Construction of social values from the culture of peace

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2080

Keywords:

Education, Culture for peace, Social values

Abstract

The Culture of peace consists of a series of values, attitudes and behaviors, which promote the reduction of violence, likewise, social values ​​are those criteria shared by the members of a community and which guarantee good coexistence among its individuals. The purpose of the article was to interpret documents that study social values ​​and the culture of peace, in terms of living in harmony, coexisting based on respect and recognizing the rights of others. From the methodological point of view, the research was of a documentary type, obtaining as a result of the interpretation of peace as a complex process where cultural, social, moral and ethical values ​​interact to end a conflict and initiate a permanent education for peace. Allowing to restore values ​​such as respect, honesty and solidarity.

 

Author Biography

Eleyci Ramos Puello , Institución Educativa Rural Moralito, Cotorra - Colombia

Professional in Social Work and Educational Informatics, Universidad del Sinú, Montería, Córdoba. Mg in Educational and Social Development, Convenio Universidad Pedagógica Nacional - Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano-CINDE. School counsellor, area teacher and nowadays Rector of an official Educational Institution in the department of Córdoba-Colombia. He has participated as an organiser in the IV Research Meeting for the Exchange of Knowledge, Caracas, 19 November 2021. Organiser of the V National Convention of Teaching Managers and II International Congress of Education from 5 to 7 October and speaker at the II International Congress of Research and Innovation in Education Upel-Polinorte 4 and 5 March 2022.

References

Aguirre Burneo, M. E., y Moreira Aguirre, D. G. (2022). Experiencia de trabajo en el barrio tierras coloradas del cantón loja: contextos educativos no formales para fomentar cultura de paz. Libro Experiencia de trabajo en el barrio tierras coloradas del cantón loja: contextos educativos no formales para fomentar cultura de paz., 147-167. https://www.torrossa.com/en/resources/an/5292409

Arbeláez Rojas, O. L., Álvarez Correa, A. D. S., y Londoño Hernández, A. (2021). Recursos culturales y etnoeducación: propuesta para el desarrollo de cultura de paz. Cuestiones pedagógicas: Revista de ciencias de la educación. https://doi.org/10.12795/CP.2021.i30.v1.04

Bayona Moreno, L. M. (2021). Formación para una cultura de paz desde las competencias emocionales y ciudadanas en la educación básica secundaria de Colombia (Doctoral dissertation, Universidad UMECIT). https://acortar.link/rqqyrF

Benítez, Mayorga, D. V. (2021). Implementación del programa cultura de paz y el rol del docente en la UNAN Managua. Raíces: Revista Nicaragüense de Antropología, 5(9), 118-125. https://www.camjol.info/index.php/raices/article/view/11983

Calzadilla, R. (2010). La crisis humana como una crisis en la formación de valores. Sapiens, 11(2), 23-28. https://acortar.link/wPRS1O

Cardozo Rusinque, A. A., Morales Cuadro, A. R., y Martínez Sande, P. A. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educação e Pesquisa, 46. https://acortar.link/lS6KtZ

Centro Nacional de Memoria Histórica-Organización Nacional Indígena de Colombia. (2019). Formar para rescatar la identidad, reto de educación en los pueblos indígenas. https://centrodememoriahistorica.gov.co/tag/pueblos-indigenas/

Duque Rengel, V. K., Abendaño, Ramírez, M. E. y Jaramillo, Campoverde, A. R. (2019). La práctica de valores hacia una cultura de paz en empresas públicas y privadas del Ecuador. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (E20), 364-376. https://acortar.link/lcKKAQ

Esquivel Marín, C. G., y García Barrera, M. E. (2018). La educación para la paz y los derechos humanos en la creación de valores para la solución de conflictos escolares. Justicia, (33), 256-270. https://acortar.link/OmsM5E

García-González, D. E. (2021). Ética, creatividad e imaginación: elementos esenciales para la construcción de culturas de paz. Araucaria, 23(48). https://revistascientificas.us.es/index.php/araucaria/article/view/18962

