A LOOK AT THE TECHNOLOGICAL CHANGES OF THE 21ST CENTURY FROM THE LABOR AND ORGANIZATIONAL PERSPECTIVE

Authors

  • Marylin Barraza de Capriles Universidad de Carabobo (UC)

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i2.1523

Keywords:

technological changes, job skills, automation

Abstract

The technological changes that take place in the 21st century are of an unprecedented speed in the history of humanity. They impact life in society, the world of work in organizations and invade the individual in all spheres, including their working life. The intention of this essay is to present a look at these technological changes, from the labor and organizational perspective, focused on the skills of workers and the automation of processes in organizations. Hermeneusis was developed from the exhaustive review of documents generated by private companies and a multilateral organization: the International Labor Organization (ILO), as well as authors involved with academy. Finally, some preliminary reflections are exposed, which encourage debate and the continuity of doctoral studies that are currently in progress, and are part of the motivation of this writing.

Author Biography

Marylin Barraza de Capriles, Universidad de Carabobo (UC)

Licenciada en Administración Comercial, Universidad de Carabobo (Maracay–Venezuela). Magister en Ingeniería de Sistemas, Universidad Simón Bolívar (Caracas-Venezuela). Diplomados en Docencia y en Investigación, Extensión Universitaria (UPEL-Maracay). Diplomados sobre Estudios de la Venezolanidad y Estudios Europeos, Extensión Universitaria Universidad Metropolitana (Caracas-Venezuela) Profesora con la categoría de Agregado, tiempo completo, del Departamento de Técnicas Gerenciales, Jefe de la Cátedra de Teoría de la Organización, Tutora y Jurado de Trabajos Especiales de Grado, en la Escuela de Relaciones Industriales. Adscrita a la Línea de Investigación Gestión de Personas y TIC del Laboratorio de Investigaciones del Trabajo (LAINET), Ponente en Conferencias en Eventos internos y en Congresos Nacionales e Internacionales de la Universidad de Carabobo. Cursando estudios doctorales en Educación; UPEL (Maracay-Venezuela).

References

Castells, M. (2001): Internet y la Sociedad Red. Disponible en: http://fcaenlinea.unam.mx/anexos/1141/1141_u5_act1.pdf.

Deloitte (2017) Tendencias globales capital humano Reescribiendo las reglas para la era digital. [Documento en línea]. Disponible: https://www2.deloitte.com/uy/es/pages/human-capital/articles/Tendencias-Globales-en-HC-2017.html#.

Drucker, P. (1993). La sociedad poscapitalista. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

KPMG (2018) El impacto tecnológico en las empresas. [Documento en línea]. Disponible: https://home.kpmg/ar/es/home/insights/2018/04/el-impacto-del-cambio- en-las-empresas.html.

Mckinsey Global Institute (2017) Un futuro que funciona: Automatización, empleo y productividad. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/featured%20insights/digital%20disruption/harnessing%20automation%20for%20a%20future%20that%20works/a-future-that-works-executive-summary-spanish-mgi-march-24-2017.pdf.

OIT (2019). Cambio Tecnológico y Futuro del Trabajo [Documento en línea] Disponible: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/---ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_734829.pdf.

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: ECOE.

Toffler, A. (1980). La tercera ola [Libro en línea] Ediciones Nacionales Círculo de Lectores. Disponible: https://cudeg.com.uy/wp-content/uploads/2017/10/La-tercera-ola.pdf.

Published

2020-12-01

How to Cite

Barraza de Capriles, M. (2020). A LOOK AT THE TECHNOLOGICAL CHANGES OF THE 21ST CENTURY FROM THE LABOR AND ORGANIZATIONAL PERSPECTIVE. DIALOGICA, 17(2), 66–81. https://doi.org/10.56219/dialgica.v17i2.1523