no publicada, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio.
Calzadilla, R. (2002). Ética y autonomía universitaria. Sapiens. Revista universitaria de investigación, 3(2).
Contreras, D. (1999). El sentido educativo de la investigación. Desarrollo profesional del docente: política, investigación y práctica. España: ediciones Akal.
De la Torre, S. y Barrios, Ó. (2000). Estrategias didácticas innovadoras. Recursos para la formación y el cambio. España: ediciones Octaedro.
De la Torre, S. (2000). Tres ideas en acciones: innovación, formación, investigación. España: ediciones Octaedro.
De Zubiría, J. (2006). Las competencias argumentativas. Una visión desde la escuela. Colombia: cooperativa, Magisterio.
Díaz, V. (2004). Currículum, investigación y enseñanza en la formación docente. Caracas, Venezuela: FONDEIN, Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Díaz, V., Carrillo, N., y Ramírez, R. (2015). Formación de investigadores. Revista Paramillo. San Cristóbal: UCAT.
Escudero, J. (2002). La reforma de la reforma. ¿Qué calidad para quiénes? Barcelona, España: Ariel.
Elliott, J. (1995). El Papel del profesorado en el desarrollo curricular: una cuestión irresuelta en los intentos ingleses de reforma curricular. Volver a pensar la educación (Vol. II). Prácticas y discursos educativos. Madrid, España: Morata.
Fernández, B. (2005). Modelo teórico para el desarrollo de la dimensión ética en la formación docente. Tesis de doctorado no publicada. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Caracas.
Fernández, B. (2007). Sistematización de la investigación y su impacto en el currículo de formación docente. Vía para la integración en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Instituto Pedagógico de Caracas. (Ponencia). Cumaná. Semana aniversario del Departamento de Curriculum y Administración. Universidad de Oriente.
Fernández, B. (2008). Papel de la Pedagogía en el Currículo. Curso: Destrezas para la enseñanza efectiva, basada en la microenseñanza. Instituto de Altos Estudios Diplomáticos.
Fernández, B. (2010). Centro de convivencia ciudadana. La nueva forma de ver la Escuela. A refundar la escuela. Santiago de Chile: Olejnik.
Guzmán, N. (2004). La crisis de la modernidad seguido de Hegel y la modernidad. Caracas, Venezuela: instituto municipal de publicaciones, Alcaldía de Caracas.
Guzmán, N. (2004). Ensayos de Sociología, Filosofía y Literatura. Caracas, Venezuela: instituto municipal de publicaciones, Alcaldía de Caracas.
Izarra, D., Carrillo, N. y Ramírez, R. (2011). Actitud hacia el aprendizaje de la investigación. Revista de Evaluación &Investigación. Edición N° 2 del año 5. ULA. Táchira.
Marina, J. A. (2000). Crónicas de la ultramodernidad. Barcelona: Anagrama.
Martínez, M. (2000, octubre). Educación y valores democráticos. Ponencia presentada en el Foro iberoamericano sobre educación en valores. Montevideo, Uruguay.
Martínez, J., Tobón, S., Romero, A. (2017). Problemáticas relacionadas con la acreditación de la calidad de la educación superior en América Latina. Innovación educativa, 17(73), 79-96. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-26732017 000100079&lng=es&tlng=es.
Moore, T. (1994). Introducción a la filosofía de la educación. México: Trillas.
Polo, M. (2006). Tendencias curriculares. Ponencia. Reunión de la Comisión Nacional de Currículo. Universidad Central de Venezuela.
Ramírez, R. (2007). Núcleo de Investigación “Georgina Calderón”. Génesis. San Cristóbal, Táchira: UPEL- FONDEIN.
Ramírez, R. (2009). La cultura investigativa en las funciones universitarias. Experiencia del Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, Núcleo académico Táchira. Trabajo de ascenso no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Núcleo Táchira. Recuperado de: https:www.academia.edu/26232520/Cultura Investigativa
Ramírez, R. (2013). El pensamiento reflexivo en educación. En D. Izarra y R. Ramírez (Comps.), Docente, enseñanza y escuela. (pp. 21-37). Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Ramírez, R. (2014). Modelo constructivista e investigativo de Porlán en la formación inicial de investigadores en el pregrado. I Congreso de Red Académico Investigativa, Región los Andes. Mérida: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
Ramírez, R. (2017). Desafíos y problemáticas: espacios universitarios, formación inicial del docente investigador y desarrollo de la cultura investigativa. XV Jornada de Investigación Educativa. San Cristóbal. Disponible: http://ciegc.org.ve/2015/desafios-y-problematicas-espacios-universitariosformacion-inicial-del-docente-investigador-y-desarrollo-de-la-cultura-investigativa/
Restrepo, L. (2010). El derecho a la ternura. Edición digital. Bogotá. Disponible: https://www.uv.mx/veracruz/cosustentaver/files/2015/09/6.-Restrepo-L.-C.-2010_El-derecho-a-la-ternura.pdf.
Tejada, José. (2000). Perfil docente y modelo de formación. Montevideo, Uruguay: Fondo iberoamericano sobre educación en valores.
Tunnerman, Cabero y Flores. (2002). V reunión de currículo. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
Tomlinson, C. (2001). El aula diversificada. Dar respuestas a las necesidades de todos los estudiantes. Biblioteca Latinoamericana, Nº 9. España: Octaedro.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. (1999). Diseño curricular documento base. Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. Comisión de Currículo de Pregrado. (2002). Evaluación curricular de UPEL: lineamientos generales. Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia (2003). El proceso de evaluación curricular de la UPEL. Informe que se presenta ante el Consejo Universitario, 18 de Junio de 2003. Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. (2005). I Encuentro Nacional UPEL – Ministerio de Educación y Deportes. Informe que se presenta ante el Consejo Universitario. Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Dirección General de Planificación y Desarrollo. (2005). Informe de evaluación institucional (2001-2004). Caracas: Autor
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. (2006). Proyecto de transformación y modernización del currículo para la formación docente de pregrado en la UPEL. Informe que se presenta ante el Consejo Universitario. Caracas: Autor
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia (2011). Documento Base del Currículo UPEL. Informe que se presenta ante el Consejo Universitario. Caracas: Autor.