García-Vita, M., Añaños, F. T., y García, M. M. (2020). Educación social escolar en la construcción de cultura y educación para la paz: propuestas metodológicas de intervención socioeducativa. Campos en Ciencias Sociales, 8(2), 47-71. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6012

Gómez Barriga, J. C. (2019a). La comunicación dialógica: una reflexión en torno a la educación para la paz. Cambios Y Permanencias, 10(2), 194–217. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/10201

Gómez Barriga, J. C. (2019b). La educación para la paz: contribuciones para un estado del arte. Cambios Y Permanencias, 10(1), 500–539. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/9716

González, P., Silva Hernández, F., y Martínez, Prats, G. (2020). Mecanismos alternativos en la solución de conflictos para la construcción de una cultura de paz. Revista ciencias de la documentación, 15-23. https://cienciasdeladocumentacion.cl/index.php/csdoc/article/view/150

Hernández Arteaga, I., Luna Hernández, J. A., y Cadena Chala, M. C. (2017). Cultura de paz: una construcción desde la educación. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(28), 149-172. https://acortar.link/hY4ttO

Lederach, J. P. (1998). Construyendo la paz: reconciliación sostenible en sociedades divididas. Bilbao: Gernika Gogoratuz.

Mahecha Castañeda, M. B., y Reyes Ortiz, L. V. (2021). Escuela Corintos de AFRODES, un aporte para la construcción de una cultura de paz en el territorio de Altos de Cazucá (Doctoral dissertation, Corporación Universitaria Minuto de Dios). https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/11749

Ministerio de Educación Nacional (2013). Ley 1620 de 2013.

Morales, A. (14 de noviembre 2019). "Valores sociales". En: Significados.com. https://www.significados.com/valores-sociales/

Obaco, T. V. O., Calva-Cabrera, K. D., y Duque-Rengel, V. K. (2021). Cultura de paz y medios de comunicación. Caso de estudio televisoras de la ciudad de Loja. Revista de Cultura de paz, 5, 173-189. https://acortar.link/pl55gF

Pérez Gutiérrez, M. F (2019). Las interacciones sociales entre los estudiantes y su relación con la violencia escolar desde el proceso formativo. Revista Paca, (9), 93-110. https://journalusco.edu.co/index.php/paca/article/view/2476

Reyes, Pastor, G. E., Rodríguez-Balcázar, S. C., Cema, Figueroa, E. Á. y Llanos, Miranda, K. N. L. (2022). Educar para la paz: el papel de la universidad en la transformación social. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico., (Extra), 352-363. https://acortar.link/ULI0up

Rivera, Y. (2023). Cultura de Paz. En educaplay. https://es.educaplay.com/recursos-educativos/4535273-cultura_de_paz.html

Romero, A. (2021). Valores que fortalecen la relación del deporte y la ciudadanía en el posconflicto colombiano. Revista Innova Educación, 3(4), 83-98. https://revistainnovaeducacion.com/index.php/rie/article/view/349

Sola-Morales, S. (2016). Comunicación mediática y procesos de identificación: una construcción dramática y ritual. Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social, 16(2), 247-269.

Saavedra, M. F., & Rodríguez, G. G. C. (2012). Ministerio de Educación Nacional. Encuesta Nacional de Deserción Escolar. Primera Edición, Pag, 21, 22.

Téllez-Bedoya, C. A. (2022). Complejidad de la responsabilidad social empresarial del turismo en el ámbito de la construcción de paz en Colombia. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 18(34). https://acortar.link/gnrSsk

Torres-Gómez, M. F. (2019). Educación para la paz y formación profesional: aproximación desde la investigación documental. Praxis y Saber, 10(22), 143-167. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2216-01592019000100143

Published

2023-07-23

How to Cite

Eleyci Ramos Puello. (2023). Construction of social values from the culture of peace. GACETA DE PEDAGOGÍA, (46), 236–257. https://doi.org/10.56219/rgp.vi46.2080

Issue

Section

Review Articles